Bakalářská práce má teoreticko - empirický charakter. Cílem práce je popsat vývoj profesní dráhy učitelů mateřských škol a učitelů základních škol. V teoretické části jsou sumarizová-ny poznatky o učitelské profesi a vývoji profesní dráhy učitele. V empirické části jsou pre-zentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data výzkumu byla získána pro-střednictvím dvaceti hloubkových interview, které byly realizovány s učiteli a řediteli ma-teřských škol, učiteli a řediteli prvního stupně základních škol. Analýzou a zpracováním interview byly zpracovány kategorie, které zachycují fáze profesní dráhy učitele. Zpracová-ní a vyhodnocení získaných dat vedlo k vytvoření teoretického modelu profesní dráhy učitelů mateřských škol a učitelů základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical - empirical character. The aim of this thesis is to describe the career development of kindergarten and elementary school teachers. The theo-retical part summarizes the findings of the teaching profession and teacher career develop-ment. The results of qualitatively oriented research are presented in the empirical part. The researched data were obtained by means of 20 detailed interviews that were reailzed with teachers and directors of kindergartens, teachers and directors of primary schools. The ca-tegories that depict certain phases of teacher career were identified by analysis and proces-sing of interviews. Processing and evaluation of the obtained data has led to the creation of a theoretical model of kindergartens and elementary school teacher career.
Klíčová slova
profesní dráha učitele, profese učitele, profesionalizace, zlomové události
Klíčová slova v angličtině
teacher professional career, teacher profession, professionalization, crucial events
Rozsah průvodní práce
80 s., 19 s., (150 291 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko - empirický charakter. Cílem práce je popsat vývoj profesní dráhy učitelů mateřských škol a učitelů základních škol. V teoretické části jsou sumarizová-ny poznatky o učitelské profesi a vývoji profesní dráhy učitele. V empirické části jsou pre-zentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data výzkumu byla získána pro-střednictvím dvaceti hloubkových interview, které byly realizovány s učiteli a řediteli ma-teřských škol, učiteli a řediteli prvního stupně základních škol. Analýzou a zpracováním interview byly zpracovány kategorie, které zachycují fáze profesní dráhy učitele. Zpracová-ní a vyhodnocení získaných dat vedlo k vytvoření teoretického modelu profesní dráhy učitelů mateřských škol a učitelů základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical - empirical character. The aim of this thesis is to describe the career development of kindergarten and elementary school teachers. The theo-retical part summarizes the findings of the teaching profession and teacher career develop-ment. The results of qualitatively oriented research are presented in the empirical part. The researched data were obtained by means of 20 detailed interviews that were reailzed with teachers and directors of kindergartens, teachers and directors of primary schools. The ca-tegories that depict certain phases of teacher career were identified by analysis and proces-sing of interviews. Processing and evaluation of the obtained data has led to the creation of a theoretical model of kindergartens and elementary school teacher career.
Klíčová slova
profesní dráha učitele, profese učitele, profesionalizace, zlomové události
Klíčová slova v angličtině
teacher professional career, teacher profession, professionalization, crucial events
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti profesního rozvoje učitelů mateřských a základních škol a jejich vývoje profesní dráhy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, vytvoření teoretického modelu profesní dráhy učitelů mateřských škol.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro pedeutologii.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti profesního rozvoje učitelů mateřských a základních škol a jejich vývoje profesní dráhy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, vytvoření teoretického modelu profesní dráhy učitelů mateřských škol.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro pedeutologii.
Seznam doporučené literatury
LUKÁŠOVÁ, Hana. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-552-8.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
RUBIN, Herbert J. a Irene. RUBIN. Qualitative interviewing: the art of hearing data. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, c2012. ISBN 978-1-4129-7837-8.
WIEGEROVÁ, Adriana. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-555-9.
Research on teacher thinking: understanding professional development. s.I.: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-61517-4.
Seznam doporučené literatury
LUKÁŠOVÁ, Hana. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-552-8.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
RUBIN, Herbert J. a Irene. RUBIN. Qualitative interviewing: the art of hearing data. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, c2012. ISBN 978-1-4129-7837-8.
WIEGEROVÁ, Adriana. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-555-9.
Research on teacher thinking: understanding professional development. s.I.: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-61517-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezetovala svou práci na velmi vysoké úrovni. Vedoucí práce vyzdvihuje jasnou orientaci studenta na specifickou oblast. Práce je výsledkem téměř tří let práce. Doc. Wiegerová vyzdvihuje výsledky prezentované v bakalářské práci a doporučuje, že v rámci analýzy dat je velký potenciál pro pokračování ve výzkumu. Prof. Gavora velmi pozitivně hodnotí jak teoretickou, tak empirickou část výzkumu. Velmi vyzdvihuje vhodnost zvolení výzkumného vzorku do výzkumu.
Prof. Gavora otázku zaměřenou na profesní kariéru a její pojetí v zahraničí. Studentka dokázala konceptuálně správně odpověďet na položené otázky. Diskuze se následně zaměřila na ostré vymezení výzkumného vzorku. Dr. Doležalová se dále dotazovala, jaké byly motivy k výběru témtu práce.