Tato práce se ve své teoretické části zabývá vymezením základní problematiky, která je spojená s experimentováním v mateřské škole. Obsahem je také propojenost školního přírodovědného experimentování s rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, zejména v oblasti klíčových kompetencí a vzdělávacích oblastí. Další oblastí práce je objasnění přírodovědné gramotnosti, která je výsledkem přírodovědného vzdělávání. V poslední kapitole jsou vymezeny prostředky, metody a techniky, kterými lze podporovat badatelsky orientovanou výuku.
Praktická část nabízí týdenní výukový program zaměřený na aplikaci přírodovědných experimentů a doprovodných činností do vzdělávací nabídky mateřské školy. Výukový program byl evaluován třemi způsoby ve vybrané mateřské škole a z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
Theoretical part of this work deals with the definition of basic issues which is connected with experimentation in a nursery school. It also deals with interconnection between school science experiments and framework educational programme for preschool education, espe-cially in an area of key competencies and education areas. Another topic or the work is an explanation of scientific literacy, which is the result of a science education. The last chapter of this part deals with means, methods and techniques supporting research teaching in a nursery school.
Practical part of the thesis offers a weeklong tutorial focused on application of science ex-periments and accompanying activities to the educational offer of a nursery school. It con-tains a set of games and activities. The education program was evaluated by three ways in a chosen nursery school and the final evaluation was elaborated into recommendations for a practise in a nursery school.
Tato práce se ve své teoretické části zabývá vymezením základní problematiky, která je spojená s experimentováním v mateřské škole. Obsahem je také propojenost školního přírodovědného experimentování s rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, zejména v oblasti klíčových kompetencí a vzdělávacích oblastí. Další oblastí práce je objasnění přírodovědné gramotnosti, která je výsledkem přírodovědného vzdělávání. V poslední kapitole jsou vymezeny prostředky, metody a techniky, kterými lze podporovat badatelsky orientovanou výuku.
Praktická část nabízí týdenní výukový program zaměřený na aplikaci přírodovědných experimentů a doprovodných činností do vzdělávací nabídky mateřské školy. Výukový program byl evaluován třemi způsoby ve vybrané mateřské škole a z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
Theoretical part of this work deals with the definition of basic issues which is connected with experimentation in a nursery school. It also deals with interconnection between school science experiments and framework educational programme for preschool education, espe-cially in an area of key competencies and education areas. Another topic or the work is an explanation of scientific literacy, which is the result of a science education. The last chapter of this part deals with means, methods and techniques supporting research teaching in a nursery school.
Practical part of the thesis offers a weeklong tutorial focused on application of science ex-periments and accompanying activities to the educational offer of a nursery school. It con-tains a set of games and activities. The education program was evaluated by three ways in a chosen nursery school and the final evaluation was elaborated into recommendations for a practise in a nursery school.
Zpracování rešerše a studium literatury z oblasti přírodovědného vzdělání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu strategií využitelných v badatelském modelu vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Vytvoření výukového programu s aplikací přírodovědných experimentů pro děti v mateřské škole.
Ověření přírodovědných experimentů ve vybrané mateřské škole.
Evaluace využití experimentů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury z oblasti přírodovědného vzdělání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu strategií využitelných v badatelském modelu vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Vytvoření výukového programu s aplikací přírodovědných experimentů pro děti v mateřské škole.
Ověření přírodovědných experimentů ve vybrané mateřské škole.
Evaluace využití experimentů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
CORNELL, Joseph. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Přeložila Lenka KAPSOVÁ. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 141 s. ISBN 978-80-262-0145-8.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta, Jitka KAŠOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
JAVNA, Sophie. 50 nápadů pro děti, jak přispět k záchraně planety. Ilustrace Kateřina Janatová. Praha: Akropolis, 2012, ISBN 978-807-4700-170.
ROBINSON, Tom. The everything kids' science experiments book: boil ice, float water, measure gravity- challenge the world around you!. Holbrook, Mass.: Adams Media, c2001. ISBN 978-15-80-6255--79.
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ a Hana HORKÁ, 2012. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4. ISBN 978-80-89443-12-3.
Seznam doporučené literatury
CORNELL, Joseph. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Přeložila Lenka KAPSOVÁ. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 141 s. ISBN 978-80-262-0145-8.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta, Jitka KAŠOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
JAVNA, Sophie. 50 nápadů pro děti, jak přispět k záchraně planety. Ilustrace Kateřina Janatová. Praha: Akropolis, 2012, ISBN 978-807-4700-170.
ROBINSON, Tom. The everything kids' science experiments book: boil ice, float water, measure gravity- challenge the world around you!. Holbrook, Mass.: Adams Media, c2001. ISBN 978-15-80-6255--79.
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ a Hana HORKÁ, 2012. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4. ISBN 978-80-89443-12-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Doc. Wiegerová poukázala na nedostatky v celé práci, zejména v ukotvení a vysvětlení pojmů. Studentka na otázku oponenta neodpověděla správně. Proběhla diskuse k významu tématu pro praxi.