Diplomová práce se zabývá tématem charakteristiky vybraných alternativních škol a jejich fungováním v praxi. V teoretické části práce jsou uvedeny obecné poznatky týkající se alternativního školství, následně pedagogiky Marie Montessori, daltonských škol, waldorfských škol a lesních školek. Dále jsou zde obsaženy informace z vývojové psychologie zabývající se jednotlivými etapami vývoje z období dětství. Teoretickou část zakončuje souhrn poznatků z komunikace. Praktická část obsahuje rozhovory s jednotlivým učiteli a žáky navštěvující vybrané alternativní školy. Hlavním cílem těchto rozhovorů bylo zjistit, do jaké míry se popsaná teorie slučuje s praxí.
Anotace v angličtině
This dissertation thesis is focused on a topic of characteristic of selected alternative schools and their practical working. The theoretical part brings an introduction to a general knowledges regarding alternative education, then Maria Montessori pedagogy, dalton schools, waldofr schools and forest kindergarten. After that, there are defined informations of developmental psychology dealing with stage from childhood. The end of theoretical part are knowledges from communication. Furthermore, this thesis contains some interview with teachers and students of selected alternative schools. The main aim of these interviews was to compare theory with practice of selected alternative schools.
Klíčová slova
alternativní školy, výchova, vzdělání, vývojová psychologie, komunikace, rodina
Klíčová slova v angličtině
alternative schools, upbringing, education, developmental psychology, communication, family
Rozsah průvodní práce
91 s. (34 044 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem charakteristiky vybraných alternativních škol a jejich fungováním v praxi. V teoretické části práce jsou uvedeny obecné poznatky týkající se alternativního školství, následně pedagogiky Marie Montessori, daltonských škol, waldorfských škol a lesních školek. Dále jsou zde obsaženy informace z vývojové psychologie zabývající se jednotlivými etapami vývoje z období dětství. Teoretickou část zakončuje souhrn poznatků z komunikace. Praktická část obsahuje rozhovory s jednotlivým učiteli a žáky navštěvující vybrané alternativní školy. Hlavním cílem těchto rozhovorů bylo zjistit, do jaké míry se popsaná teorie slučuje s praxí.
Anotace v angličtině
This dissertation thesis is focused on a topic of characteristic of selected alternative schools and their practical working. The theoretical part brings an introduction to a general knowledges regarding alternative education, then Maria Montessori pedagogy, dalton schools, waldofr schools and forest kindergarten. After that, there are defined informations of developmental psychology dealing with stage from childhood. The end of theoretical part are knowledges from communication. Furthermore, this thesis contains some interview with teachers and students of selected alternative schools. The main aim of these interviews was to compare theory with practice of selected alternative schools.
Klíčová slova
alternativní školy, výchova, vzdělání, vývojová psychologie, komunikace, rodina
Klíčová slova v angličtině
alternative schools, upbringing, education, developmental psychology, communication, family
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k inovativním přístupům ke vzdělávání, vybraným etapám vývojové psychologie a efektivní komunikaci.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k inovativním přístupům ke vzdělávání, vybraným etapám vývojové psychologie a efektivní komunikaci.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013. ISBN 978-80-7464-222-7.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
RÝDL, Karel (ed.). Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: FF Univerzity Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-841-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada, 2008. Manažer. ISBN 978-80-247-2614-4.
Seznam doporučené literatury
LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013. ISBN 978-80-7464-222-7.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
RÝDL, Karel (ed.). Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: FF Univerzity Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-841-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada, 2008. Manažer. ISBN 978-80-247-2614-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, blíže se věnovala popisu praktické části. Uvedena byla metodologie výzkumu (výzkumný problém, výzkumné cíle a otázky). Následně byly představeny výsledky výzkumného šetření, včetně závěrů. Dále studentka odpovídala na otázky k obhajobě od vedoucí a oponenta. Studentka popsala analýzu dat. Dr. Hrbáčková se doptávala na vytváření kategorií a na volbu techniky. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravena a na otázky členů komise reagovala adekvátně.