Předkládaná práce ve svém obsahu seznamuje s důležitostí přípravy předškolních dětí na přechod do základní školy, a to zejména s ohledem na přípravu realizovanou v rodinách dětí. Teoretická část nejprve seznamuje s pojmy jako je školní zralost a připravenost, odklad povinné školní docházky. Dále prezentuje zákonitosti správného vývoje dítěte v předškolním věku. Stručně nastiňuje i oblast výchovy v předškolních institucích, ale hlav-ní část je zaměřena právě na úlohu a schopnosti rodičů v přípravě svého dítěte. Práce rozebírá jednotlivé oblasti školní přípravy a možnosti rodičů v jejich rozvoji. Praktická část bakalářské práce je kvantitativního typu. Formou dotazníku u dotazovaných respondentů zjišťuji, jaké přístupy a metody používají rodiče v přípravě svých dětí na vstup do základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis is introducing the importance of preparation of preschool children for their transition into basic school, mainly reflecting on their preparadness realized within their families. The work firstly introduces the main terms such as school maturity and preparadness, and the postponement of compulsory school attendance. Next it presents rules of correct development of a child in preschool age. It also outlines briefly raising of children in preschool institutions, but the main part is focused on the role and skills of parents in preparadness of their child. The thesis is analyzing specific areas or school preparadness and the options of parents on how to develop their children. The practical part of the thesis is quantitative, and using a questionnaire it identifies what approaches and methods the asked respondents use in preparadness for entering elementary school of their children.
Klíčová slova
Předškolní výchova, předškolní věk, rodina, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, preschool age, family, maturity for elementary school, preparadness for elementary school.
Rozsah průvodní práce
61 s. (94 445)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná práce ve svém obsahu seznamuje s důležitostí přípravy předškolních dětí na přechod do základní školy, a to zejména s ohledem na přípravu realizovanou v rodinách dětí. Teoretická část nejprve seznamuje s pojmy jako je školní zralost a připravenost, odklad povinné školní docházky. Dále prezentuje zákonitosti správného vývoje dítěte v předškolním věku. Stručně nastiňuje i oblast výchovy v předškolních institucích, ale hlav-ní část je zaměřena právě na úlohu a schopnosti rodičů v přípravě svého dítěte. Práce rozebírá jednotlivé oblasti školní přípravy a možnosti rodičů v jejich rozvoji. Praktická část bakalářské práce je kvantitativního typu. Formou dotazníku u dotazovaných respondentů zjišťuji, jaké přístupy a metody používají rodiče v přípravě svých dětí na vstup do základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis is introducing the importance of preparation of preschool children for their transition into basic school, mainly reflecting on their preparadness realized within their families. The work firstly introduces the main terms such as school maturity and preparadness, and the postponement of compulsory school attendance. Next it presents rules of correct development of a child in preschool age. It also outlines briefly raising of children in preschool institutions, but the main part is focused on the role and skills of parents in preparadness of their child. The thesis is analyzing specific areas or school preparadness and the options of parents on how to develop their children. The practical part of the thesis is quantitative, and using a questionnaire it identifies what approaches and methods the asked respondents use in preparadness for entering elementary school of their children.
Klíčová slova
Předškolní výchova, předškolní věk, rodina, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, preschool age, family, maturity for elementary school, preparadness for elementary school.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury v oblasti přípravy dítěte na školu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti předškolní výchovy, školní zralosti.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a následné vytvoření doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury v oblasti přípravy dítěte na školu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti předškolní výchovy, školní zralosti.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a následné vytvoření doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
BUDÍKOVÁ, Jaroslava, Pavla KUNCOVÁ a Patricie KRUŠINOVÁ. Je vaše dítě připraveno do první třídy?: [co potřebuje budoucí prvňáček umět a znát]. Brno: Computer Press, 2004. Rozvoj osobnosti (Computer Press). ISBN 80-7226-637-3.
EPSTEIN, Joyce Levy. School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools. 2nd ed. Boulder, CO: Westview Press, c2011. ISBN 978-08-133-4447-8.
KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-359-8.
ŠULOVÁ, Lenka. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-542-9.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
BUDÍKOVÁ, Jaroslava, Pavla KUNCOVÁ a Patricie KRUŠINOVÁ. Je vaše dítě připraveno do první třídy?: [co potřebuje budoucí prvňáček umět a znát]. Brno: Computer Press, 2004. Rozvoj osobnosti (Computer Press). ISBN 80-7226-637-3.
EPSTEIN, Joyce Levy. School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools. 2nd ed. Boulder, CO: Westview Press, c2011. ISBN 978-08-133-4447-8.
KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-359-8.
ŠULOVÁ, Lenka. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-542-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka hovořila samostatně, ale již při prezentaci studentky doc. Wiegerová vytýkala špatnou formulaci cílů výzkumu. Vedoucí práce vyzdvihovala zainteresovanost studentky. Oponentka shledávala empirickou část výzkumu jako nezdařilou. Nejzásadněji byly studentce vytknuty výzkumné předpoklady, které nebyly jasné. Oponentka doporučovala rozšířit prezentaci výsledků a vytkla uvedené grafy. Studentka odpovídala na otázky oponenta samostatně a ze svého úhlu pohledu, i když její odpovědi nekorespondovaly s informacemi z prezentace, kterou představila.