Diplomová práce se zaměřuje na didaktickou hru, neboli na hru ve vyučování. Tato metoda se objevuje ve vyučování stále častěji. Práce se zaměřuje na rozbor těchto her. Rozebírá určité znaky, které by měla hra, aby byla opravdovou hrou splňovat. Zaměřuje se na subjek-tivní pohled učitelů dětí školního věku na tuto problematiku. Rozebírá hru jako efektivní metodu učení. Teoretická část obsahuje definice z oblasti hry, spontánní hry, didaktické hry, hry ve vyučování, znaky a druhy her a v neposlední řadě se věnuje tématu osobnosti učitele. Praktická část rozebírá detailněji znaky hry, jež musí splňovat, aby mohla být pova-žována za efektivní způsob učení. Pojednává o uchopení tohoto fenoménu v praxi. Zaměřu-je se na učitele a jejich pohled na problematiku a porovnává výsledky v závislosti na urči-tých kritériích. Součástí praktické části jsou také možná doporučení
Anotace v angličtině
The thesis focuses on teaching the game, or to play in teaching. This method appears incre-asingly in teaching. The work focuses on the analysis of these games. It analyzes certain characteristics that should play in order to meet the real play. It focuses on the subjective view of teachers of children of school age on this issue. Discusses the game as an effective method of learning. The theoretical part contains definitions from games, spontaneous ga-mes, didactic games in teaching, characters and types of games and finally focuses on the topic of teacher's personality. The practical part analyzes in detail the game characters, which must meet in order to be considered an effective way of learning. Discusses grasp this phenomenon in practice. It focuses on teachers and their view on the issue and com-pares the results depending on certain criteria. The practical part are also possible recom-mendations.
Klíčová slova
Hra, didaktická hra, hra ve vyučování, znaky her, učitel, osobnost učitele, spontánní hra, opravdová hra.
Klíčová slova v angličtině
Game, didactic game, game in teaching, features games, teacher, teacher personality, spon-taneous game, the real game
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na didaktickou hru, neboli na hru ve vyučování. Tato metoda se objevuje ve vyučování stále častěji. Práce se zaměřuje na rozbor těchto her. Rozebírá určité znaky, které by měla hra, aby byla opravdovou hrou splňovat. Zaměřuje se na subjek-tivní pohled učitelů dětí školního věku na tuto problematiku. Rozebírá hru jako efektivní metodu učení. Teoretická část obsahuje definice z oblasti hry, spontánní hry, didaktické hry, hry ve vyučování, znaky a druhy her a v neposlední řadě se věnuje tématu osobnosti učitele. Praktická část rozebírá detailněji znaky hry, jež musí splňovat, aby mohla být pova-žována za efektivní způsob učení. Pojednává o uchopení tohoto fenoménu v praxi. Zaměřu-je se na učitele a jejich pohled na problematiku a porovnává výsledky v závislosti na urči-tých kritériích. Součástí praktické části jsou také možná doporučení
Anotace v angličtině
The thesis focuses on teaching the game, or to play in teaching. This method appears incre-asingly in teaching. The work focuses on the analysis of these games. It analyzes certain characteristics that should play in order to meet the real play. It focuses on the subjective view of teachers of children of school age on this issue. Discusses the game as an effective method of learning. The theoretical part contains definitions from games, spontaneous ga-mes, didactic games in teaching, characters and types of games and finally focuses on the topic of teacher's personality. The practical part analyzes in detail the game characters, which must meet in order to be considered an effective way of learning. Discusses grasp this phenomenon in practice. It focuses on teachers and their view on the issue and com-pares the results depending on certain criteria. The practical part are also possible recom-mendations.
Klíčová slova
Hra, didaktická hra, hra ve vyučování, znaky her, učitel, osobnost učitele, spontánní hra, opravdová hra.
Klíčová slova v angličtině
Game, didactic game, game in teaching, features games, teacher, teacher personality, spon-taneous game, the real game
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti teorie hry, didaktické hry, jejího pojetí a využití v edukačním prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti teorie hry, didaktické hry, jejího pojetí a využití v edukačním prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan, 2007. Práce s hrou pro profesionály. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1974-0.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ, 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing. ISBN 978- 80- 247- 2816- 2.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978- 80- 247- 1369-4.
NĚMEC, Jiří, 2002. Od prožívání k požitkářství. Brno: Paido. ISBN 80-7315-006-9.
PETLÁCH, Erik, 2000. Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. IRIS. ISBN 9788089018055.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan, 2007. Práce s hrou pro profesionály. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1974-0.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ, 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing. ISBN 978- 80- 247- 2816- 2.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978- 80- 247- 1369-4.
NĚMEC, Jiří, 2002. Od prožívání k požitkářství. Brno: Paido. ISBN 80-7315-006-9.
PETLÁCH, Erik, 2000. Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. IRIS. ISBN 9788089018055.
Přílohy volně vložené
Ne
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretickou část práce, dále hovořila o části praktické. Studentka popsala výzkumné šetření, výzkumný soubor, výzkumné otázky a výzkumné cíle. Dále studentka prezentovala výsledky výzkumu a odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka byla na obhajobu připravena, uvedla doporučení pro praxi a dokázala reagovat na otázky členů komise.