Diplomové práce pojednává o hodnotové orientaci studentů vysokých a žáků středních škol. Cílem je srovnat hodnotovou orientaci uvedených respondentů ve Zlínském kraji a zjistit, jakou hodnotovou orientaci mají. Pro dosažení výzkumného cíle je použit standardizovaný dotazník profesora Schwartze, který zjišťuje vyšší hodnotové typy. Diplomová práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje hodnoty, jejich utváření, klasifikaci a základní pojmy, dále vymezení adolescence a mladé dospělosti z hlediska vývojové psychologie. Poslední kapitola teoretické části pojednává o výzkumech,
které byly v oblasti hodnot u studentů vysokých škol nebo adolescentů realizovány. Praktická část se věnuje samotnému kvantitativnímu výzkumu. Součástí výzkumu je také komparace vyšších hodnotových typů z hlediska úrovně vzdělání a formy rodiny.
Anotace v angličtině
This thesis deals with value orientation of university students and secondary school students. The target is to compare the value orientation of the respondents in Zlin Region. Another aim is to find as the value orientation of respondents. To achieve the aim is to use standardized Schwartz´s Portrait Values Queastionnare, that determines "higher order" values. This thesis is divided into theoretical and practical section. The theoretical part describes values and their formation then their classification and basic terminology. Another part defines adolescence and young adulthood in terms of developmental psychology.The last chapter of theoretical part is about researches, which were realized in university students and secondary school students in the field of values. The practical part deals with the quantitative research and evaluation of results. The research includes comparation of "higher order" values from the point of view education level and family form.
Klíčová slova
hodnota, hodnotová orientace, vyšší hodnotový typ, studenti vysoké školy,
žáci středních škol
Klíčová slova v angličtině
value, value orientation, "higher order" values, university students, secondary
school students
Rozsah průvodní práce
88 s. (145 890 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomové práce pojednává o hodnotové orientaci studentů vysokých a žáků středních škol. Cílem je srovnat hodnotovou orientaci uvedených respondentů ve Zlínském kraji a zjistit, jakou hodnotovou orientaci mají. Pro dosažení výzkumného cíle je použit standardizovaný dotazník profesora Schwartze, který zjišťuje vyšší hodnotové typy. Diplomová práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje hodnoty, jejich utváření, klasifikaci a základní pojmy, dále vymezení adolescence a mladé dospělosti z hlediska vývojové psychologie. Poslední kapitola teoretické části pojednává o výzkumech,
které byly v oblasti hodnot u studentů vysokých škol nebo adolescentů realizovány. Praktická část se věnuje samotnému kvantitativnímu výzkumu. Součástí výzkumu je také komparace vyšších hodnotových typů z hlediska úrovně vzdělání a formy rodiny.
Anotace v angličtině
This thesis deals with value orientation of university students and secondary school students. The target is to compare the value orientation of the respondents in Zlin Region. Another aim is to find as the value orientation of respondents. To achieve the aim is to use standardized Schwartz´s Portrait Values Queastionnare, that determines "higher order" values. This thesis is divided into theoretical and practical section. The theoretical part describes values and their formation then their classification and basic terminology. Another part defines adolescence and young adulthood in terms of developmental psychology.The last chapter of theoretical part is about researches, which were realized in university students and secondary school students in the field of values. The practical part deals with the quantitative research and evaluation of results. The research includes comparation of "higher order" values from the point of view education level and family form.
Klíčová slova
hodnota, hodnotová orientace, vyšší hodnotový typ, studenti vysoké školy,
žáci středních škol
Klíčová slova v angličtině
value, value orientation, "higher order" values, university students, secondary
school students
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hodnot, adolescence a mladé dospělosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hodnot, adolescence a mladé dospělosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. Monografie. ISBN 978-80-244-2295-4.
PRUDKÝ, Libor. Rozvoj osobnosti vysokoškoláků jako součást kvality výuky: témata a otázky k pojetí vysokoškolského studia jako učení se svobodě. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2014. ISBN 978-80-7325-352-3.
PRUDKÝ, Libor. Studie o hodnotách. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-266-0.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. Monografie. ISBN 978-80-244-2295-4.
PRUDKÝ, Libor. Rozvoj osobnosti vysokoškoláků jako součást kvality výuky: témata a otázky k pojetí vysokoškolského studia jako učení se svobodě. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2014. ISBN 978-80-7325-352-3.
PRUDKÝ, Libor. Studie o hodnotách. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-266-0.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce a blíže se věnovala metodologii výzkumu. Představila výzkumné otázky, cíle, hypotézy a výzkumný soubor. Dále studentka prezentovala závěry výzkumu a srovnávala je s některými dalšími výzkumy. Na závěr studentka odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka byla k obhajobě připravena a dokázala reagovat na otázky členů komise, kde zazněly otázky směrem k výzkumnému nástroji.