Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Je zaměřena na spolupráci prarodičů s mateřskou školou. Teoretická část poskytuje pohled na postavení prarodičů v rodině. Vymezuje prarodičovství, jako jedno z životních období člověka a jeho význam pro rodinu. Popisuje spolupráci z pohledu rodiny a mateřské školy. Praktická část se orientuje na kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí polostrukturovaného interview s prarodiči a učitelkami mateřské školy. Odhaluje, jakou podobu má spolupráce prarodičů s mateřskou školou.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis has a theoretical-empirical character. It focuses on the cooperation of grandparents with nursery school. The theoretical part provides an overview of the position of grandparents in the family. It defines grandparenthood as one of the life periods of hu-man life and his importace for the family. Describes cooperation from the point of view of the family and nursery school. The practical part focuses on qualitative research, which was realized through a semi-structured interview with grandparents and nursery teachers. It reflects the form of cooperation between grandparents and nursery schools.
Klíčová slova
prarodičovství, prarodič v mateřské škole, vztahy rodiny a školy
Klíčová slova v angličtině
grandparenthood, grandparents in nursery school, family and school relationships
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Je zaměřena na spolupráci prarodičů s mateřskou školou. Teoretická část poskytuje pohled na postavení prarodičů v rodině. Vymezuje prarodičovství, jako jedno z životních období člověka a jeho význam pro rodinu. Popisuje spolupráci z pohledu rodiny a mateřské školy. Praktická část se orientuje na kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí polostrukturovaného interview s prarodiči a učitelkami mateřské školy. Odhaluje, jakou podobu má spolupráce prarodičů s mateřskou školou.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis has a theoretical-empirical character. It focuses on the cooperation of grandparents with nursery school. The theoretical part provides an overview of the position of grandparents in the family. It defines grandparenthood as one of the life periods of hu-man life and his importace for the family. Describes cooperation from the point of view of the family and nursery school. The practical part focuses on qualitative research, which was realized through a semi-structured interview with grandparents and nursery teachers. It reflects the form of cooperation between grandparents and nursery schools.
Klíčová slova
prarodičovství, prarodič v mateřské škole, vztahy rodiny a školy
Klíčová slova v angličtině
grandparenthood, grandparents in nursery school, family and school relationships
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se specifik vztahu školy a rodiny.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rodinu, mateřskou školu a formy jejich vzájemné spolupráce.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami a prarodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí kódování, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se specifik vztahu školy a rodiny.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rodinu, mateřskou školu a formy jejich vzájemné spolupráce.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami a prarodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí kódování, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
CHRISTENSON, Sandra a Amy L. RESCHLY. Handbook of school-family partnerships. New York: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-9636-3.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
KRAUS, Blahoslav. Životní styl současné české rodiny. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-544-8.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
RABUŠICOVÁ, Milada et al. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
Seznam doporučené literatury
CHRISTENSON, Sandra a Amy L. RESCHLY. Handbook of school-family partnerships. New York: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-9636-3.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
KRAUS, Blahoslav. Životní styl současné české rodiny. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-544-8.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
RABUŠICOVÁ, Milada et al. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou bakalářskou práci. Vedoucí práce shledává v posudku teoretickou část práce jako velmi zdařilou, ačkoliv k danému tématu není k dispozici mnoho relevantních odborných zdrojů. Empirická část práce má nedostatky v oblasti intepretace získaných dat. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v posudcích vedoucího i oponenta práce, proběhla diskuze s komisí k aktuálnímu tredu účasti prarodičů na dění mateřské školy.