Tato bakalářská práce se zabývá zpracováním a realizací kvantitativně orientovaného pedagogického průzkumu v oblasti komunikačních potřeb současných žáků střední školy. Jako techniku sběru dat jsme si zvolili dotazník. Primárně se tento průzkum orientuje na zodpovězení hlavní průzkumné otázky, tedy: Jak by měla vypadat výuková komunikace (tj. komunikace mezi učitelem a žákem v rámci třídy) z pohledu potřeb žáka? Sekundárně se pak věnujeme poskytnutí doporučení současným pedagogům v oblasti středního školství. Práce se skládá ze dvou částí, a to části teoretické a praktické. V teoretické části je provedena rešerše tuzemských i zahraničních infomačních zdrojů, na jejímž základě je zpracován teoretický přehled, který je použit k naplnění vytyčených cílů práce. Praktická část se věnuje nejdříve metodologii a designu, následně pak i realizaci uvedeného průzkumu. V závěru jsou rekapitulovány výsledky, nastíněna doporučení, identifikována průzkumná omezení či určeny možné oblasti, na které by se mohly zaměřit potencionální budoucí výzkumy.
Annotation in English
This thesis deals with processing and execution of a quantitatively oriented educational survey in the field of communication needs of today's secondary school students. We chose a questionnaire as a means of data collection. This survey focuses primarily on answering this survey question: How should the educational communication look like (i.e. the communication between a teacher and a student in the classroom) from the point of view of the student´s needs? Secondarily, we deal with providing recommendations to current teachers at secondary schools. The work has two parts, both theoretical and practical. The theoretical part consists of a review of domestic and foreign sources, on the basis of which the theoretical overview is processed, and it is used to realise the goals of work. The practical part is firstly devoted to a methodology and a design, and subsequently to a realization of the survey. The conclusion is a summary of the results, recommendations, identifications of reconnaissance restrictions. We also identify possible areas that could target potential future research.
Keywords
komunikace, pedagogická komunikace, interakce mezi učitelem a žákem, komunikační potřeby, kompetence žáka, komunikace iniciovaná žákem, průzkum
Keywords in English
communication, educational communication, teacher-student interaction, communication needs, competence of a student, student-initiated communication, survey
Length of the covering note
118 s., 5 s. příloh
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá zpracováním a realizací kvantitativně orientovaného pedagogického průzkumu v oblasti komunikačních potřeb současných žáků střední školy. Jako techniku sběru dat jsme si zvolili dotazník. Primárně se tento průzkum orientuje na zodpovězení hlavní průzkumné otázky, tedy: Jak by měla vypadat výuková komunikace (tj. komunikace mezi učitelem a žákem v rámci třídy) z pohledu potřeb žáka? Sekundárně se pak věnujeme poskytnutí doporučení současným pedagogům v oblasti středního školství. Práce se skládá ze dvou částí, a to části teoretické a praktické. V teoretické části je provedena rešerše tuzemských i zahraničních infomačních zdrojů, na jejímž základě je zpracován teoretický přehled, který je použit k naplnění vytyčených cílů práce. Praktická část se věnuje nejdříve metodologii a designu, následně pak i realizaci uvedeného průzkumu. V závěru jsou rekapitulovány výsledky, nastíněna doporučení, identifikována průzkumná omezení či určeny možné oblasti, na které by se mohly zaměřit potencionální budoucí výzkumy.
Annotation in English
This thesis deals with processing and execution of a quantitatively oriented educational survey in the field of communication needs of today's secondary school students. We chose a questionnaire as a means of data collection. This survey focuses primarily on answering this survey question: How should the educational communication look like (i.e. the communication between a teacher and a student in the classroom) from the point of view of the student´s needs? Secondarily, we deal with providing recommendations to current teachers at secondary schools. The work has two parts, both theoretical and practical. The theoretical part consists of a review of domestic and foreign sources, on the basis of which the theoretical overview is processed, and it is used to realise the goals of work. The practical part is firstly devoted to a methodology and a design, and subsequently to a realization of the survey. The conclusion is a summary of the results, recommendations, identifications of reconnaissance restrictions. We also identify possible areas that could target potential future research.
Keywords
komunikace, pedagogická komunikace, interakce mezi učitelem a žákem, komunikační potřeby, kompetence žáka, komunikace iniciovaná žákem, průzkum
Keywords in English
communication, educational communication, teacher-student interaction, communication needs, competence of a student, student-initiated communication, survey
Research Plan
Vymezení teoretických východisek týkajících se komunikačních potřeb a kompetencí žáků střední školy.
Příprava metodiky kvantitativně orientovaného pedagogického průzkumu, stanovení cílů šetření a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného pedagogického průzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků průzkumu, jeho shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Research Plan
Vymezení teoretických východisek týkajících se komunikačních potřeb a kompetencí žáků střední školy.
Příprava metodiky kvantitativně orientovaného pedagogického průzkumu, stanovení cílů šetření a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného pedagogického průzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků průzkumu, jeho shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Recommended resources
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ et al. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
RIPLEY, Kate a Jenny BARRETT. 2008. Supporting Speech, Language & Communication Needs Working with Students Aged 11 to 19. London: Sage Publications, 2008. ISBN 978-1-4129-4760-2.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
Recommended resources
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ et al. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
RIPLEY, Kate a Jenny BARRETT. 2008. Supporting Speech, Language & Communication Needs Working with Students Aged 11 to 19. London: Sage Publications, 2008. ISBN 978-1-4129-4760-2.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
Enclosed appendices
1 CD ROM
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student prezentoval svou bakalářskou práci a představil analýzu, výsledky a interperetace pedagogického průzkumu. Vedoucí práce poukazuje na rozsáhlost práce, která způsobila její nepřehlednost. Oponent pozitivně hodnotil
zpracování teoretické i praktické části práce. Student dále zodpověděl všechny otázky vedoucího i oponenta práce uvedené v posudcích. Proběhla diskuse k teoretickému rámci tématu a dalším možnostem výzkumu komunikačních potřeb.