Klíčovým tématem diplomové práce je oblast motivace k prosociálnímu chování dětí mladšího školního věku. V teoretické části jsme se nejprve zaměřili na determinaci procesu motivace a s ním spjatých pojmů, jako jsou motivy, potřeby, zájmy, postoje a hodnoty. Druhá kapitola prostřednictvím vybraných teorií vymezuje termín prosociální chování. Pozornost je rovněž věnována druhům prosociálního chování a termínům morálka, empatie a altruismus. Obě kapitoly neopomíjejí pohlížet na oblasti, kterým jsou věnovány,
i v souvislosti s vývojovým obdobím mladšího školního věku. V závěrečné kapitole
je popsán Program podpory prosociálního chování dětí navštěvujících školní družinu,
který byl sestaven a využit jako nástroj k rozvoji a utužování prosociálního chování.
Praktická část je věnována vlivu výše zmíněného Programu podpory prosociálního chování dětí navštěvujících školní družinu na míru vnitřní a vnější motivace k prosociálnímu
chování. Jako hlavní cíl výzkumu bylo stanoveno zjišťování, zda existuje významný rozdíl v míře vnitřní a vnější motivace k prosociálnímu chování u experimentální a kontrolní skupiny dětí mladšího školního věku, čehož bude dosaženo využitím metody
pedagogického experimentu.
Anotace v angličtině
This diploma theses deals with the motivation to the prosocial behaviour of younger school aged children. In the theoretical part we firstly focused on the determination
of the motivation process as well as the connected terms like motives, needs, interests,
attitudes and values. The second chapter defines the term prosocial behaviour through
chosen theories. The attention has also been drawn to different types of prosocial
behaviour and the terms like morality, empathy and altruism. Both chapters do not leave out the process of development of younger schooled aged children. The last chapter
describes the "Program supporting the prosocial behaviour of children attending the school club" which was set up and used as the tool to develop and strengthen the prosocial
behaviour. The experimental part of this theses presents the influence of the "Program
supporting the prosocial behaviour of children attending the school club" on the degree
on inner and outer motivation to prosocial behaviour. As the main objective of the reseach was defined the recognition whether exists the signigicant difference in the extend of inner and outer motivation to the prosocial behaviour by the experimental and control group
of younger aged school children. There has been used a method of pedagagogical
experiment.
Klíčová slova
motivace, vnější motivace, vnitřní motivace, prosociální chování, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
motivation, inner motivation, outer motivation, prosocial behaviour, younger school age
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Klíčovým tématem diplomové práce je oblast motivace k prosociálnímu chování dětí mladšího školního věku. V teoretické části jsme se nejprve zaměřili na determinaci procesu motivace a s ním spjatých pojmů, jako jsou motivy, potřeby, zájmy, postoje a hodnoty. Druhá kapitola prostřednictvím vybraných teorií vymezuje termín prosociální chování. Pozornost je rovněž věnována druhům prosociálního chování a termínům morálka, empatie a altruismus. Obě kapitoly neopomíjejí pohlížet na oblasti, kterým jsou věnovány,
i v souvislosti s vývojovým obdobím mladšího školního věku. V závěrečné kapitole
je popsán Program podpory prosociálního chování dětí navštěvujících školní družinu,
který byl sestaven a využit jako nástroj k rozvoji a utužování prosociálního chování.
Praktická část je věnována vlivu výše zmíněného Programu podpory prosociálního chování dětí navštěvujících školní družinu na míru vnitřní a vnější motivace k prosociálnímu
chování. Jako hlavní cíl výzkumu bylo stanoveno zjišťování, zda existuje významný rozdíl v míře vnitřní a vnější motivace k prosociálnímu chování u experimentální a kontrolní skupiny dětí mladšího školního věku, čehož bude dosaženo využitím metody
pedagogického experimentu.
Anotace v angličtině
This diploma theses deals with the motivation to the prosocial behaviour of younger school aged children. In the theoretical part we firstly focused on the determination
of the motivation process as well as the connected terms like motives, needs, interests,
attitudes and values. The second chapter defines the term prosocial behaviour through
chosen theories. The attention has also been drawn to different types of prosocial
behaviour and the terms like morality, empathy and altruism. Both chapters do not leave out the process of development of younger schooled aged children. The last chapter
describes the "Program supporting the prosocial behaviour of children attending the school club" which was set up and used as the tool to develop and strengthen the prosocial
behaviour. The experimental part of this theses presents the influence of the "Program
supporting the prosocial behaviour of children attending the school club" on the degree
on inner and outer motivation to prosocial behaviour. As the main objective of the reseach was defined the recognition whether exists the signigicant difference in the extend of inner and outer motivation to the prosocial behaviour by the experimental and control group
of younger aged school children. There has been used a method of pedagagogical
experiment.
Klíčová slova
motivace, vnější motivace, vnitřní motivace, prosociální chování, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
motivation, inner motivation, outer motivation, prosocial behaviour, younger school age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k problematice altruismu, socializace a aspektům morálního vývoje.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu za použití metody pedagogického experimentu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k problematice altruismu, socializace a aspektům morálního vývoje.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu za použití metody pedagogického experimentu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vydání 3. Praha: Portál, 2003, 166 s. ISBN 80-7178-763-9.
KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha : Karolinum, 2014, 231 s. ISBN 978-80-246-2325-2.
MLČÁK, Zdeněk. Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2010, 236 s. ISBN 978-80-7368-857-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 2., rozšířené a přepracované. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
ZÁŠKODNÁ, Helena a Zdeněk MLČÁK. Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton, 2009, 392 s. ISBN 978-80-7387-306-6.
Seznam doporučené literatury
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vydání 3. Praha: Portál, 2003, 166 s. ISBN 80-7178-763-9.
KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha : Karolinum, 2014, 231 s. ISBN 978-80-246-2325-2.
MLČÁK, Zdeněk. Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2010, 236 s. ISBN 978-80-7368-857-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 2., rozšířené a přepracované. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
ZÁŠKODNÁ, Helena a Zdeněk MLČÁK. Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton, 2009, 392 s. ISBN 978-80-7387-306-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumný design. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. upozornila na problematické boty týkající se souvislostí motivace a prosociálního chování.