Bakalářská práce má teoreticko výzkumný charakter. Analyzuje vzdělávací potřeby učitelů mateřských škol ve vztahu k aktuální nabídce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. V teoretické části je představena učitelská profese, ale také vývoj a současné vzdělávání učitelů mateřských škol. Dále je pak věnována pozornost dalšímu vzdělávání učitelů mateřských škol. Nedílnou součástí je i vymezení pojmu vzdělávací potřeby. Praktická část práce popisuje kvantitativně orientovaný výzkum, který byl realizován formou obsahové analýzy Programové nabídky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a dotazníkovým šetřením učitelů mateřských škol. Analýzou, zpracováním a komparací výsledků byly zjištěny skutečnosti, jež vypovídají o nevyhovující nabídce dalšího vzdělávání ve vztahu k vzdělávacím potřebám učitelů mateřských škol.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis has a theoretical background and also an explanatory character. It analyses educational needs of teachers in nursery schools in a relation to an actual offer of a further education of pedagogical workers. In a theoretical part is introduced a teaching profession but also a development and a present education of the teachers in nursery schools. Moreover the attention is focused on a further education of teachers in nursery schools. Integral part is to define a term educational needs. An exploratory part describes a quantitatively oriented research, which was realized in a form of a content analysis of Program offer for the further education of pedagogical workers and also realized by the questionnaire survey answered by teachers from nursery schools. The facts were identified by the analysis, the elaboration and the comparison of results. These results reflect an insufficient offer of further education in interaction with the educational needs of nursery teachers.
Klíčová slova
učitelská profese, vzdělávací potřeby, mateřská škola, další vzdělávání pedagogických pracovníků
Klíčová slova v angličtině
teaching profession, educational needs, nursery school, further education of teacher
Rozsah průvodní práce
57 s. (69164) 4 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko výzkumný charakter. Analyzuje vzdělávací potřeby učitelů mateřských škol ve vztahu k aktuální nabídce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. V teoretické části je představena učitelská profese, ale také vývoj a současné vzdělávání učitelů mateřských škol. Dále je pak věnována pozornost dalšímu vzdělávání učitelů mateřských škol. Nedílnou součástí je i vymezení pojmu vzdělávací potřeby. Praktická část práce popisuje kvantitativně orientovaný výzkum, který byl realizován formou obsahové analýzy Programové nabídky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a dotazníkovým šetřením učitelů mateřských škol. Analýzou, zpracováním a komparací výsledků byly zjištěny skutečnosti, jež vypovídají o nevyhovující nabídce dalšího vzdělávání ve vztahu k vzdělávacím potřebám učitelů mateřských škol.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis has a theoretical background and also an explanatory character. It analyses educational needs of teachers in nursery schools in a relation to an actual offer of a further education of pedagogical workers. In a theoretical part is introduced a teaching profession but also a development and a present education of the teachers in nursery schools. Moreover the attention is focused on a further education of teachers in nursery schools. Integral part is to define a term educational needs. An exploratory part describes a quantitatively oriented research, which was realized in a form of a content analysis of Program offer for the further education of pedagogical workers and also realized by the questionnaire survey answered by teachers from nursery schools. The facts were identified by the analysis, the elaboration and the comparison of results. These results reflect an insufficient offer of further education in interaction with the educational needs of nursery teachers.
Klíčová slova
učitelská profese, vzdělávací potřeby, mateřská škola, další vzdělávání pedagogických pracovníků
Klíčová slova v angličtině
teaching profession, educational needs, nursery school, further education of teacher
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti vzdělávání učitelů mateřských škol, jeho historického vývoje.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti vzdělávání učitelů mateřských škol, jeho historického vývoje.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KASPER, Tomáš a Markéta PÁNKOVÁ. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2473-2.
KOSOVÁ, Beata a Alena TOMENGOVÁ. Profesijná praktická príprava budúcich učiteľov. Banská Bystrica: Belanium, 2015. ISBN 978-80-557-0860-7.
NOLAN, James F. a Linda A. HOOVER. Teacher supervision and evaluation: theory into practice. 3rd ed. Hoboken, N.J.: Wiley, 2011. ISBN 978-0-470-63995-5.
STARÝ, Karel. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
SYSLOVÁ, Zora, Hana HORKÁ a Bohumíra LAZAROVÁ. Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7542-9.
Seznam doporučené literatury
KASPER, Tomáš a Markéta PÁNKOVÁ. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2473-2.
KOSOVÁ, Beata a Alena TOMENGOVÁ. Profesijná praktická príprava budúcich učiteľov. Banská Bystrica: Belanium, 2015. ISBN 978-80-557-0860-7.
NOLAN, James F. a Linda A. HOOVER. Teacher supervision and evaluation: theory into practice. 3rd ed. Hoboken, N.J.: Wiley, 2011. ISBN 978-0-470-63995-5.
STARÝ, Karel. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
SYSLOVÁ, Zora, Hana HORKÁ a Bohumíra LAZAROVÁ. Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7542-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zvládla obhajobu své bakalářské práce na dobré úrovni. Na otázky dokázala vhodně a přesně reagovat.
Dokázala aktivně diskutovat. V práci se objevily určité nedostatky v metodologii.