Bakalářská práce je aplikačního typu a jejím hlavním cílem je vytvoření programu badatel-ských aktivit pro děti předškolního věku. V teoretické části jsou vymezeny východiska z oblasti dětských prekonceptů, přírodovědného vzdělávání a badatelsky orientovaného vyučování. V praktické části je zpracován program badatelských aktivit pro děti předškol-ního věku, který byl realizovaný v mateřské škole a zhodnocen na základě sebereflexe, reflexe učitelky z mateřské školy a dětmi.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is an application one. The main goal is a creation of research activities for preschool children. There are specified resources from children's preconcepts area, science education and research-oriented teaching in theoretical part. A research activities program for preschool children is worked out in practical part. The program was realized in nursery school and was analyzed on the basis of self-reflection, kindergarten teacher's and children's reflection.
Bakalářská práce je aplikačního typu a jejím hlavním cílem je vytvoření programu badatel-ských aktivit pro děti předškolního věku. V teoretické části jsou vymezeny východiska z oblasti dětských prekonceptů, přírodovědného vzdělávání a badatelsky orientovaného vyučování. V praktické části je zpracován program badatelských aktivit pro děti předškol-ního věku, který byl realizovaný v mateřské škole a zhodnocen na základě sebereflexe, reflexe učitelky z mateřské školy a dětmi.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is an application one. The main goal is a creation of research activities for preschool children. There are specified resources from children's preconcepts area, science education and research-oriented teaching in theoretical part. A research activities program for preschool children is worked out in practical part. The program was realized in nursery school and was analyzed on the basis of self-reflection, kindergarten teacher's and children's reflection.
Zpracování rešerše se zaměřením na přírodovědné vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení klíčových pojmů z oblasti badatelského vyučování, přírodovědných experimentů a dětských naivních teorií.
Vytvoření souboru badatelských aktivit pro děti předškolního věku.
Ověření souboru badatelských aktivit v mateřské škole.
Zhodnocení jednotlivých badatelských aktivit a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše se zaměřením na přírodovědné vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení klíčových pojmů z oblasti badatelského vyučování, přírodovědných experimentů a dětských naivních teorií.
Vytvoření souboru badatelských aktivit pro děti předškolního věku.
Ověření souboru badatelských aktivit v mateřské škole.
Zhodnocení jednotlivých badatelských aktivit a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAMLIN, Maria and Debora B. WISNESKI. Supporting the Scientific Thinking and Inquiry of Toddlers and Preschoolers Through Play. YC Young Children. 2012, vol. 67, no. 3 s. 82-88. ISSN: 1538-6619. Dostupné z: http://www.naeyc.org/yc/files/yc/file/201205/Hamlin_YC0512.pdf.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, c2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ a Hana HORKÁ. Edukačné rámce přírodovědného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.2012. ISBN 978-80-89443-12-3.
Seznam doporučené literatury
HAMLIN, Maria and Debora B. WISNESKI. Supporting the Scientific Thinking and Inquiry of Toddlers and Preschoolers Through Play. YC Young Children. 2012, vol. 67, no. 3 s. 82-88. ISSN: 1538-6619. Dostupné z: http://www.naeyc.org/yc/files/yc/file/201205/Hamlin_YC0512.pdf.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, c2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ a Hana HORKÁ. Edukačné rámce přírodovědného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.2012. ISBN 978-80-89443-12-3.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Vedoucí práce ocenila vytvořený program badatelských aktivit pro děti předškolního věku, vytkla nedostatky v didaktické části práce. Oponent práce podotkl, že teoretická část zabíhá mimo téma práce. V didaktické části práce vytkl studentce nepřesnost v pojmech. Proběhla diskuse nad otázkami vedoucího i oponenta práce.