Předkládaná práce se zabývá situací dětí v pohraničních oblastech jižní Moravy po druhé světové válce. Jedná se o dobu, kdy souběžně probíhal odsun německého obyvatelstva a osídlování. Dějinné události byly hlavním sociálním rámcem, společenskými podmínkami v životě dětí. Teoretická část představuje historický kontext a dítě v rámci socializace a prostředí. Cílem práce je prostřednictvím metody zakotvené teorie analyzovat, jak pohledem sociálního pedagoga dějinné události tehdejší děti prožívaly a jaký vliv měly na jejich život a další vývoj. Pozornost je věnována zejména multikulturnímu a mnohonárodnostnímu prostředí, primární rodině, vrstevnickým skupinám a školnímu prostředí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the situation of children in border areas of the South Moravia Region after the Second World War. It is a period when the expulsion of Germans took place as well as colonization of the areas. These historical events created the main social framework and social conditions in children´s lives. The theoretical part introduces the historical context and the child within socialization and environment. The aim of the thesis is to analyze via the methodology of grounded theory, through the eyes of a social educator, how children coped with the mentioned historical events and how those events affected their lives and further development. The work also focuses on the multicultural and multinational environment, a nuclear family, peer groups and a school environment.
Klíčová slova
Klíčová slova: odsun, osídlování, české pohraničí, národnost, socializace dítěte, multikulturní prostředí, vrstevnické skupiny, primární rodina.
Předkládaná práce se zabývá situací dětí v pohraničních oblastech jižní Moravy po druhé světové válce. Jedná se o dobu, kdy souběžně probíhal odsun německého obyvatelstva a osídlování. Dějinné události byly hlavním sociálním rámcem, společenskými podmínkami v životě dětí. Teoretická část představuje historický kontext a dítě v rámci socializace a prostředí. Cílem práce je prostřednictvím metody zakotvené teorie analyzovat, jak pohledem sociálního pedagoga dějinné události tehdejší děti prožívaly a jaký vliv měly na jejich život a další vývoj. Pozornost je věnována zejména multikulturnímu a mnohonárodnostnímu prostředí, primární rodině, vrstevnickým skupinám a školnímu prostředí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the situation of children in border areas of the South Moravia Region after the Second World War. It is a period when the expulsion of Germans took place as well as colonization of the areas. These historical events created the main social framework and social conditions in children´s lives. The theoretical part introduces the historical context and the child within socialization and environment. The aim of the thesis is to analyze via the methodology of grounded theory, through the eyes of a social educator, how children coped with the mentioned historical events and how those events affected their lives and further development. The work also focuses on the multicultural and multinational environment, a nuclear family, peer groups and a school environment.
Klíčová slova
Klíčová slova: odsun, osídlování, české pohraničí, národnost, socializace dítěte, multikulturní prostředí, vrstevnické skupiny, primární rodina.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti osídlování pohraničí po druhé světové válce a vlivu těchto událostí na osobnost dítěte.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a obsahové analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti osídlování pohraničí po druhé světové válce a vlivu těchto událostí na osobnost dítěte.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a obsahové analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ARBURG, Adrian von, ed. a Tomáš STANĚK, ed. Vysídlení Němců a proměny českého pohraničí 1945-1951: dokumenty z českých archivů. Díl I., Češi a Němci do roku 1945: úvod k edici. Ve Středoklukách: Zdeněk Susa, 2010. ISBN 978-80-86057-66-8.
BRANDES, Detlef, ed. a Václav KURAL, ed. Der Weg in die Katastrophe: Deutsch-tschechoslowakische Beziehungen 1938-1947: Für die deutsch-tschechische und deutsch-slowakische Historikerkommission. Essen: Klartext, 1994. Veröffentlichungen des Instituts für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa. ISBN 3-88474-195-0.
ČAPKA, František, SLEZÁK, Lubomír a Jaroslav VACULÍK. Nové osídlení pohraničí českých zemí po druhé světové válce. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2005. ISBN 80-7204-419-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
ARBURG, Adrian von, ed. a Tomáš STANĚK, ed. Vysídlení Němců a proměny českého pohraničí 1945-1951: dokumenty z českých archivů. Díl I., Češi a Němci do roku 1945: úvod k edici. Ve Středoklukách: Zdeněk Susa, 2010. ISBN 978-80-86057-66-8.
BRANDES, Detlef, ed. a Václav KURAL, ed. Der Weg in die Katastrophe: Deutsch-tschechoslowakische Beziehungen 1938-1947: Für die deutsch-tschechische und deutsch-slowakische Historikerkommission. Essen: Klartext, 1994. Veröffentlichungen des Instituts für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa. ISBN 3-88474-195-0.
ČAPKA, František, SLEZÁK, Lubomír a Jaroslav VACULÍK. Nové osídlení pohraničí českých zemí po druhé světové válce. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2005. ISBN 80-7204-419-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle, výzkumný design a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.