- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Dramaturgická analýza filmu Tygr a drak
2. Praktická část: Scénář hraného filmu, délka minimálně 30 minut
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical Part: Dramaturgical analysis of the film Crouching Tiger, Hidden Dragon
2. Practical part: Screenplay feature film length at least 30 minutes.
Název dle studenta
Dramaturgická analýza filmu Tygr a drak
Název dle studenta v angličtině
Dramaturgical Analysis of the Film Crouching Tiger, Hidden Dragon
Ve své bakalářské práci se věnuji dramaturgické analýze taiwanského filmu Tygr a drak (Wo hu cang long, originál r. v. 2000, Ang Lee, Oscar za nejlepší kameru, nejlepší cizojazyčný film, nejlepší hudbu).
Ke zpracování této analýzy mě inspiroval můj studijní pobyt na Taiwanu a především pak jeden ze scenáristů tohoto snímku, který na tamější škole vyučoval scenáristiku. Já jsem tak měl možnost se s ním osobně setkat a nahlédnout na film Tygr a drak z nového úhlu.
S filmem je vždy mediálně spjatý hlavně režisér, ale na scenáristy se často zapomíná. Podle mého názoru je ale dobrý film založen na už dobré dramaturgické struktuře, která by měla být obsažena ve scénáři, to znamená, že dobrý film je do značné míry počin dobrého a schopného scenáristy.
Téma bakalářské práce jsem postavil na idei analýzy filmu Tygr a drak a zjišťování shod a rozdílností dramaturgických bodů ve scénáři a hotovém filmu.
Impulsem mi bylo také to, že si myslím, že v produkci je významnost scenáristy podhodnocována. Známý je vždy režisér, nikoliv scenárista, i když to může být právě jeho zásluha, že film je nakonec tak úspěšný.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to the dramaturgic analysis of the Taiwanese movie Crouching Tiger, Hidden Dragon (Wo hu cang long, 2000, directed by Ang Lee, Oscar Academy Award for the Best Cinematography, the Best Foreign Language Film, the Best Art Direction-Set Decoration, the Best Original Score).
The attempt to carry out this analysis was inspired by the exchange scholarship in Taiwan where I got a unique chance to meet one of the screenwrights of the original literary scripts of the movie who also gave seminars at the university I studied there. Thus, I got a great chance to perceive that movie from a closer, and different point of view than ever before. The truth is that it is the person of a director, who is always mentioned with the movie, however, screenwriters are quite often omitted and forgotten in the media. In my opinion, a good movie is primarily based on a good dramaturgical structure, present in the script itself, hence a good movie is largely based on a work of a very good screenwriter.
Another impuls also was the fact, that in production, the importance of the screenwriter is often underestimated. It is always the director, and not the screenwriter, who make the film, althought it could be more the screenwriter's hard worka and effort put into the script that make the movie successfull and famous.
Klíčová slova
Film, Taiwan, Tygr a drak, dramaturgie, analýza, tříaktová struktura, Oscar, asijská kinematogra e
Klíčová slova v angličtině
Film, Taiwan, Crouching Tiger, Hidden Dragon, Dramaturgy, Analysis, Three-act Structure, Oscar Academy Awards, Asian Cinematography
Rozsah průvodní práce
34
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se věnuji dramaturgické analýze taiwanského filmu Tygr a drak (Wo hu cang long, originál r. v. 2000, Ang Lee, Oscar za nejlepší kameru, nejlepší cizojazyčný film, nejlepší hudbu).
Ke zpracování této analýzy mě inspiroval můj studijní pobyt na Taiwanu a především pak jeden ze scenáristů tohoto snímku, který na tamější škole vyučoval scenáristiku. Já jsem tak měl možnost se s ním osobně setkat a nahlédnout na film Tygr a drak z nového úhlu.
S filmem je vždy mediálně spjatý hlavně režisér, ale na scenáristy se často zapomíná. Podle mého názoru je ale dobrý film založen na už dobré dramaturgické struktuře, která by měla být obsažena ve scénáři, to znamená, že dobrý film je do značné míry počin dobrého a schopného scenáristy.
Téma bakalářské práce jsem postavil na idei analýzy filmu Tygr a drak a zjišťování shod a rozdílností dramaturgických bodů ve scénáři a hotovém filmu.
Impulsem mi bylo také to, že si myslím, že v produkci je významnost scenáristy podhodnocována. Známý je vždy režisér, nikoliv scenárista, i když to může být právě jeho zásluha, že film je nakonec tak úspěšný.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to the dramaturgic analysis of the Taiwanese movie Crouching Tiger, Hidden Dragon (Wo hu cang long, 2000, directed by Ang Lee, Oscar Academy Award for the Best Cinematography, the Best Foreign Language Film, the Best Art Direction-Set Decoration, the Best Original Score).
