Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a je zaměřena na výchovu a vzdělává-ním bilingvních dětí v české mateřské škole. Teoretická část pojednává o bilingvismu obecně a popisuje vývoj jazykových schopností bilingvního dítěte. Empirická část práce se věnuje kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím nestruk-turovaného pozorování a polostrukturovaného interview s bilingvními dětmi a jejich uči-telkami. Cílem výzkumu bylo objasnit specifika vzdělávání bilingvních dětí v českých ma-teřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical and empirical character, and it focuses on the of educa-tion the bilingual child in the Czech preschool. The theoretical part goes about bilingualism generally and it describes the development of the bilingual child´s language skills. The empirical part focuses qualitative oriented research, which was conducted through un-structured observation and semi-structured interviews with bilingual children and their teachers. The aim of the research was to clarify the specifics of education of the bilingual children in the Czech preschool.
Klíčová slova
adaptace dítěte, bilingvismus, jazykové schopnosti dítěte
Klíčová slova v angličtině
adaption of a child, bilingualism, speech development
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a je zaměřena na výchovu a vzdělává-ním bilingvních dětí v české mateřské škole. Teoretická část pojednává o bilingvismu obecně a popisuje vývoj jazykových schopností bilingvního dítěte. Empirická část práce se věnuje kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím nestruk-turovaného pozorování a polostrukturovaného interview s bilingvními dětmi a jejich uči-telkami. Cílem výzkumu bylo objasnit specifika vzdělávání bilingvních dětí v českých ma-teřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical and empirical character, and it focuses on the of educa-tion the bilingual child in the Czech preschool. The theoretical part goes about bilingualism generally and it describes the development of the bilingual child´s language skills. The empirical part focuses qualitative oriented research, which was conducted through un-structured observation and semi-structured interviews with bilingual children and their teachers. The aim of the research was to clarify the specifics of education of the bilingual children in the Czech preschool.
Klíčová slova
adaptace dítěte, bilingvismus, jazykové schopnosti dítěte
Klíčová slova v angličtině
adaption of a child, bilingualism, speech development
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k dětskému bilingvismu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k dětskému bilingvismu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKER, Colin, Anne SIENKEWICZ. The care and education of young bilinguals: an introduction for professionals. Buffalo: Multilingual Matters, c2000. ISBN 1853594652.
KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9.
MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-678-3.
ŠTEFÁNIK, Jozef. Jeden človek, dva jazyky: dvojjazyčnosť u detí - predsudky a skutočnosti. Bratislava: Academic Electronic Press, 2000. ISBN 80-88880-41-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-807367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BAKER, Colin, Anne SIENKEWICZ. The care and education of young bilinguals: an introduction for professionals. Buffalo: Multilingual Matters, c2000. ISBN 1853594652.
KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9.
MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-678-3.
ŠTEFÁNIK, Jozef. Jeden človek, dva jazyky: dvojjazyčnosť u detí - predsudky a skutočnosti. Bratislava: Academic Electronic Press, 2000. ISBN 80-88880-41-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-807367-313-0.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka hovořila samostatně a zaujatě k tématu, vyjadřovala se však neodborně, její prezentace nebyla zcela adekvátní. Vedoucí práce hodnotí teoretickou část práce velmi pozitivně. Získaná data vedoucí práce hodnotí jako zajímavá, ale kritizuje jejich interpretaci. Oponent práce hodnotí práci také jako velmi zdařilou a negativně hodnotí interpretaci dat. Studentka odpovídala na zadané otázky s podporou komise.