Bakalářská práce je teoreticko-empirického charakteru. Teoretická část se zaměřuje na charakteristické rysy dítěte předškolního věku. Rovněž popisuje školní zralost, její znaky a následnou diagnostiku. Dále se zabývá jedním ze základních znaků školní zralosti, a to grafomotorikou, jejím vývojem, správnými pracovními návyky při psaní a následnými nedostatky v této oblasti. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit úroveň grafomotoriky u dětí předškolního věku. Empirická část práce se věnuje kvantitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím Jiráskova testu s dětmi předškolního věku. Následně vyhodnotíme výsledky, ve kterých komparujeme úroveň grafomotoriky v logopedických a běžných třídách. Z výzkumného šetření vyplývá, že děti z logopedických tříd jsou na menší úrovni v oblasti grafomotoriky než děti z běžných tříd mateřských škol. Dívky jsou na větší úrovni v této oblasti než chlapci. Při posttestu děti dosáhly lepších výkonů než při pretestu. Při obou výzkumných šetřeních děti dosáhly kategorie "průměr".
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis is based on theory and empirical research. Theoretical part is focused on characteristic features of pre-school aged children. It also describes school maturity, its features and subsequent diagnosis. It also deals with one of the basic features of school maturity, which is graphomotorical skills, its development, correct work habits while writing and subsequent imperfections in this field. The main purpose of the research was to find out the level of graphomotorical skills of pre-school aged children. Empirical part of the thesis is dedicated to quantitatively oriented research that was implemented by "Jiráskův test" with pre-school aged children. Afterwards, the results, in which the level of graphomotorical skills in logopedic and common classrooms are compared, are evaluated. From the research survey follows that the children in logopedic classrooms have the lower level of graphomotorical skills than the children in common nursery schools. It shows that girls are in this field better than boys. The children had better results in posttest than in pretest. During both research surveys the children reached the "average" category.
Klíčová slova
předškolní období, školní zralost, grafomotorika, lateralita
Klíčová slova v angličtině
pre-school period, school maturity, graphomotorical skills, laterality
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je teoreticko-empirického charakteru. Teoretická část se zaměřuje na charakteristické rysy dítěte předškolního věku. Rovněž popisuje školní zralost, její znaky a následnou diagnostiku. Dále se zabývá jedním ze základních znaků školní zralosti, a to grafomotorikou, jejím vývojem, správnými pracovními návyky při psaní a následnými nedostatky v této oblasti. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit úroveň grafomotoriky u dětí předškolního věku. Empirická část práce se věnuje kvantitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím Jiráskova testu s dětmi předškolního věku. Následně vyhodnotíme výsledky, ve kterých komparujeme úroveň grafomotoriky v logopedických a běžných třídách. Z výzkumného šetření vyplývá, že děti z logopedických tříd jsou na menší úrovni v oblasti grafomotoriky než děti z běžných tříd mateřských škol. Dívky jsou na větší úrovni v této oblasti než chlapci. Při posttestu děti dosáhly lepších výkonů než při pretestu. Při obou výzkumných šetřeních děti dosáhly kategorie "průměr".
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis is based on theory and empirical research. Theoretical part is focused on characteristic features of pre-school aged children. It also describes school maturity, its features and subsequent diagnosis. It also deals with one of the basic features of school maturity, which is graphomotorical skills, its development, correct work habits while writing and subsequent imperfections in this field. The main purpose of the research was to find out the level of graphomotorical skills of pre-school aged children. Empirical part of the thesis is dedicated to quantitatively oriented research that was implemented by "Jiráskův test" with pre-school aged children. Afterwards, the results, in which the level of graphomotorical skills in logopedic and common classrooms are compared, are evaluated. From the research survey follows that the children in logopedic classrooms have the lower level of graphomotorical skills than the children in common nursery schools. It shows that girls are in this field better than boys. The children had better results in posttest than in pretest. During both research surveys the children reached the "average" category.
Klíčová slova
předškolní období, školní zralost, grafomotorika, lateralita
Klíčová slova v angličtině
pre-school period, school maturity, graphomotorical skills, laterality
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti diagnostiky dítěte předškolního věku.
Příprava empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou testování.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti diagnostiky dítěte předškolního věku.
Příprava empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou testování.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, a.s., 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BERK, Laura E. a Adena Beth MEYERS. Infants, children, and adolescents. Eighth edition. Boston: Pearson, 2016. Always learning. ISBN 978-0-13-393673-5.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, s. r. o., 2010. ISBN 978-80-7367-693-3.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: Preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, s. r. o., 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 2. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, a.s., 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BERK, Laura E. a Adena Beth MEYERS. Infants, children, and adolescents. Eighth edition. Boston: Pearson, 2016. Always learning. ISBN 978-0-13-393673-5.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, s. r. o., 2010. ISBN 978-80-7367-693-3.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: Preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, s. r. o., 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 2. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala realizovanou bakalářskou práci na dobré úrovni, ale nevyhla se chybám, které vycházely z nedostatků v práci samotné. Otázky v diskuzi byly směřovány na jednotlivé poruchy u dětí a využití Jiráskova diagnostického testu. Otázky směřovaly dále na hladinu rozdílu mezi diagnostikou a výzkumem. Teoretická část nekorespondovala s částí praktickou.