Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zaměřuje na mateřské školy a učitele v procesu hodnocení a kontroly. Podrobněji popisuje souvislost zavádění autoevaluace do mateřských škol, hodnocení škol a učitelů ze strany České školní inspekce a vnímání takové situace z psychologického hlediska. Dále sumarizuje poznatky týkající se činnosti, obsahu a forem práce České školní inspekce. Empirická část shrnuje data vztahující se k percepci realizované inspekční činnosti učitelkami mateřských škol. Tyto poznatky byly zjišťovány formou kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. Ze zjištěných dat plyne, že percepce inspekční činnosti učitelek je velmi subjektivní. Liší na základě délky praxe, jejich očekávání, předchozích zkušenostech, a také na základě povahy a psychické odolnosti každé z nich.
Annotation in English
The bachelor thesis has theoretical-empirical character. The theoretical part is focused on nursery schools and teachers in the evaluation and control process. In detail it describes context introducing self-evaluation into nursery schools, schools and teacher´s evaluation by the Czech School Inspectorate and the perception of such a situation from a psychological aspect. Also summarizes findings concerning the activities, content and forms of work of the Czech School Inspection. The empirical part summarizes data concerning to percepcion of implemented activity of school inspection by kindergarten teachers. These findings were determined through qualitatively oriented research through semi-structured interviews with kindergarten teachers. From the data it follows, that the perception of the inspection activities for teachers is very subjective. It varies based on length of experience, expectations, previous experience, and also based on the nature and mental resilience each of her.
Keywords
percepce, inspekční činnost ČŠI, autoevaluace, učitel, mateřská škola
Keywords in English
perception, inspection activity of Czech School Incpection, self-evaluation, teacher, nursery school
Length of the covering note
69
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zaměřuje na mateřské školy a učitele v procesu hodnocení a kontroly. Podrobněji popisuje souvislost zavádění autoevaluace do mateřských škol, hodnocení škol a učitelů ze strany České školní inspekce a vnímání takové situace z psychologického hlediska. Dále sumarizuje poznatky týkající se činnosti, obsahu a forem práce České školní inspekce. Empirická část shrnuje data vztahující se k percepci realizované inspekční činnosti učitelkami mateřských škol. Tyto poznatky byly zjišťovány formou kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. Ze zjištěných dat plyne, že percepce inspekční činnosti učitelek je velmi subjektivní. Liší na základě délky praxe, jejich očekávání, předchozích zkušenostech, a také na základě povahy a psychické odolnosti každé z nich.
Annotation in English
The bachelor thesis has theoretical-empirical character. The theoretical part is focused on nursery schools and teachers in the evaluation and control process. In detail it describes context introducing self-evaluation into nursery schools, schools and teacher´s evaluation by the Czech School Inspectorate and the perception of such a situation from a psychological aspect. Also summarizes findings concerning the activities, content and forms of work of the Czech School Inspection. The empirical part summarizes data concerning to percepcion of implemented activity of school inspection by kindergarten teachers. These findings were determined through qualitatively oriented research through semi-structured interviews with kindergarten teachers. From the data it follows, that the perception of the inspection activities for teachers is very subjective. It varies based on length of experience, expectations, previous experience, and also based on the nature and mental resilience each of her.
Keywords
percepce, inspekční činnost ČŠI, autoevaluace, učitel, mateřská škola
Keywords in English
perception, inspection activity of Czech School Incpection, self-evaluation, teacher, nursery school
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na problematiku pedagogické evaluace a autoevaluace mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek týkajících se činnosti, obsahu a forem práce české školní inspekce ve vztahu k mateřským školám.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí kódování, včetně interpretace.
Stanovení závěrů výzkumu a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na problematiku pedagogické evaluace a autoevaluace mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek týkajících se činnosti, obsahu a forem práce české školní inspekce ve vztahu k mateřským školám.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí kódování, včetně interpretace.
Stanovení závěrů výzkumu a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
FINDLATER, Sarah. How to survive an Ofsted Inspection. London: Bloomsbury publishing, 2015. ISBN 978-14-7291-106-3.
KATZOVÁ, Pavla. Školský zákon: komentář. 1. Praha: ASPI, 2008. Komentáře nakladatelství ASPI. ISBN 978-80-7357-412-3.
MACBEATH, John. E. C. a Milan POL. Serena aneb autoevaluace škol v Evropě. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 2006. Komentáře nakladatelství ASPI. ISBN 80-902614-8-5. .
SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. 2. Praha: Wolters Kluwer ČR a.s., 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.
SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace v mateřské škole: cesta ke kvalitě vzdělávání. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
Recommended resources
FINDLATER, Sarah. How to survive an Ofsted Inspection. London: Bloomsbury publishing, 2015. ISBN 978-14-7291-106-3.
KATZOVÁ, Pavla. Školský zákon: komentář. 1. Praha: ASPI, 2008. Komentáře nakladatelství ASPI. ISBN 978-80-7357-412-3.
MACBEATH, John. E. C. a Milan POL. Serena aneb autoevaluace škol v Evropě. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 2006. Komentáře nakladatelství ASPI. ISBN 80-902614-8-5. .
SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. 2. Praha: Wolters Kluwer ČR a.s., 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.
SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace v mateřské škole: cesta ke kvalitě vzdělávání. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala práci systematicky a smysluplně. Komise shledala v teoretické práci velké množství chyb, které ovlivnily empirickou část práce. Doc. Wiegerová pozitivně hodnotí autentické výpovědi učitelek v mateřské škole. Komise předkládanou práci hodnotí velmi kladně a shledává ji jako velmi přínosnou. Studentka odpovídala na otázky vedoucího i oponenta smysluplně a dokázala argumentovat svůj názor.