Tématem bakalářské práce je diagnostikování vybraných motorických schopností dětí před-školního věku. V práci jsme aplikovali kvantitativní výzkum, kdy bylo formou již výše zmí-něných motorických testů zjišťováno, na jaké úrovni se nachází motorické schopnosti dětí našeho výzkumného vzorku. V teoretické části jsou zpracovány dosavadní výzkumy dané-ho tématu, a také popsány motorické schopnosti jako takové. Dále jsme shrnuli vývoj dítě-te, zaměřen konkrétně na pohybové schopnosti. Tato práce představuje vlastní, vytvořenou baterii motorických testů, které jsme aplikovali na dětech předškolního věku ve vybraných mateřských školách. Data, která jsme získali díky výzkumu, jsme analyzovali v návaznosti na již vytvořené normy a uskutečněné výzkumy v této oblasti.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the diagnosing of some specific motor skills of pre-school children. We used quantitative research where we were finding out, by the above mentioned motorial tests, the level of motor skills at our chosen group of children. In the theoretical part you can find the researches of this topic which have been done so far and also the description of motorial abilities as such. Furthermore, we summed up the child´s development aimed on motor skills. This work shows its own, created pile of tests which we used for pre-school children at some particular kindergartens. The data, which we ga-ined on the basis of this research were analysed in connection with already set norms and already carried researches in this branch.
Klíčová slova
Motorický vývoj dítěte, pohybová schopnost, diagnostikování motorických schopností
Klíčová slova v angličtině
child´s motorial development, motor skills, diagnosing of motor skills
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je diagnostikování vybraných motorických schopností dětí před-školního věku. V práci jsme aplikovali kvantitativní výzkum, kdy bylo formou již výše zmí-něných motorických testů zjišťováno, na jaké úrovni se nachází motorické schopnosti dětí našeho výzkumného vzorku. V teoretické části jsou zpracovány dosavadní výzkumy dané-ho tématu, a také popsány motorické schopnosti jako takové. Dále jsme shrnuli vývoj dítě-te, zaměřen konkrétně na pohybové schopnosti. Tato práce představuje vlastní, vytvořenou baterii motorických testů, které jsme aplikovali na dětech předškolního věku ve vybraných mateřských školách. Data, která jsme získali díky výzkumu, jsme analyzovali v návaznosti na již vytvořené normy a uskutečněné výzkumy v této oblasti.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the diagnosing of some specific motor skills of pre-school children. We used quantitative research where we were finding out, by the above mentioned motorial tests, the level of motor skills at our chosen group of children. In the theoretical part you can find the researches of this topic which have been done so far and also the description of motorial abilities as such. Furthermore, we summed up the child´s development aimed on motor skills. This work shows its own, created pile of tests which we used for pre-school children at some particular kindergartens. The data, which we ga-ined on the basis of this research were analysed in connection with already set norms and already carried researches in this branch.
Klíčová slova
Motorický vývoj dítěte, pohybová schopnost, diagnostikování motorických schopností
Klíčová slova v angličtině
child´s motorial development, motor skills, diagnosing of motor skills
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a dosavadních výzkumů k problematice diagnostikování motoriky dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí motorických testů.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a dosavadních výzkumů k problematice diagnostikování motoriky dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí motorických testů.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe. c2009. Nahlížet-nacházet. ISBN 978-80-86307-88-6.
KURTZ, A. Lisa. 2003. How to help to Clumsy Child. Strategies for Young Children with Developmental Motor Concerns. United Kingdom: Jessica Kingsley Publishers. 176 s. ISBN 1-84310-754-6.
MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, ISBN 80-244-098.
PALOUNKOVÁ, Zuzana. Motorické schopnosti dětí předškolního věku. Praha: Pedagogická fakulta UK. 2011. Speciální pedagogika, č. 1, roč. 2011. ISSN 1211-2720.
PŘINOSILOVÁ, Dagmar. 2007. Diagnostika ve speciální pedagogice. 2. vyd. Brno: Paido. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7.
ŘÍČAN, Pavel. 2006. Cesta životem: vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Portál. 390 s. ISBN 80-7367-124-7.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe. c2009. Nahlížet-nacházet. ISBN 978-80-86307-88-6.
KURTZ, A. Lisa. 2003. How to help to Clumsy Child. Strategies for Young Children with Developmental Motor Concerns. United Kingdom: Jessica Kingsley Publishers. 176 s. ISBN 1-84310-754-6.
MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, ISBN 80-244-098.
PALOUNKOVÁ, Zuzana. Motorické schopnosti dětí předškolního věku. Praha: Pedagogická fakulta UK. 2011. Speciální pedagogika, č. 1, roč. 2011. ISSN 1211-2720.
PŘINOSILOVÁ, Dagmar. 2007. Diagnostika ve speciální pedagogice. 2. vyd. Brno: Paido. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7.
ŘÍČAN, Pavel. 2006. Cesta životem: vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Portál. 390 s. ISBN 80-7367-124-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Vedoucí práce vytkl zásadní problémy práce. Studentka na otázky odpověděla přiměřeně a dostatečně. Proběhla diskuse s komisí k problematice tématu práce.