Tato práce pojednává o připravenosti školy na inkluzivní vzdělávání, zabývá se
jednotlivými aspekty dobré inkluze, jak ze strany žáka, tak i pedagoga. Jsou zmíněny různé
podstatné faktory inkluze jako sociální prostředí, specifické potřeby žáka, profesní
předpoklady pedagoga a ostatních pedagogických pracovníků. Pozornost je věnována
výrazně pomáhajícím aspektům celého procesu jako např. Přítomnosti asistenta pedagoga
ve výuce u potřebných žáků, společné vzdělávání pro všechny v jedné třídě, bezbariérový
přístup a technické vybavení, možnost mentoringu. V práci byl použit nestandardizovaný
dotazník jako výzkumná metoda. Zjištěné závěry byly v některých otázkách překvapivé, v
jiných naopak potvrzením praxe. Výsledky a vyhodnocení je možné použít jako
východisko pro navazující práce se stejnou či podobnou tematikou. Výzkumná data mohou
být samozřejmě základem pro další hlubší zpracování tématu inkluze ve školách České
republiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with preparedness of schools in terms of inclusive education and
its various aspects from the side of both a pupil and teacher. There are many different
factors of inclusion, such as pupil's specific needs, professional requirements of a teacher
and others co-workers in the field of pedagogy. The thesis focuses on those aspects that
support the whole education process, e.g. the presence of a teacher's assistant in the class
who is needed for the pupils with special learning difficulties, collective education of
pupils in a single class, barrier-free access and technical equipment or the option of
mentoring. For the purposes of my work, non-standardized questionnaire has been used as
the main research method. In some cases, the results have been surprising, in the others
they simply confirmed the real-life practice. The results and conclusions can be used as a
starting point for other works with similiar or same topic. The data collected in my
research can be used for a more thorough processing of inclusion in the Czech Republic.
Klíčová slova
Inkluze, integrace, inkluzivní škola, postižení, právo na vzdělání, pedagog, žák, podpůrná
opatření, podmínky, prostředí, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení,
diverzita, rámcové vzdělávací programy.
Klíčová slova v angličtině
The diploma thesis deals with preparedness of schools in terms of inclusive education and
its various aspects from the side of both a pupil and teacher. There are many different
factors of inclusion, such as pupil's specific needs, professional requirements of a teacher
and others co-workers in the field of pedagogy. The thesis focuses on those aspects that
support the whole education process, e.g. the presence of a teacher's assistant in the class
who is needed for the pupils with special learning difficulties, collective education of
pupils in a single class, barrier-free access and technical equipment or the option of
mentoring. For the purposes of my work, non-standardized questionnaire has been used as
the main research method. In some cases, the results have been surprising, in the others
they simply confirmed the real-life practice. The results and conclusions can be used as a
starting point for other works with similiar or same topic. The data collected in my
research can be used for a more thorough processing of inclusion in the Czech Republic.
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o připravenosti školy na inkluzivní vzdělávání, zabývá se
jednotlivými aspekty dobré inkluze, jak ze strany žáka, tak i pedagoga. Jsou zmíněny různé
podstatné faktory inkluze jako sociální prostředí, specifické potřeby žáka, profesní
předpoklady pedagoga a ostatních pedagogických pracovníků. Pozornost je věnována
výrazně pomáhajícím aspektům celého procesu jako např. Přítomnosti asistenta pedagoga
ve výuce u potřebných žáků, společné vzdělávání pro všechny v jedné třídě, bezbariérový
přístup a technické vybavení, možnost mentoringu. V práci byl použit nestandardizovaný
dotazník jako výzkumná metoda. Zjištěné závěry byly v některých otázkách překvapivé, v
jiných naopak potvrzením praxe. Výsledky a vyhodnocení je možné použít jako
východisko pro navazující práce se stejnou či podobnou tematikou. Výzkumná data mohou
být samozřejmě základem pro další hlubší zpracování tématu inkluze ve školách České
republiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with preparedness of schools in terms of inclusive education and
its various aspects from the side of both a pupil and teacher. There are many different
factors of inclusion, such as pupil's specific needs, professional requirements of a teacher
and others co-workers in the field of pedagogy. The thesis focuses on those aspects that
support the whole education process, e.g. the presence of a teacher's assistant in the class
who is needed for the pupils with special learning difficulties, collective education of
pupils in a single class, barrier-free access and technical equipment or the option of
mentoring. For the purposes of my work, non-standardized questionnaire has been used as
the main research method. In some cases, the results have been surprising, in the others
they simply confirmed the real-life practice. The results and conclusions can be used as a
starting point for other works with similiar or same topic. The data collected in my
research can be used for a more thorough processing of inclusion in the Czech Republic.
Klíčová slova
Inkluze, integrace, inkluzivní škola, postižení, právo na vzdělání, pedagog, žák, podpůrná
opatření, podmínky, prostředí, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení,
diverzita, rámcové vzdělávací programy.
Klíčová slova v angličtině
The diploma thesis deals with preparedness of schools in terms of inclusive education and
its various aspects from the side of both a pupil and teacher. There are many different
factors of inclusion, such as pupil's specific needs, professional requirements of a teacher
and others co-workers in the field of pedagogy. The thesis focuses on those aspects that
support the whole education process, e.g. the presence of a teacher's assistant in the class
who is needed for the pupils with special learning difficulties, collective education of
pupils in a single class, barrier-free access and technical equipment or the option of
mentoring. For the purposes of my work, non-standardized questionnaire has been used as
the main research method. In some cases, the results have been surprising, in the others
they simply confirmed the real-life practice. The results and conclusions can be used as a
starting point for other works with similiar or same topic. The data collected in my
research can be used for a more thorough processing of inclusion in the Czech Republic.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školské legislativy, zásad a principů inkluze ve vzdělávání žáků se specifickými potřebami.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace případové studie pomoci rozhovorů, dotazníku a analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školské legislativy, zásad a principů inkluze ve vzdělávání žáků se specifickými potřebami.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace případové studie pomoci rozhovorů, dotazníku a analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti?. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VOMÁČKOVÁ, Helena. Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-933-7.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2. Dostupné také z: http://kramerius.mzk.cz/search/handle/uuid:705b75a0-0060-11e4-89c6-005056827e51.
VOMÁČKA, Jiří. Proměny školního vzdělání v našich dějinách. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1993. ISBN 80-7044-062-7.
Seznam doporučené literatury
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti?. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VOMÁČKOVÁ, Helena. Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-933-7.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2. Dostupné také z: http://kramerius.mzk.cz/search/handle/uuid:705b75a0-0060-11e4-89c6-005056827e51.
VOMÁČKA, Jiří. Proměny školního vzdělání v našich dějinách. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1993. ISBN 80-7044-062-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce a dále hovořila o praktické části. Uvedeny byly metody výzkumu, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Studentka hovořila o triangulaci dat a následně popsala analýzu dat a přešla k interpretaci výsledků. Studentka představila doporučení pro praxi a odpovídala na otázky k obhajobě.