Diplomová práce analyzuje problematiku mezigenerační výchovy. Zaměřuje se na využívání životních zkušeností seniorů v rodinách respondentů. Teoretický fundament diplomové práce analyzuje problematiku výchovy, rodiny a seniorů. Výchova je pojímána jako sociální jev. Rodina je představena v několika aktuálních dimenzích. Nejen jako primární skupina, ale jako instituce výchovy. Rodina je představena v multidimenzionálních souvislostech a jako vícegenerační, sociální a výchovná instituce. Seniorská populace je představena jako významná sociální skupina, které je nedílnou součástí rodiny. Empirická část práce prezentuje empirický výzkum realizovaný mezi respondenty vícegeneračních rodin. Výzkum má charakter kvantitativního výzkumu za použití techniky dotazníku vlastní konstrukce. Výsledky výzkumu jsou zpracovány univariační a bivariační analýzou, která verifikuje stanovené hypotézy. Teoretická i empirická část obohacuje teorii i praxi sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis analyzes intergenerational education problematics. It focuses on using life experiences of seniors in respondents families. Theoretical fundament of this diploma thesis analyzes the problematics of education, family and seniors. Education is seen as a social phenomenon. Family is presented in several actual dimensions. Not only as a primary group, but also as an educational institution. It is presented in a multidimensional context and as a multigenerational social and educational intitution. Senior population is presented as a significant social group that is an integral part of a family. Empirical part of this thesis presents an empirical research realized amongs multigenerational respondents families. The research has a character of quantitative research using the technique of own customised questionnaire. The research results are utilised by univariate and bivariate analysis that verificates established hypothesis. Theoretical and empirical parts enhances theory and practice of social pedagogy.
Klíčová slova
Výchova, sociální pedagogika, osobnost, mezigenerační výchova, rodina, typologie rodin, funkce rodiny, senioři, charakteristika seniorů, výzkum, výsledky výzkumu.
Klíčová slova v angličtině
Education, social pedagogy, personality, intergenerational education, family, family typology, family function, seniors, seniors characteristics, research, research results.
Rozsah průvodní práce
113 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce analyzuje problematiku mezigenerační výchovy. Zaměřuje se na využívání životních zkušeností seniorů v rodinách respondentů. Teoretický fundament diplomové práce analyzuje problematiku výchovy, rodiny a seniorů. Výchova je pojímána jako sociální jev. Rodina je představena v několika aktuálních dimenzích. Nejen jako primární skupina, ale jako instituce výchovy. Rodina je představena v multidimenzionálních souvislostech a jako vícegenerační, sociální a výchovná instituce. Seniorská populace je představena jako významná sociální skupina, které je nedílnou součástí rodiny. Empirická část práce prezentuje empirický výzkum realizovaný mezi respondenty vícegeneračních rodin. Výzkum má charakter kvantitativního výzkumu za použití techniky dotazníku vlastní konstrukce. Výsledky výzkumu jsou zpracovány univariační a bivariační analýzou, která verifikuje stanovené hypotézy. Teoretická i empirická část obohacuje teorii i praxi sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis analyzes intergenerational education problematics. It focuses on using life experiences of seniors in respondents families. Theoretical fundament of this diploma thesis analyzes the problematics of education, family and seniors. Education is seen as a social phenomenon. Family is presented in several actual dimensions. Not only as a primary group, but also as an educational institution. It is presented in a multidimensional context and as a multigenerational social and educational intitution. Senior population is presented as a significant social group that is an integral part of a family. Empirical part of this thesis presents an empirical research realized amongs multigenerational respondents families. The research has a character of quantitative research using the technique of own customised questionnaire. The research results are utilised by univariate and bivariate analysis that verificates established hypothesis. Theoretical and empirical parts enhances theory and practice of social pedagogy.
Klíčová slova
Výchova, sociální pedagogika, osobnost, mezigenerační výchova, rodina, typologie rodin, funkce rodiny, senioři, charakteristika seniorů, výzkum, výsledky výzkumu.
Klíčová slova v angličtině
Education, social pedagogy, personality, intergenerational education, family, family typology, family function, seniors, seniors characteristics, research, research results.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k výchovným aspektům v současné společnosti, problematice rodiny, seniorské populaci a otázkám mezigeneračních vztahů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování získaných dat za pomoci univariační a bivariační analýzy, jejich vyhodnocení a interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi v oblasti sociální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k výchovným aspektům v současné společnosti, problematice rodiny, seniorské populaci a otázkám mezigeneračních vztahů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování získaných dat za pomoci univariační a bivariační analýzy, jejich vyhodnocení a interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi v oblasti sociální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav, Společnost, rodina a sociální deviace. 1. vydání Praha: Gaudeamus, 2014, s. 158, ISBN 978-80-7435-411-3.
KRAUS, Blahoslav, Základy sociální pedagogiky. 1. vydání Praha: Portál, 2008, s. 216 ISBN 978-80-7367-383-3.
LESZCZYŃSKA-REJCHERT, Anna , Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości. Olsztyn: UWM, 2007, s. 245, ISBN 83-7299-389-0.
MÜHLPACHR, Pavel, Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 204, ISBN 80-210-3345-2.
MÜHLPACHR, Pavel, Schola gerontologica. 1. vydání Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 314, MSD spol. s.r.o., ISBN 80-210-3838-1.
MOŽNÝ, Ivo, Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, s. 312, ISBN 978-80-86429-87-8.
MOŽNÝ, Ivo, Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, s. 250, ISBN 80-86429-05-9.
SEMRÁD, Jiří; JURÁČKOVÁ, Iva; ŠÍMA, Václav, Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, s. 121, ISBN 978-80-7041-897-0.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav, Společnost, rodina a sociální deviace. 1. vydání Praha: Gaudeamus, 2014, s. 158, ISBN 978-80-7435-411-3.
KRAUS, Blahoslav, Základy sociální pedagogiky. 1. vydání Praha: Portál, 2008, s. 216 ISBN 978-80-7367-383-3.
LESZCZYŃSKA-REJCHERT, Anna , Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości. Olsztyn: UWM, 2007, s. 245, ISBN 83-7299-389-0.
MÜHLPACHR, Pavel, Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 204, ISBN 80-210-3345-2.
MÜHLPACHR, Pavel, Schola gerontologica. 1. vydání Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 314, MSD spol. s.r.o., ISBN 80-210-3838-1.
MOŽNÝ, Ivo, Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, s. 312, ISBN 978-80-86429-87-8.
MOŽNÝ, Ivo, Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, s. 250, ISBN 80-86429-05-9.
SEMRÁD, Jiří; JURÁČKOVÁ, Iva; ŠÍMA, Václav, Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, s. 121, ISBN 978-80-7041-897-0.
Přílohy volně vložené
1 CD s elektronickou verzí Diplomové práce ve formátu WORD a PDF.
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval zaměření své práce a výsledky realizovaného výzkumu.
Odkud vyplývají Vaše doporučení? (Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.) Sám jsem si je zformuloval z literatury a i z výsledků. Student postupně zodpovídal otázky oponentky. Odpovědi byly místy obecné. Otázky směřovaly k výběru výzkumného souboru, jednalo se spíše o dostupný soubor, než o náhodný. Pozorování a rozhovor autor vnímal jako doplňující metodu, na což bylo poukázáno. Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. požádala o vysvětlení výsledku z ověřování hypotézy H2 (co znamená tvrzení, že existuje vztah). Student následně vysvětlil a odkázal na dílčí část práce.