Diplomová práce se zabývá postoji studentů Zlínského kraje k národnostním menšinám. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol, které vymezují základní pojmy a charakterizují danou problematiku. Zabývají se vlivem multikulturní výchovy na zakořeněné předsudky a stereotypy mladé generace, pře-hledem národnostních a etnických menšin a kompetencemi pedagogů. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum, který je zpracován dotazníkovým šetřením. Cílem práce je zjištění postojů studentů k vybraným národnostním menšinám. V závěru práce jsou uve-dena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with attitudes of students from Zlin region to national minorities. Thesis is divided into two parts, theoretical and practical. Theoretical part is composed of four chap-ters, which define the basic concepts and characterize whole topic. Chapters are dealing with theimpact of multicultural education for rooted prejudices and stereotypes of the young generation, an overview of national and ethnic minorities and competencies of tea-chers. The practical part is focused on quantitative research that is processed questionnaires. The aim is to determine attitudes of students to selected national and ethnic minorities. At the end of thesis are recommendations for practice.
multicultural education, multicultural competence, national minority, attitudes, prejudices
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá postoji studentů Zlínského kraje k národnostním menšinám. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol, které vymezují základní pojmy a charakterizují danou problematiku. Zabývají se vlivem multikulturní výchovy na zakořeněné předsudky a stereotypy mladé generace, pře-hledem národnostních a etnických menšin a kompetencemi pedagogů. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum, který je zpracován dotazníkovým šetřením. Cílem práce je zjištění postojů studentů k vybraným národnostním menšinám. V závěru práce jsou uve-dena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with attitudes of students from Zlin region to national minorities. Thesis is divided into two parts, theoretical and practical. Theoretical part is composed of four chap-ters, which define the basic concepts and characterize whole topic. Chapters are dealing with theimpact of multicultural education for rooted prejudices and stereotypes of the young generation, an overview of national and ethnic minorities and competencies of tea-chers. The practical part is focused on quantitative research that is processed questionnaires. The aim is to determine attitudes of students to selected national and ethnic minorities. At the end of thesis are recommendations for practice.
multicultural education, multicultural competence, national minority, attitudes, prejudices
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti etnických, národnostních menšin a postojů studentů středních škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti etnických, národnostních menšin a postojů studentů středních škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R,2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
GRAF, Sylvie, HŘEBÍČKOVÁ, Martina, PETRJÁNOŠOVÁ, Magda, LEIX, Alicja. Češi a jejich sousedé: meziskupinové postoje a kontakt ve střední Evropě. Praha. Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2489-3.
GULOVÁ, Lenka, ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Multikulturní výchova v teorii praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty M, 2004 ISBN 80-86633-14-4.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova: Socializace a integrace menšin. Zlín: UTB, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
SCHEU, Harald Christian, ASLAN, Erban. Migrace a kulturní konflikty.
Praha: Auditorium, 2011. ISBN 978-80-87284-07-0.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R,2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
GRAF, Sylvie, HŘEBÍČKOVÁ, Martina, PETRJÁNOŠOVÁ, Magda, LEIX, Alicja. Češi a jejich sousedé: meziskupinové postoje a kontakt ve střední Evropě. Praha. Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2489-3.
GULOVÁ, Lenka, ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Multikulturní výchova v teorii praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty M, 2004 ISBN 80-86633-14-4.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova: Socializace a integrace menšin. Zlín: UTB, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
SCHEU, Harald Christian, ASLAN, Erban. Migrace a kulturní konflikty.
Praha: Auditorium, 2011. ISBN 978-80-87284-07-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle, výzkumný design, metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření.
doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská, Ph.D. komentovala kvalitu diplomové práce, její limity a zdůvodnila hodnocení uvedené v posudcích.
Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. uvedl, že diplomová práce svým rozsahem, kvalitou a metodologickým zpracováním odpovídá úrovni bakalářské práce.