Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem bakalářské práce je zjistit úroveň slovní zásoby u dětí předškolního věku. V teoretické části sumarizujeme vývoj řeči, komunikaci a slovní zásobu u dětí předškolního věku. V praktické části předkládáme výsledky kvantitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím testování. Jsou zde vyhodnoceny výsledky dětí z běžné a logopedické třídy, srovnány výsledky mezi dívkami a chlapci, rozdíly mezi mladšími a staršími dětmi. Ze zjištěných dat vyplynulo, že děti z běžné třídy mateřské školy dosáhly vyšší úrovně slovní zásoby než děti z logopedické třídy a úroveň slovní zásoby u dívek a chlapců jsou vyrovnané.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empiric character. The aim of this bachelor thesis is to find out the vocabulary level of preschool children. In the theoretical part we summarize the development of speech, communication and vocabulary level of preschool children. In the practical part we present the results of the quantitative research realized through testing. There are evaluated the results of children from regular and logopedic class, there are compared the results between girls and boys, the differences between younger and older children. These ascertained data show that children from of a regular class in kindergarten classes have a higher vocabulary level than children from a logopedic class and that the vocabulary level of girls and boys is balanced.
Klíčová slova
slovní zásoba, komunikace, vývoj řeči u dětí, jazykové roviny řeči
Klíčová slova v angličtině
vocabulary, communication, speech development of children, language levels of speech
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem bakalářské práce je zjistit úroveň slovní zásoby u dětí předškolního věku. V teoretické části sumarizujeme vývoj řeči, komunikaci a slovní zásobu u dětí předškolního věku. V praktické části předkládáme výsledky kvantitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím testování. Jsou zde vyhodnoceny výsledky dětí z běžné a logopedické třídy, srovnány výsledky mezi dívkami a chlapci, rozdíly mezi mladšími a staršími dětmi. Ze zjištěných dat vyplynulo, že děti z běžné třídy mateřské školy dosáhly vyšší úrovně slovní zásoby než děti z logopedické třídy a úroveň slovní zásoby u dívek a chlapců jsou vyrovnané.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empiric character. The aim of this bachelor thesis is to find out the vocabulary level of preschool children. In the theoretical part we summarize the development of speech, communication and vocabulary level of preschool children. In the practical part we present the results of the quantitative research realized through testing. There are evaluated the results of children from regular and logopedic class, there are compared the results between girls and boys, the differences between younger and older children. These ascertained data show that children from of a regular class in kindergarten classes have a higher vocabulary level than children from a logopedic class and that the vocabulary level of girls and boys is balanced.
Klíčová slova
slovní zásoba, komunikace, vývoj řeči u dětí, jazykové roviny řeči
Klíčová slova v angličtině
vocabulary, communication, speech development of children, language levels of speech
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti komunikace dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti slovní zásoby u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou testování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti komunikace dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti slovní zásoby u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou testování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
BERK, Laura E. a Adena Beth MEYERS. Infants, children, and adolescents. Eighth edition. Boston: Pearson, 2016. Always learning. ISBN 978-0-13-393673-5.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
DURDILOVÁ, Lucie a Jiřina KLENKOVÁ. Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Vyd. 4. Praha: Portál, 2005. Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-056-9.
Seznam doporučené literatury
BERK, Laura E. a Adena Beth MEYERS. Infants, children, and adolescents. Eighth edition. Boston: Pearson, 2016. Always learning. ISBN 978-0-13-393673-5.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
DURDILOVÁ, Lucie a Jiřina KLENKOVÁ. Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Vyd. 4. Praha: Portál, 2005. Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-056-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Oponent vytýká studentce to, že výzkumem zjišťuje předem známá fakta, a polemizuje tedy nad přínosem bakalářské práce. Studentka odpovídala na otázky oponenta operativně a věcně. Komise se shodla na tom, že v práci jsou použité diagnostické testy, které jsou nevhodným nástrojem pro empirický výzkum.