Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je popsat přístupy ke vzdělávání dětí, v rámci prevence konkrétních civilizačních onemocnění, ve vybraných mateřských školách. Teoretická část se zaměřuje na pojmy vztahující se ke zdraví, podporu zdraví a prevenci v mateřské škole a také na přístupy ke vzdělávání dětí, v této problematice. Pro potřeby práce jsem zvolila kvalitativně orientovaný výzkum, který je realizován za pomoci participačního pozorování. To probíhalo ve dvou mateřských školách ve Zlínském kraji. Z analýzy dat se vynořily tři hlavní kategorie. První kategorií je role učitelek, následující kategorií jsou strategie učitelek a poslední kategorií je prostředí mateřské školy. Tyto kategorie se vzájemně ovlivňují a udávají konkrétní podobu přístupu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is formed of theoretical and empirical nature. The aim is to describe all attitudes to education for children, concerning a prevention of concrete lifestyle diseases in selected nursery schools. Theoretical part focuses on terms connected with health, health support, prevention in nursery schools and also on attitudes to education for children relat-ed to this issue. For the sake of this thesis I chose qualitative research which is realized with the aid of participatory division. It was taking place in two nursery schools of Zlín region. As emerged from acquired data, there are three main categories. The first one is teacher's role, second is teacher's strategy and the last one is nursery school's environment. These categories influence each other and set the concrete form of the attitude.
Klíčová slova
zdraví, civilizační onemocnění, primární prevence, teorie vzdělávání, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
health, lifestyle diseases, primary prevention, education theory, nursery school
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je popsat přístupy ke vzdělávání dětí, v rámci prevence konkrétních civilizačních onemocnění, ve vybraných mateřských školách. Teoretická část se zaměřuje na pojmy vztahující se ke zdraví, podporu zdraví a prevenci v mateřské škole a také na přístupy ke vzdělávání dětí, v této problematice. Pro potřeby práce jsem zvolila kvalitativně orientovaný výzkum, který je realizován za pomoci participačního pozorování. To probíhalo ve dvou mateřských školách ve Zlínském kraji. Z analýzy dat se vynořily tři hlavní kategorie. První kategorií je role učitelek, následující kategorií jsou strategie učitelek a poslední kategorií je prostředí mateřské školy. Tyto kategorie se vzájemně ovlivňují a udávají konkrétní podobu přístupu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is formed of theoretical and empirical nature. The aim is to describe all attitudes to education for children, concerning a prevention of concrete lifestyle diseases in selected nursery schools. Theoretical part focuses on terms connected with health, health support, prevention in nursery schools and also on attitudes to education for children relat-ed to this issue. For the sake of this thesis I chose qualitative research which is realized with the aid of participatory division. It was taking place in two nursery schools of Zlín region. As emerged from acquired data, there are three main categories. The first one is teacher's role, second is teacher's strategy and the last one is nursery school's environment. These categories influence each other and set the concrete form of the attitude.
Klíčová slova
zdraví, civilizační onemocnění, primární prevence, teorie vzdělávání, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
health, lifestyle diseases, primary prevention, education theory, nursery school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky vybraných civilizačních onemocnění a jejich prevence u dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a zpracování teoretických východisek zaměřených na podporu zdravého životního stylu u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí kódování, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky vybraných civilizačních onemocnění a jejich prevence u dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a zpracování teoretických východisek zaměřených na podporu zdravého životního stylu u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí kódování, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-487-8.
HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1.
NEVORAL, Jiří. Výživa v dětském věku. Jinočany: H & H, 2003. ISBN 80-86022-93-5.
SWINBURN, Boyd et al. Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases : report of a Joint WHO/FAO Expert Consultation. Geneva, Switzerland: World Health Organization, 2002. ISBN 978-92-412091-6-8.
WIEGEROVÁ, Adriana. Zdravie, podpora zdravia, zdravotná výchova. 2. prepracované a rozšírené vydanie. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2005. ISBN 80-8052-234-0.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-487-8.
HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1.
NEVORAL, Jiří. Výživa v dětském věku. Jinočany: H & H, 2003. ISBN 80-86022-93-5.
SWINBURN, Boyd et al. Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases : report of a Joint WHO/FAO Expert Consultation. Geneva, Switzerland: World Health Organization, 2002. ISBN 978-92-412091-6-8.
WIEGEROVÁ, Adriana. Zdravie, podpora zdravia, zdravotná výchova. 2. prepracované a rozšírené vydanie. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2005. ISBN 80-8052-234-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka hovořila samostatně k tématu své bakalářské práce. Vedoucí práce hodnotila práci kladně, podobně i oponent práce, přesto komise studentce vytkla jisté nedostatky ve zpracování práce. Studentka odpověděla na otázky položené oponentem i komise jen částěčně. Proběhla diskuse s komisí ke kvalitě práce s ohledem na výzkumné strategie.