Bakalářská práce je orientována na učitelskou odpovědnost učitele za žáka. Vysvětluje problematiku subjektivní odpovědnosti učitele na středních školách od počátků učitelské profese, po současný profesní postoj učitelů a charakterizuje sebepojetí učitele a jejich výsledky ve vztahu k žákům. Cílem bakalářské práce je objasnit problematiku učitelské odpovědnosti za žáka. Kvalitativně orientovaný výzkum je realizován s využitím polostrukturovaných rozhovorů s danými učiteli středních škol. Postup výzkumu vystupuje z otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is oriented on a teacher´s responsibility for a student. It explains the issue of subjective responsibility of a teacher on high schools from beginning of teaching profession to current profession attitude od teachers and defines selfconception of a teacher and their results in relation to students. The aim of the bachelor thesis is to clarify the problematice of teaching responsibility for a student. The quality-focused research is done with usage of semi-strictured interviews with given teachers of high schools. The progress of the research is based on open coding.
Klíčová slova
učitel, odpovědnost, kompetence učitele, sebepojetí učitele, učitelská odpovědnost za žáka
Klíčová slova v angličtině
teacher, responsibility, competence of a teacher, selfconception of a teacher, teacher´s responsibility for a student
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je orientována na učitelskou odpovědnost učitele za žáka. Vysvětluje problematiku subjektivní odpovědnosti učitele na středních školách od počátků učitelské profese, po současný profesní postoj učitelů a charakterizuje sebepojetí učitele a jejich výsledky ve vztahu k žákům. Cílem bakalářské práce je objasnit problematiku učitelské odpovědnosti za žáka. Kvalitativně orientovaný výzkum je realizován s využitím polostrukturovaných rozhovorů s danými učiteli středních škol. Postup výzkumu vystupuje z otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is oriented on a teacher´s responsibility for a student. It explains the issue of subjective responsibility of a teacher on high schools from beginning of teaching profession to current profession attitude od teachers and defines selfconception of a teacher and their results in relation to students. The aim of the bachelor thesis is to clarify the problematice of teaching responsibility for a student. The quality-focused research is done with usage of semi-strictured interviews with given teachers of high schools. The progress of the research is based on open coding.
Klíčová slova
učitel, odpovědnost, kompetence učitele, sebepojetí učitele, učitelská odpovědnost za žáka
Klíčová slova v angličtině
teacher, responsibility, competence of a teacher, selfconception of a teacher, teacher´s responsibility for a student
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice teoretického vymezení učitelské odpovědnosti.
Příprava metodologické části, stanovení cílů výzkumu.
Realizace výzkumu prostřednictvím kvalitativního designu metodou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Zpracování výsledků výzkumu a jejich doporučení pro budoucí praxi profesní odpovědnosti učitelů.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice teoretického vymezení učitelské odpovědnosti.
Příprava metodologické části, stanovení cílů výzkumu.
Realizace výzkumu prostřednictvím kvalitativního designu metodou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Zpracování výsledků výzkumu a jejich doporučení pro budoucí praxi profesní odpovědnosti učitelů.
Seznam doporučené literatury
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 2. Překlad Karel Balcar. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8626-8.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-15-X.
LUKÁŠOVÁ, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. 1. vydání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-552-8.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
SANDRA J. ODELL, HULING L. Quality Mentoring for Novice Teachers. R&L Education, Association of Teacher Educators (ATE), 2004. ISBN 978-0-912099-37-8.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
ŠVEC, Š. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Překlad Karel Balcar. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-731-5082-4.
Seznam doporučené literatury
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 2. Překlad Karel Balcar. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8626-8.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-15-X.
LUKÁŠOVÁ, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. 1. vydání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-552-8.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
SANDRA J. ODELL, HULING L. Quality Mentoring for Novice Teachers. R&L Education, Association of Teacher Educators (ATE), 2004. ISBN 978-0-912099-37-8.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
ŠVEC, Š. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Překlad Karel Balcar. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-731-5082-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Prof. Lukášová ocenila přístup k tématu i ke zpracování práce, hodnotí poctivost v celém průběhu vypracování bakalářské práce. Oponent práce oceňuje pečlivost, limity sleduje v interpretaci výsledků práce. Studentka odpověděla na otázky z posudků práce. Proběhla diskuse k upřesnění pojmu "nezkažený materiál" a učitelské odpovědnosti za žáka. Studentka shrnula závěry výzkumu a uvedla limity své práce.