Bakalářská práce teoreticko aplikačního charakteru se věnuje významu prediktabilních knih. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, jako je gramotnost, pregramotnost, čtenářská gramotnost a prediktabilní kniha. Praktická část obsahuje návrh programu zaměřený na využití prediktabilních knih v rozvoji pregramotnosti a následné ověření konkrétního programu v konkrétní mateřské škole. Program byl evaluován a závěrečná evaluace programu nabízí několik úhlů pohledu, a to ze strany učitelky, dětí a i autorky bakalářské práce.
Anotace v angličtině
My theoretically- application bachelor work is engaged in importance of predictable book. The bachelor work is divided into theoretical part and practical part. In the theoretical part of this thesis is demarcation a basic theory concerning literay, pre- literacy, reading literacy and predictable book. Practical part of thesis contains draft program focus on using predictable books for the development of pre-literacy and then realization specific program in specific nursery school. This program was evaluated and it offers several points of view and by teacher, children and author bachelor's work.
Klíčová slova
Gramotnost, pregramotnost, čtenářská gramotnost, prediktabilní kniha
Klíčová slova v angličtině
Literacy, pre-literacy, reading literacy, predictable book
Rozsah průvodní práce
49
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce teoreticko aplikačního charakteru se věnuje významu prediktabilních knih. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, jako je gramotnost, pregramotnost, čtenářská gramotnost a prediktabilní kniha. Praktická část obsahuje návrh programu zaměřený na využití prediktabilních knih v rozvoji pregramotnosti a následné ověření konkrétního programu v konkrétní mateřské škole. Program byl evaluován a závěrečná evaluace programu nabízí několik úhlů pohledu, a to ze strany učitelky, dětí a i autorky bakalářské práce.
Anotace v angličtině
My theoretically- application bachelor work is engaged in importance of predictable book. The bachelor work is divided into theoretical part and practical part. In the theoretical part of this thesis is demarcation a basic theory concerning literay, pre- literacy, reading literacy and predictable book. Practical part of thesis contains draft program focus on using predictable books for the development of pre-literacy and then realization specific program in specific nursery school. This program was evaluated and it offers several points of view and by teacher, children and author bachelor's work.
Klíčová slova
Gramotnost, pregramotnost, čtenářská gramotnost, prediktabilní kniha
Klíčová slova v angličtině
Literacy, pre-literacy, reading literacy, predictable book
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti čtenářské pregramotnosti.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu možností práce učitele v mateřské škole s prediktabilními knihami.
Zpracování projektu na využití prediktabilních knih v předškolním vzdělávání.
Ověření projektu na využití prediktabilních knih v podmínkách mateřských škol.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti čtenářské pregramotnosti.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu možností práce učitele v mateřské škole s prediktabilními knihami.
Zpracování projektu na využití prediktabilních knih v předškolním vzdělávání.
Ověření projektu na využití prediktabilních knih v podmínkách mateřských škol.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
GUZZETTI, Barbara J., Donna E. ALVERMANN a Jerry L. JOHNS. Literacy in America: an encyclopedia of history, theory, and practice. Santa Barbara, Calif.: ABC-CLIO, c2002. ISBN 1576073580.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.
LOPUŠNÁ, Alena. Rozvíjanie počiatočnej čitateľskej a pisateľskej gramotnosti v podmienkach preprimárnej edukácie [online]. Žiar nad Hronom: firma Aprint s.r.o. Žiar nad Hronom, 2008 [cit. 2016-05-25]. ISBN 978-80-969549-8-8.
PETROVÁ, Zuzana. Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Renesans, 2007. ISBN 80-969777-5-8.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
Seznam doporučené literatury
GUZZETTI, Barbara J., Donna E. ALVERMANN a Jerry L. JOHNS. Literacy in America: an encyclopedia of history, theory, and practice. Santa Barbara, Calif.: ABC-CLIO, c2002. ISBN 1576073580.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.
LOPUŠNÁ, Alena. Rozvíjanie počiatočnej čitateľskej a pisateľskej gramotnosti v podmienkach preprimárnej edukácie [online]. Žiar nad Hronom: firma Aprint s.r.o. Žiar nad Hronom, 2008 [cit. 2016-05-25]. ISBN 978-80-969549-8-8.
PETROVÁ, Zuzana. Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Renesans, 2007. ISBN 80-969777-5-8.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci na standardní úrovni. Vedoucí práce hodnotil praktickou část práce jako velmi přínosnou pro praxi v mateřské škole. Teoretickou část práce ale považuje za slabší. Vytýká nesourodost textu a nepřehlednost pro čtenáře. Doc. Wiegerová vytýká studentce to, že koncept aplikační práce není vhodně zvolen, resp. neodpovídá věku žáků. Dále je studentce vytýkáno, že nepoužívá předložky pod nebo nad v adekvátním kontextu a v nesprávných situacích. Hodnotí to tak, že tato prezentace může být pro děti zavádějící. Komise vytýká studentce nesplnění hlavního cíle, kterým byl rozvoj prostorové orientace.