Tato práce s názvem "Senioři a moderní informační technologie" pojednává o stáří a stárnutí, definuje pojem senior, popisuje možnosti vzdělávání seniorů a možnosti aktivního trávení jejich volného času.
Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá problematikou postavení seniorů ve společnosti, stárnutí, ageismu, vzdělávání a postoji seniorů k moderním technologiím a zjišťuje, které technologie používají, aby si usnadnili život. Praktická část se soustřeďuje na zjištění zkušeností seniorů s moderními technologiemi, a které z nich používají.
Anotace v angličtině
This Master's thesis named "Seniors and modern information technologies" deals with age and ageing, defines the term the elderly, describes the possibilities of elderly education and the possibilities of senior´s active spending of their free time.
This thesis consists of two parts a theoretical part and a research part. The theoretical part deals with the topic of position of seniors in society, ageing, ageism, education and the attitude of seniors to modern technologies and which are used by them to make their lives easier. The research concentrates on monitoring of experiences of seniors with the modern technologies and find out what kind of technologies they use.
Klíčová slova
senior,stáří, ageismus, volný čas seniorů, moderní informační technologie, trénování paměti
Klíčová slova v angličtině
senior, old age, ageism, free time of seniors, modern information technology, memory training,
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce s názvem "Senioři a moderní informační technologie" pojednává o stáří a stárnutí, definuje pojem senior, popisuje možnosti vzdělávání seniorů a možnosti aktivního trávení jejich volného času.
Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá problematikou postavení seniorů ve společnosti, stárnutí, ageismu, vzdělávání a postoji seniorů k moderním technologiím a zjišťuje, které technologie používají, aby si usnadnili život. Praktická část se soustřeďuje na zjištění zkušeností seniorů s moderními technologiemi, a které z nich používají.
Anotace v angličtině
This Master's thesis named "Seniors and modern information technologies" deals with age and ageing, defines the term the elderly, describes the possibilities of elderly education and the possibilities of senior´s active spending of their free time.
This thesis consists of two parts a theoretical part and a research part. The theoretical part deals with the topic of position of seniors in society, ageing, ageism, education and the attitude of seniors to modern technologies and which are used by them to make their lives easier. The research concentrates on monitoring of experiences of seniors with the modern technologies and find out what kind of technologies they use.
Klíčová slova
senior,stáří, ageismus, volný čas seniorů, moderní informační technologie, trénování paměti
Klíčová slova v angličtině
senior, old age, ageism, free time of seniors, modern information technology, memory training,
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k séniu z hlediska vývojové psychologie, edukaci seniorů a užívání moderních technologií seniory.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k séniu z hlediska vývojové psychologie, edukaci seniorů a užívání moderních technologií seniory.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HAŠKOVCOVÁ, Helena, Helena HARTLOVÁ a Jaroslav ZLÁMAL. Fenomén stáří: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Editor Peter Gruss. Praha: Havlíček Brain Team, 2009, 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
TOMCZYK, Łukasz. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. ISBN 978-80-904531-9-7.
POSPÍŠILOVÁ, Anna. Cvičení paměti ve vyšším věku. Vyd. 1. Praha: Jan, 1996, 106 s. ISBN 80-855-2919-X.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HAŠKOVCOVÁ, Helena, Helena HARTLOVÁ a Jaroslav ZLÁMAL. Fenomén stáří: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Editor Peter Gruss. Praha: Havlíček Brain Team, 2009, 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
TOMCZYK, Łukasz. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. ISBN 978-80-904531-9-7.
POSPÍŠILOVÁ, Anna. Cvičení paměti ve vyšším věku. Vyd. 1. Praha: Jan, 1996, 106 s. ISBN 80-855-2919-X.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně vymezil teoretická východiska práce, motivaci k volbě tématu a dále se věnoval praktické části. Představil výzkumnou strategii, výzkumné cíle, výzkumné otázky a dále prezentoval výsledky výzkumu. Následně student odpovídal na otázky k obhajobě a představil doporučení pro praxi. Celkově byl student na obhajobu připraven a adekvátně reagoval na otázky členů komise.