The attempt to carry out this analysis was inspired by the exchange scholarship in Taiwan where I got a unique chance to meet one of the screenwrights of the original literary scripts of the movie who also gave seminars at the university I studied there. Thus, I got a great chance to perceive that movie from a closer, and different point of view than ever before. The truth is that it is the person of a director, who is always mentioned with the movie, however, screenwriters are quite often omitted and forgotten in the media. In my opinion, a good movie is primarily based on a good dramaturgical structure, present in the script itself, hence a good movie is largely based on a work of a very good screenwriter.
Another impuls also was the fact, that in production, the importance of the screenwriter is often underestimated. It is always the director, and not the screenwriter, who make the film, althought it could be more the screenwriter's hard worka and effort put into the script that make the movie successfull and famous.
Klíčová slova
Film, Taiwan, Tygr a drak, dramaturgie, analýza, tříaktová struktura, Oscar, asijská kinematogra e
Klíčová slova v angličtině
Film, Taiwan, Crouching Tiger, Hidden Dragon, Dramaturgy, Analysis, Three-act Structure, Oscar Academy Awards, Asian Cinematography
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou být v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu pdf. a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 1 ks datového CD s elektronickou podobou scénáře, filmové povídky a námětu ve formátech doc a pdf.
b) 3 ks scénáře v kroužkové vazbě.
c) 1 ks tištěného souboru obsahující: synopsi, námět a filmovou povídku.
d) V příslušné složce na NAS-FMK bude uloženo: elektronická podoba scénáře (doc, pdf), synopse, námět.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou být v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu pdf. a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 1 ks datového CD s elektronickou podobou scénáře, filmové povídky a námětu ve formátech doc a pdf.
b) 3 ks scénáře v kroužkové vazbě.
c) 1 ks tištěného souboru obsahující: synopsi, námět a filmovou povídku.
d) V příslušné složce na NAS-FMK bude uloženo: elektronická podoba scénáře (doc, pdf), synopse, námět.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011, 827 s., [24] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-207-7
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 s., [40] s. ISBN 978-80-7331-217-6
KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Vydání první. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015, 264 s., ISBN 978-80-210-7756-0
LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: Horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2013, 218 s., ISBN 978-80-87500-30-9
DAVIS, Darrell William a Ruxiu CHEN. Cinema Taiwan: Politics, popularity, and state of the arts. 1st pub. London: Routledge, c2007, xv, 236 s., ISBN 978-0-415-41257-5
DILLEY Whitney Crothers. The Cinema of Ang Lee: The Other Side of the Screen Wallflower Press, 2007, 203 s., ISBN 1905674082, 9781905674084
ARP Robert, BARKMAN Adam, MCRAE James. The Philosophy of Ang Lee University Press of Kentucky, 2013, 312 s., ISBN 0 813141699, 9780813141695
YEH Yueh-yu, DAVIS Darrell. Taiwan Film Directors: A Treasure Island Columbia University Press, 2012, 312 s., ISBN 0231502990, 9780231502993
Seznam doporučené literatury
THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011, 827 s., [24] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-207-7
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 s., [40] s. ISBN 978-80-7331-217-6
KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Vydání první. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015, 264 s., ISBN 978-80-210-7756-0
LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: Horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2013, 218 s., ISBN 978-80-87500-30-9
DAVIS, Darrell William a Ruxiu CHEN. Cinema Taiwan: Politics, popularity, and state of the arts. 1st pub. London: Routledge, c2007, xv, 236 s., ISBN 978-0-415-41257-5
DILLEY Whitney Crothers. The Cinema of Ang Lee: The Other Side of the Screen Wallflower Press, 2007, 203 s., ISBN 1905674082, 9781905674084
ARP Robert, BARKMAN Adam, MCRAE James. The Philosophy of Ang Lee University Press of Kentucky, 2013, 312 s., ISBN 0 813141699, 9780813141695
YEH Yueh-yu, DAVIS Darrell. Taiwan Film Directors: A Treasure Island Columbia University Press, 2012, 312 s., ISBN 0231502990, 9780231502993
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodonocení vedoucího praktické části: B - velmi dobře
Hodonocení oponenta praktické části: C - dobře
Uveďte typy scénářů, které zásadně změnil přístup režiséra?
Uveďte zkušenosti scénáristy filmu Tygr a drak s přístupem režiséra k látce?
Odpověďel uspokojivě na otázky oponentů.