Ústředním tématem diplomové práce jsou postoje žáků středních škol k homosexualitě. Práce si klade za cíl zmapovat postoje a názory respondentů z řad středoškoláků. Konkrétně zkoumá postoje vůči homosexuálům ve čtyřech oblastech, oblasti společenské, výchovy dětí a registrovaného partnerství, školství a oblasti osobního života. Jedním ze závěrů práce je porovnání možných úhlů pohledu žáků gymnázia a odborné školy. Práce se ve své teoretické části zaměřuje na fenomén homosexuality, který je doplněn o historii homosexuality a současné postavení homosexuálů ve společnosti. Pozornost je také věnována problematice homosexuality v prostředí školy s důrazem na homofobii a dále charakteristice sociálního postoje.
Anotace v angličtině
The central topic of the diploma thesis is attitudes of secondary school students towards homosexuality. The goal of the thesis is to map attitudes and opinions of respondents studying at secondary school. Specifically, it examines attitudes towards homosexuals in four areas; the social area, child upbringing and registered partnership, schooling, and the area of personal life. One of the conclusions of the thesis is a comparison of possible points of view in students of a grammar school and a vocational school. The theoretic part of the thesis focuses on the phenomenon of homosexuality; this part is complemented with the history of homosexuality and the current position of homosexuals in society. Attention is also paid to the issue of homosexuality in the school environment with emphasis on homophobia and the characteristic of social attitudes.
Ústředním tématem diplomové práce jsou postoje žáků středních škol k homosexualitě. Práce si klade za cíl zmapovat postoje a názory respondentů z řad středoškoláků. Konkrétně zkoumá postoje vůči homosexuálům ve čtyřech oblastech, oblasti společenské, výchovy dětí a registrovaného partnerství, školství a oblasti osobního života. Jedním ze závěrů práce je porovnání možných úhlů pohledu žáků gymnázia a odborné školy. Práce se ve své teoretické části zaměřuje na fenomén homosexuality, který je doplněn o historii homosexuality a současné postavení homosexuálů ve společnosti. Pozornost je také věnována problematice homosexuality v prostředí školy s důrazem na homofobii a dále charakteristice sociálního postoje.
Anotace v angličtině
The central topic of the diploma thesis is attitudes of secondary school students towards homosexuality. The goal of the thesis is to map attitudes and opinions of respondents studying at secondary school. Specifically, it examines attitudes towards homosexuals in four areas; the social area, child upbringing and registered partnership, schooling, and the area of personal life. One of the conclusions of the thesis is a comparison of possible points of view in students of a grammar school and a vocational school. The theoretic part of the thesis focuses on the phenomenon of homosexuality; this part is complemented with the history of homosexuality and the current position of homosexuals in society. Attention is also paid to the issue of homosexuality in the school environment with emphasis on homophobia and the characteristic of social attitudes.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti začlenění homosexuálů do společnosti, problematiky registrovaného partnerství a adopce dětí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti začlenění homosexuálů do společnosti, problematiky registrovaného partnerství a adopce dětí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FANEL, Jiří. Gay historie. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-010-4.
HIML, Pavel, Jan SEIDL a Franz SCHINDLER. "Miluji tvory svého pohlaví": homosexualita v dějinách a společnosti českých zemí. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0876-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-269-0.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Homosexualita v názorech současné společnosti. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-954-5.
Seznam doporučené literatury
FANEL, Jiří. Gay historie. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-010-4.
HIML, Pavel, Jan SEIDL a Franz SCHINDLER. "Miluji tvory svého pohlaví": homosexualita v dějinách a společnosti českých zemí. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0876-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-269-0.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Homosexualita v názorech současné společnosti. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-954-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle, výzkumný design a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.