Stěžejním tématem předkládané diplomové práce je finanční gramotnost dětí a faktory, které ji ovlivňují. Je rozdělena do dvou základních částí, a sice na část teoretickou a část praktickou. V první kapitole teoretické části se věnujeme finanční gramotnosti, osvětlení pojmů, v druhé je ústředním tématem rodina a výchova k finanční gramotnosti v rodině, poslední částí teoretické části je potom kapitola, ve které rozebíráme výuku k finanční gramotnosti ve školách. Praktická část je věnována výzkumu finančního smýšlení a finančních znalostí žáků devátých tříd.
Anotace v angličtině
The major objective of this diploma thesis is a financial literacy of children and the factors which affect it. The study is divided into two parts. The first chapter of this thesis focuses on a financial literacy and the explanation of the key terms. The second chapter attempts to investigate the relationship of a family and the financial literacy and the last chapter of this part describes a teaching of financial literacy at schools. The empirical part of this study analyses financial knowledge of pupils in a ninth grade.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční smýšlení, výchova dětí, výuka dětí, kapesné
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial thinking, children education, pocket money
Rozsah průvodní práce
69 s. (103074 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Stěžejním tématem předkládané diplomové práce je finanční gramotnost dětí a faktory, které ji ovlivňují. Je rozdělena do dvou základních částí, a sice na část teoretickou a část praktickou. V první kapitole teoretické části se věnujeme finanční gramotnosti, osvětlení pojmů, v druhé je ústředním tématem rodina a výchova k finanční gramotnosti v rodině, poslední částí teoretické části je potom kapitola, ve které rozebíráme výuku k finanční gramotnosti ve školách. Praktická část je věnována výzkumu finančního smýšlení a finančních znalostí žáků devátých tříd.
Anotace v angličtině
The major objective of this diploma thesis is a financial literacy of children and the factors which affect it. The study is divided into two parts. The first chapter of this thesis focuses on a financial literacy and the explanation of the key terms. The second chapter attempts to investigate the relationship of a family and the financial literacy and the last chapter of this part describes a teaching of financial literacy at schools. The empirical part of this study analyses financial knowledge of pupils in a ninth grade.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční smýšlení, výchova dětí, výuka dětí, kapesné
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial thinking, children education, pocket money
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, školního vzdělávání a výchovy v rodině související s financemi.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, školního vzdělávání a výchovy v rodině související s financemi.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. 2007, Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, , 265 s. ISBN 9788024713694.
OPLETALOVÁ, Alena a Jana KVINTOVÁ. Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. Monografie. ISBN 978-80-244-4519-9.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: COFET, 2011. ISBN 978-80-904396-1-0.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. V Praze: Oeconomica, 2014. Vysokoškolská učebnice. ISBN 978-80-245-2014-8.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. 2007, Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, , 265 s. ISBN 9788024713694.
OPLETALOVÁ, Alena a Jana KVINTOVÁ. Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. Monografie. ISBN 978-80-244-4519-9.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: COFET, 2011. ISBN 978-80-904396-1-0.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. V Praze: Oeconomica, 2014. Vysokoškolská učebnice. ISBN 978-80-245-2014-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka byla na obhajobu pečlivě připravena. Podrobně prezentovala zaměření své diplomové práce, blíže se zaměřila na praktickou část - metodiku výzkumu a stěžejní výsledky.
Interpretujte blíže výsledky ověření hypotéz (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.). Studentka objasnila. Zodpověděla otázky komise i otázky uvedené v posudcích práce. Z prezentace bylo patrné, že se studentka v tématu orientuje.