V této bakalářské práci se zaměřujeme na sociální dovednosti dítěte předškolního věku a jejich možný rozvoj v prostředí mateřské školy. Cílem teoretické části této práce je popsat vývoj dítěte v předškolním věku s důrazem na sociální rozvoj a možnosti rozvoje sociálních dovedností v mateřské škole. V praktické části se orientujeme na kvalitativní výzkum, ve kterém prostřednictvím interview a analýzy dokumentů, zjišťujeme učiteli využívané postupy rozvoje sociálních dovedností dětí.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, we focus on the social skills of a pre-school child and their possible development in kindergarten. The aim of the theoretical part is to describe the development of pre-school child with an emphasis on social development and the development of social skills in kindergarten. In the practical part, we focus on qualitative research, in which, through interviews and analysis of documents, we identify teachers approach of the social skills development procedures of a child.
Klíčová slova
dítě v předškolním věku, sociální dovednost, sociální rozvoj
Klíčová slova v angličtině
preschool child, social skill, social development
Rozsah průvodní práce
55s.
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci se zaměřujeme na sociální dovednosti dítěte předškolního věku a jejich možný rozvoj v prostředí mateřské školy. Cílem teoretické části této práce je popsat vývoj dítěte v předškolním věku s důrazem na sociální rozvoj a možnosti rozvoje sociálních dovedností v mateřské škole. V praktické části se orientujeme na kvalitativní výzkum, ve kterém prostřednictvím interview a analýzy dokumentů, zjišťujeme učiteli využívané postupy rozvoje sociálních dovedností dětí.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, we focus on the social skills of a pre-school child and their possible development in kindergarten. The aim of the theoretical part is to describe the development of pre-school child with an emphasis on social development and the development of social skills in kindergarten. In the practical part, we focus on qualitative research, in which, through interviews and analysis of documents, we identify teachers approach of the social skills development procedures of a child.
Klíčová slova
dítě v předškolním věku, sociální dovednost, sociální rozvoj
Klíčová slova v angličtině
preschool child, social skill, social development
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice sociálních dovedností dětí.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti postupů rozvíjení sociálních dovedností dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview a analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice sociálních dovedností dětí.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti postupů rozvíjení sociálních dovedností dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview a analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
DOWLING, Marion. Young children's personal, social and emotional development. 4th edition. Los Angeles: SAGE, 2014. ISBN 978-1-4462-8589-3.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, společnost pro kvalitní vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-87553-64-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
DOWLING, Marion. Young children's personal, social and emotional development. 4th edition. Los Angeles: SAGE, 2014. ISBN 978-1-4462-8589-3.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, společnost pro kvalitní vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-87553-64-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentuje svou práci na standardní úrovni. Vedoucí práce vyzdvihuje zdpovědný přístup studentky k práci. Oponent práce vytýká nedotaženost empirické části předkládané práce a postrádá autentickou interpretaci autora práce. Studentka nedokázala na otázku vedoucího práce reagovat a vyjádřit svůj postoj. Prof. Gavora vytýká typ zvoleného výzkumného nástroje. Studentce byla vytýkána neaktuálnost použité litaratury.