Diplomová práce přibližuje problematiku hodnotové a interpersonální orientace žáků středních škol v okresním městě Břeclav. Teoretická část práce přináší poznatky z vývojového období adolescenta a vymezení jeho identity. Dále práce pojednává o pojmu identita, spojení kultury a kulturní identity, s čímž jsou spojené hodnotové preference a interpersonální orientace. Část praktická je zaměřena na výzkumné šetření standardizovanými dotazníky HO-PO-MO a SIPO. Za jejich pomoci zjišťujeme postoje, motivace, hodnotové orientace a interpersonální tendence adolescentovy osobnosti.
Annotation in English
The diploma thesis brings insight to the issue of values and interpersonal orientation of secondary school students in the district town Břeclav. The theoretical part of the thesis provides insights of adolescent developmental period and the definition of its identity. Furthermore, the thesis deals with the concept of identity and connection of culture and cultural identity in conjunction with the value preferences and interpersonal orientation. The practical part is focused on research using standardized questionnaires HO-PO-MO and SIPO. Through these questionnaires we find attitudes, motivation, values and interpersonal tendencies of adolescent´s personality.
Keywords
Adolescent, hodnotová orientace, interpersonální tendence, střední škola, vzdělávání
Keywords in English
Adolescent, education, interpersonal tendencies, secondary school, value orientation
Length of the covering note
89 s. (147 147 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce přibližuje problematiku hodnotové a interpersonální orientace žáků středních škol v okresním městě Břeclav. Teoretická část práce přináší poznatky z vývojového období adolescenta a vymezení jeho identity. Dále práce pojednává o pojmu identita, spojení kultury a kulturní identity, s čímž jsou spojené hodnotové preference a interpersonální orientace. Část praktická je zaměřena na výzkumné šetření standardizovanými dotazníky HO-PO-MO a SIPO. Za jejich pomoci zjišťujeme postoje, motivace, hodnotové orientace a interpersonální tendence adolescentovy osobnosti.
Annotation in English
The diploma thesis brings insight to the issue of values and interpersonal orientation of secondary school students in the district town Břeclav. The theoretical part of the thesis provides insights of adolescent developmental period and the definition of its identity. Furthermore, the thesis deals with the concept of identity and connection of culture and cultural identity in conjunction with the value preferences and interpersonal orientation. The practical part is focused on research using standardized questionnaires HO-PO-MO and SIPO. Through these questionnaires we find attitudes, motivation, values and interpersonal tendencies of adolescent´s personality.
Keywords
Adolescent, hodnotová orientace, interpersonální tendence, střední škola, vzdělávání
Keywords in English
Adolescent, education, interpersonal tendencies, secondary school, value orientation
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti adolescence, hodnotové orientace a životního postoje současných adolescentů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti adolescence, hodnotové orientace a životního postoje současných adolescentů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KROGER, Jane. Identity in adolescence: the balance between self and other. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2004. Adolescence and society. ISBN 0-415-28106-7.
MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2., upr. Praha: Portál, 2003. ISBN 8071787477.
PRUDKÝ, Libor. Studie o hodnotách. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-266-0.
Recommended resources
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KROGER, Jane. Identity in adolescence: the balance between self and other. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2004. Adolescence and society. ISBN 0-415-28106-7.
MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2., upr. Praha: Portál, 2003. ISBN 8071787477.
PRUDKÝ, Libor. Studie o hodnotách. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-266-0.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka začala hovořit o teoretické části práce a vymezila základní teoretická východiska. Následně se soustředila na praktickou část, kde uvedla výzkumný problém, výzkumnou metodu a dále výzkumné otázky a výzkumné cíle. Studentka popsala výzkumný nástroj a výzkumný soubor. Následně uvedla doporučení pro praxi, závěry výzkumu a odpovídala na otázky k obhajobě. Celkově byla studentka k obhajobě připravena.