Diplomová práce se zabývá sociální pedagogikou a jejím etickým rozměrem jako prevencí sociálně patologických jevů u žáků II. stupně základní školy. V teoretické části
je problematika popsána pomocí odborné literatury a je vysvětlen rozdíl mezi sociálně
patologickými jevy a rizikovým chováním. Praktická část vychází z výsledků
kvantitativního výzkumu, který byl zaměřen na to zda, případně kde, se žáci setkali s pojmy sociální pedagogika, etika, sociálně patologické jevy a jejich prevence.
Anotace v angličtině
The thesis deals with social pedagogy and its ethical dimension as socially pathological phenomena at pupils of second level of primary school. The theoretical part of this
problematics is described by professional literature and it explains the difference between socially pathological phenomena and risky behaviour. Practical part results from
quantitative research, which was focused on the question if, eventually where our pupils met with the concepts like social pedagogy, ethics, social pathologies and their prevention.
Klíčová slova
sociální pedagogika, etika, sociálně patologické jevy, prevence, morálka, morální vývoj, minimální preventivní program, žák základní školy.
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, ethics, social pathological phenomena, prevention, morality, moral
development, minimal preventive program, pupil scholar.
Rozsah průvodní práce
111 s. (27461 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sociální pedagogikou a jejím etickým rozměrem jako prevencí sociálně patologických jevů u žáků II. stupně základní školy. V teoretické části
je problematika popsána pomocí odborné literatury a je vysvětlen rozdíl mezi sociálně
patologickými jevy a rizikovým chováním. Praktická část vychází z výsledků
kvantitativního výzkumu, který byl zaměřen na to zda, případně kde, se žáci setkali s pojmy sociální pedagogika, etika, sociálně patologické jevy a jejich prevence.
Anotace v angličtině
The thesis deals with social pedagogy and its ethical dimension as socially pathological phenomena at pupils of second level of primary school. The theoretical part of this
problematics is described by professional literature and it explains the difference between socially pathological phenomena and risky behaviour. Practical part results from
quantitative research, which was focused on the question if, eventually where our pupils met with the concepts like social pedagogy, ethics, social pathologies and their prevention.
Klíčová slova
sociální pedagogika, etika, sociálně patologické jevy, prevence, morálka, morální vývoj, minimální preventivní program, žák základní školy.
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, ethics, social pathological phenomena, prevention, morality, moral
development, minimal preventive program, pupil scholar.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, etiky, sociálně patologických jevů a jejich prevence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, etiky, sociálně patologických jevů a jejich prevence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Public promotion, s. r. o., 2008. ISBN 976-80969944-0-3.
ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie pro sociální pracovníky. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-069-2.
SOKOL, Jan. Etika a život: pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Public promotion, s. r. o., 2008. ISBN 976-80969944-0-3.
ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie pro sociální pracovníky. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-069-2.
SOKOL, Jan. Etika a život: pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, uvedla rozdíl mezi sociálně patologickými jevy a rizikovým chováním. Dále se věnovala popisu praktické části práce. Zde popsala kvalitativní výzkum, cíle práce, výzkumné otázky a hypotézy. Následně studentka popsala průběh výzkumu a přešla k prezentaci závěrů práce. Na závěr studentka odpovídala na otázky k obhajobě a na otázky členů komise. Studentka adekvátně reagovala.