Diplomová práce se zabývá fyzickým trestáním dětí. Volně navazuje na bakalářskou práci "Postoj společnosti k fyzickým trestům na dětech" z roku 2013. Potvrdilo se zde, že zkušenosti z dětství ovlivnily přístup k výchově vlastních dětí a zároveň se přenesly do péče o svěřené děti. V diplomové práci se snažíme najít způsob, jak omezit nejen fyzické tresty ve výchově dětí, ale také, jak vychovávat bez trestů vůbec. Pro dítě je obtížné ovládat a řídit své emoční a citové reakce, přijímat emoce druhých a vcítit se do nich. Cílem práce je podívat se na problematiku fyzických trestů z pohledu dítěte.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the physical punishment of children. Loosely follows the bachelor work "Physical punishments and methods of their reduction in children raising" from 2013. It was confirmed here that childhood experiences influenced the attitude to the education of their children and simultaneously transferred to the care of entrusted children. In this thesis, we try to find a way to reduce not only physical punishment in raising children, but also how to raise free from punishment at all. For a child, it is difficult to control and manage their emotional reactions, accept the emotions of others and empathize with them. The goal is to look at the issue of physical punishment from a child's perspective.
Klíčová slova
trestání, fyzické tresty, výchova dětí, respekt, hranice
Diplomová práce se zabývá fyzickým trestáním dětí. Volně navazuje na bakalářskou práci "Postoj společnosti k fyzickým trestům na dětech" z roku 2013. Potvrdilo se zde, že zkušenosti z dětství ovlivnily přístup k výchově vlastních dětí a zároveň se přenesly do péče o svěřené děti. V diplomové práci se snažíme najít způsob, jak omezit nejen fyzické tresty ve výchově dětí, ale také, jak vychovávat bez trestů vůbec. Pro dítě je obtížné ovládat a řídit své emoční a citové reakce, přijímat emoce druhých a vcítit se do nich. Cílem práce je podívat se na problematiku fyzických trestů z pohledu dítěte.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the physical punishment of children. Loosely follows the bachelor work "Physical punishments and methods of their reduction in children raising" from 2013. It was confirmed here that childhood experiences influenced the attitude to the education of their children and simultaneously transferred to the care of entrusted children. In this thesis, we try to find a way to reduce not only physical punishment in raising children, but also how to raise free from punishment at all. For a child, it is difficult to control and manage their emotional reactions, accept the emotions of others and empathize with them. The goal is to look at the issue of physical punishment from a child's perspective.
Klíčová slova
trestání, fyzické tresty, výchova dětí, respekt, hranice
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k fyzickému trestání dětí, jeho prevenci a legislativě.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k fyzickému trestání dětí, jeho prevenci a legislativě.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita L.Psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8640-3.
DECLAIRE, John, Joan GOTTMAN with Joan, 1998. Raising an emotionally intelligent child. New York: Simon. ISBN 978-068-4838-656.
GUEGEN, C. Cesta ke šťasnému dětství. Praha: Rybka Publishers, 2004. ISBN 978-80-87950-03-6.
OAKLANDER, V. Třinácté komnaty dětské duše.Dobříš: Drvoštěp, 2010. ISBN 978-80-90330-60-3.
VANÍČKOVÁ, E. Stop tělesným trestům. Praha: Česká společnost pro ochranu dětí, 2004.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita L.Psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8640-3.
DECLAIRE, John, Joan GOTTMAN with Joan, 1998. Raising an emotionally intelligent child. New York: Simon. ISBN 978-068-4838-656.
GUEGEN, C. Cesta ke šťasnému dětství. Praha: Rybka Publishers, 2004. ISBN 978-80-87950-03-6.
OAKLANDER, V. Třinácté komnaty dětské duše.Dobříš: Drvoštěp, 2010. ISBN 978-80-90330-60-3.
VANÍČKOVÁ, E. Stop tělesným trestům. Praha: Česká společnost pro ochranu dětí, 2004.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumný design a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření.
Mgr. Eva Šalenová - Jak jste vyhodnocovala rozhovory? Studentka uvedla, že intuitivně. Mgr. Eva Šalenová upozornila na limity užití projektivních metod a jejich nestandardizovanou analýzu.
doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská, Ph.D.
okomentovala také problematické oblasti ve zpracování diplomové práce. Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. zdůvodnila hodnocení diplomové práce.