Bakalářská práce aplikačního typu se zabývá možnostmi realizace práce s komiksem v přírodovědném vzdělávání v podmínkách mateřské školy. Záměrem je ověřit autorský soubor komiksů a na základě jeho evalvace podat doporučení pro praxi. Ohniskem zájmu je pojmový komiks v rámci badatelsky orientované výuky. Teoretická část přibližuje východiska uplatnění komiksu v edukaci. V praktické části je didakticky rozpracován soubor přírodovědných komiksů pro děti předškolního věku, jehož hlavními cíli je prohloubení zájmu dětí o přírodní vědy, rozvíjení badatelského myšlení dětí, obohacování procesu přírodovědného poznávání a podpora schopnosti pracovat s vizuálním médiem. Následuje prezentace evaluačních nástrojů, jimiž byl zjištěn trvalý posun dětí ve sledovaných oblastech, dále formulace závěrů hodnocení práce s komiksy a korelující doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This application type bachelor thesis deals with possibilities of realisation of work with comics in science education in kindergartens. The aim is to verify author's set of comics and, on basis of its evaluation, to give a recommendation for practical use.
The focus of interest is a conceptual comic in the context of research oriented learning.
The theoretical part introduces resources of the use of comics in education.
In the practical part, a set of science educating comics for preschool children is didactically elaborated. The main goal of the set is to deepen the interest of children in science education, to develop research thinking of children, to enrich the process of science education recognition and to support the ability to work with the visual medium.
Then follows a presentation of the evaluation tools; by the means of them, a perpetual shift of children in the monitored areas was identified, and furthermore, the conclusions of the evaluation of the work with comics and correlating recommendations for practical use are formulated.
Bakalářská práce aplikačního typu se zabývá možnostmi realizace práce s komiksem v přírodovědném vzdělávání v podmínkách mateřské školy. Záměrem je ověřit autorský soubor komiksů a na základě jeho evalvace podat doporučení pro praxi. Ohniskem zájmu je pojmový komiks v rámci badatelsky orientované výuky. Teoretická část přibližuje východiska uplatnění komiksu v edukaci. V praktické části je didakticky rozpracován soubor přírodovědných komiksů pro děti předškolního věku, jehož hlavními cíli je prohloubení zájmu dětí o přírodní vědy, rozvíjení badatelského myšlení dětí, obohacování procesu přírodovědného poznávání a podpora schopnosti pracovat s vizuálním médiem. Následuje prezentace evaluačních nástrojů, jimiž byl zjištěn trvalý posun dětí ve sledovaných oblastech, dále formulace závěrů hodnocení práce s komiksy a korelující doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This application type bachelor thesis deals with possibilities of realisation of work with comics in science education in kindergartens. The aim is to verify author's set of comics and, on basis of its evaluation, to give a recommendation for practical use.
The focus of interest is a conceptual comic in the context of research oriented learning.
The theoretical part introduces resources of the use of comics in education.
In the practical part, a set of science educating comics for preschool children is didactically elaborated. The main goal of the set is to deepen the interest of children in science education, to develop research thinking of children, to enrich the process of science education recognition and to support the ability to work with the visual medium.
Then follows a presentation of the evaluation tools; by the means of them, a perpetual shift of children in the monitored areas was identified, and furthermore, the conclusions of the evaluation of the work with comics and correlating recommendations for practical use are formulated.
Zpracování rešerše z oblasti vývoje pojmových komiksů a jejich využití v podmínkách edukace.
Vymezení teoretických východisek o problematice přírodovědného vzdělávání, přírodovědného poznávání a rozvoje přírodovědné gramotnosti dětí.
Sumarizace didaktických strategií a kategorií, v nichž lze využít pojmový komiks.
Vytvoření souboru edukačních komiksů pro rozvoj přírodovědné gramotnosti dětí předškolního věku.
Ověření a evaluace edukačních přírodovědných komiksů v praxi.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti vývoje pojmových komiksů a jejich využití v podmínkách edukace.
Vymezení teoretických východisek o problematice přírodovědného vzdělávání, přírodovědného poznávání a rozvoje přírodovědné gramotnosti dětí.
Sumarizace didaktických strategií a kategorií, v nichž lze využít pojmový komiks.
Vytvoření souboru edukačních komiksů pro rozvoj přírodovědné gramotnosti dětí předškolního věku.
Ověření a evaluace edukačních přírodovědných komiksů v praxi.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
CORNELL, Joseph. Objevujeme přírodu: Učení hrou a prožitkem. Přeložila KAPSOVÁ, L. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 144 s. ISBN 978-80-262-0145-8.
FROSCHAUER, Linda. Bringing STEM to the Elementary Classroom. Vyd. 1. Arlington: NSTA, 2016. 326 s. ISBN 978-168140-030-3.
GRONSTEEN, Thierry. Stavba Komiksu. Přeložila Antonová, B. Vyd. 1. Brno: Host, 2005. 220 s. ISBN 80-7294-141-0.
KOŘÍNEK, Pavel, Martin FORET a Michal JAREŠ. V panelech a bublinách. Vyd. 1. Praha: Akropolis, 2015. 456 s. ISBN 978-80-7470-113-9.
RUSSELL, Terry and Linda MCGUIGAN. Exploring science with young children. Vyd. 1. London: SAGE, 2016. 236 s. ISBN 978-1-4739-1250-2.
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ a Hana HORKÁ. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava OZ V4. 2012. ISBN 978-80-89443-12-3.
TATALOVIC, Mico. Science comics as tools for science education and communication: a brief, exploratory study, Jcom,08(04) (2009) A02.
Seznam doporučené literatury
CORNELL, Joseph. Objevujeme přírodu: Učení hrou a prožitkem. Přeložila KAPSOVÁ, L. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 144 s. ISBN 978-80-262-0145-8.
FROSCHAUER, Linda. Bringing STEM to the Elementary Classroom. Vyd. 1. Arlington: NSTA, 2016. 326 s. ISBN 978-168140-030-3.
GRONSTEEN, Thierry. Stavba Komiksu. Přeložila Antonová, B. Vyd. 1. Brno: Host, 2005. 220 s. ISBN 80-7294-141-0.
KOŘÍNEK, Pavel, Martin FORET a Michal JAREŠ. V panelech a bublinách. Vyd. 1. Praha: Akropolis, 2015. 456 s. ISBN 978-80-7470-113-9.
RUSSELL, Terry and Linda MCGUIGAN. Exploring science with young children. Vyd. 1. London: SAGE, 2016. 236 s. ISBN 978-1-4739-1250-2.
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ a Hana HORKÁ. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava OZ V4. 2012. ISBN 978-80-89443-12-3.
TATALOVIC, Mico. Science comics as tools for science education and communication: a brief, exploratory study, Jcom,08(04) (2009) A02.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, plány, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka hovořila samostatně a zaujatě k tématu. Hodnocení jak vedoucího, tak oponenta bylo pozitivní. Doc. Wiegerová vyzdvihla kvalitu práce nad rámec požadavků kladených na bakalářskou práci. Je podle vedoucí práce obsahem i rozsahem na velmi vysoké úrovni. Studentka při obhajobě práce autenticky prezentovala doplňující obrazový materiál. Komise pozitivně hodnotí celkový přístup autorky ke zpracování zadného tématu včetně precizní prezentace.