Diplomová práce je zaměřena na rozvoj sociálních dovedností dítěte předškolního věku prostřednictvím hudebních činností. Teoretická část obsahuje popis sociálního vývoje dítěte v předškolním období, sociální dovednosti a determinanty, které tento vývoj ovlivňují. Dále popisuje hudební schopnosti a dovednosti dítěte, hudební vývoj a sociální dovednosti v hudebních činnostech. Cíl výzkumné části je zaměřen na to, jaké hudební činnosti se v mateřské škole uskutečňují a jaké sociální dovednosti se v nich rozvíjí.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the development of social skills in preschool children through musical activities. The theoretical part contains description of the social development of preschool children. Social skills and determinants that affect this development. It further describes musical skills and abilities of the child musical development and social skills in musical activities. The aim of the research is focused on chat musical activities are carried out in nursery school and chat social skills are developed in them.
Klíčová slova
Socializace, sociální vývoj, sociální učení, sociální dovednost, předškolní dítě, rodina, mateřská škola, sociální vztahy, komunikace, emoční vývoj, hudební činnost, hudební schopnost a dovednost, hra.
Klíčová slova v angličtině
Socialization, social development, social learning, social skills, preschool child, family, nursery school, social relationships, communication, emotional development, musical aktivity, musical ability and skill, game
Rozsah průvodní práce
89 s.(155 795 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na rozvoj sociálních dovedností dítěte předškolního věku prostřednictvím hudebních činností. Teoretická část obsahuje popis sociálního vývoje dítěte v předškolním období, sociální dovednosti a determinanty, které tento vývoj ovlivňují. Dále popisuje hudební schopnosti a dovednosti dítěte, hudební vývoj a sociální dovednosti v hudebních činnostech. Cíl výzkumné části je zaměřen na to, jaké hudební činnosti se v mateřské škole uskutečňují a jaké sociální dovednosti se v nich rozvíjí.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the development of social skills in preschool children through musical activities. The theoretical part contains description of the social development of preschool children. Social skills and determinants that affect this development. It further describes musical skills and abilities of the child musical development and social skills in musical activities. The aim of the research is focused on chat musical activities are carried out in nursery school and chat social skills are developed in them.
Klíčová slova
Socializace, sociální vývoj, sociální učení, sociální dovednost, předškolní dítě, rodina, mateřská škola, sociální vztahy, komunikace, emoční vývoj, hudební činnost, hudební schopnost a dovednost, hra.
Klíčová slova v angličtině
Socialization, social development, social learning, social skills, preschool child, family, nursery school, social relationships, communication, emotional development, musical aktivity, musical ability and skill, game
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální interakce, prosociálního chování a hudební výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí pozorování, analýzy videozáznamů a rozboru výsledků činností.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální interakce, prosociálního chování a hudební výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí pozorování, analýzy videozáznamů a rozboru výsledků činností.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024734729.
HOLAS, Milan. Hudební nadání aneb Otázky hudebně psychologické diagnostiky. Praha: Akademie múzických umění, 1994. ISBN 8085883007.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 8024708523.
SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 4. Překlad Hana Kašparovská. Praha: Portál, 2014, 267 s. ISBN 978-80-262-0651-4.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206989.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024734729.
HOLAS, Milan. Hudební nadání aneb Otázky hudebně psychologické diagnostiky. Praha: Akademie múzických umění, 1994. ISBN 8085883007.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 8024708523.
SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 4. Překlad Hana Kašparovská. Praha: Portál, 2014, 267 s. ISBN 978-80-262-0651-4.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206989.
Přílohy volně vložené
1x CD-ROM
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studenka prezentovala zaměření a výsledky výzkumu diplomové práce. Zodpověděla otázky z posudků.
Uvažovala jste o návrhu plánu využití hudebních činností pro rozvoj sociálních dovedností dětí? (Mgr. Jana Krausová, Ph.D.) Studentka si v práci kladla jiné cíle. Překvapily Vás některé výsledky, nebo jste zjištěné očekávala? (Mgr. Eva Šalenová) Studentka objasnila.Jak dlouho trvalo Vaše pozorování? (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.) 5 dní. Komise poukázala na to, že za pět dní je těžké poskytnout celou šíři sociálních dovedností tak, jak je má studentka vymezené. Pro výzkum by komise doporučila spíše případovou studii než design zakotvené teorie.