Předmětem této bakalářské práce je uplatnění andragogického vzdělání v sociálně terapeutických dílnách. Teoretická část se zabývá základními andragogickými pojmy a zejména pak sociální andragogikou. Pozornost je věnována druhům, formám a skupinám sociálních služeb s důrazem na sociálně terapeutické dílny v andragogickém kontextu a dále kvalifikacím a kompetencím jak andragogickým, tak pracovníků v sociálních službách. Praktická část práce je tvořena dotazníkovým výzkumem ve vybraných sociálně terapeutických dílnách, cíleným na uplatnění andragogické teorie v dané oblasti.
Anotace v angličtině
The subject matter of this bachelor thesis is to apply the andragogical education in social and therapeutic workshops. The theoretical part deals with the basic andragogical concepts and especially social andragogy. Attention is paid to the types, forms and groups of social services with an emphasis placed on social therapeutic workshops in the context of andragogy and further qualifications and competences both andragogical and those of people involved in social services. The practical part consists of questionnaire survey in selected social and therapeutic workshops targeted at applying andragogical theory in the relevant field.
Klíčová slova
andragogika, andragog, sociální andragogika, integrální andragogika, kvalifikace, kompetence, sociální služby, druhy a formy sociálních služeb, sociálně terapeutická dílna
Klíčová slova v angličtině
andragogy, andragogue, social andragogy, integral andragogy, qualifications, competence, social services, types and forms of social services, social and therapeutic workshop
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této bakalářské práce je uplatnění andragogického vzdělání v sociálně terapeutických dílnách. Teoretická část se zabývá základními andragogickými pojmy a zejména pak sociální andragogikou. Pozornost je věnována druhům, formám a skupinám sociálních služeb s důrazem na sociálně terapeutické dílny v andragogickém kontextu a dále kvalifikacím a kompetencím jak andragogickým, tak pracovníků v sociálních službách. Praktická část práce je tvořena dotazníkovým výzkumem ve vybraných sociálně terapeutických dílnách, cíleným na uplatnění andragogické teorie v dané oblasti.
Anotace v angličtině
The subject matter of this bachelor thesis is to apply the andragogical education in social and therapeutic workshops. The theoretical part deals with the basic andragogical concepts and especially social andragogy. Attention is paid to the types, forms and groups of social services with an emphasis placed on social therapeutic workshops in the context of andragogy and further qualifications and competences both andragogical and those of people involved in social services. The practical part consists of questionnaire survey in selected social and therapeutic workshops targeted at applying andragogical theory in the relevant field.
Klíčová slova
andragogika, andragog, sociální andragogika, integrální andragogika, kvalifikace, kompetence, sociální služby, druhy a formy sociálních služeb, sociálně terapeutická dílna
Klíčová slova v angličtině
andragogy, andragogue, social andragogy, integral andragogy, qualifications, competence, social services, types and forms of social services, social and therapeutic workshop
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, sociálně terapeutických dílen a vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, sociálně terapeutických dílen a vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání: Strategický přístup ke vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální služby: legislativa, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
VAGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání: Strategický přístup ke vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální služby: legislativa, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
VAGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále se věnovala popisu praktické části. Uvedena byla výzkumná strategie - kvantativní výzkum, realizovaný dotazníkovým šetřením, dále byl představen výzkumný soubor, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Dr. Krausová se doptávala na způsob sběru dat. Následně studentka představila hypotézy a způsob jejich ověřování. Následně studentka prezentovala výsledky výzkumu, uvedla doporučení pro praxi a odpovídala na otázky k obhajobě. K závěrům práce se vyjádřila dr. Skarupská. Dr. Krausová konstatovala, že formulované závěry nevyplývají z realizovaného výzkumného šetření. Na závěr se vyjádřila dr. Hrnčiříková, která konstatovala, že teoretická a praktická část příliš nekorespondují. Členové komise se vyjádřili, že především praktická část je velmi povrchní.