Bakalářská práce se zaměřuje na oblast thanatologie, konkrétně na potřebu a význam edukace v této oblasti z pohledu přímých účastníků procesu umírání. Přímými účastníky jsou myšleni samotní umírající, jejich rodinní příslušníci a profesionálové péči o umírající zajišťující. Naše práce je především zaměřena na rodinné příslušníky a blízké umírajících. Thanatologie je celospolečensky opomíjená vědní disciplína, protože jejím předmětem výzkumu je životní etapa považovaná za nejméně příjemnou. Je ovšem nedílnou součástí lidského života a i na přístupu k ní a dostatečné informovanosti záleží, jak bude umírajícími i jejich blízkými prožívána. Teoretická část bakalářské práce se zabývá thanatologií jako vědním oborem. Vymezuje základní pojmy a objasňuje její vznik a vývoj v historických souvislostech. Dále se práce zabývá stářím jako životním obdobím, se kterým thanatologie nejvíce souvisí. Nabízí popis stáří, jako závěrečné životní etapy z hlediska vývojové psychologie. Hledá souvislosti s touto životní etapou a možností edukace v oblasti thanatologie. Na základě vymezení teoretických východisek předkládá práce empirický kvalitativní výzkum. Cílem výzkumu je zjištění, zda zúčastnění procesu umírání pociťují absenci edukace v oblasti thanatologie, zda by ocenili teoretickou přípravu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the thanatology. It is specific for the need and meaning of education in this area from the view of the dying people, their relatives or the nursing staff. Our work is especially focused on the relatives of the dying. Thanatology is not very socially accepted science because its subject of research is decided to be the less pleasant life period. However, it's inseparable part of live. It has significant influence on the perception of the process of dying from the perspective of dying and their loved ones. Theoretical part deals with thanatalogy as a science. It defines basic terms and clarifies its formation and evolution in historical coherency. This bachelor thesis further addresses with age as a period of live which is the most associated to this science. It also describes age from the psychological point of view and strives to find continuity between this live period and thanatology. It offers quality empirical research which goal is to discover if dying would appreciate previous theoretical preliminary.
Klíčová slova
Thanatologie, edukace, stáří, smrt, umírání, životní krize, rodina
Klíčová slova v angličtině
Thanatology, education, age, death, dying, life crisis, family
Rozsah průvodní práce
76 s. (104 976 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na oblast thanatologie, konkrétně na potřebu a význam edukace v této oblasti z pohledu přímých účastníků procesu umírání. Přímými účastníky jsou myšleni samotní umírající, jejich rodinní příslušníci a profesionálové péči o umírající zajišťující. Naše práce je především zaměřena na rodinné příslušníky a blízké umírajících. Thanatologie je celospolečensky opomíjená vědní disciplína, protože jejím předmětem výzkumu je životní etapa považovaná za nejméně příjemnou. Je ovšem nedílnou součástí lidského života a i na přístupu k ní a dostatečné informovanosti záleží, jak bude umírajícími i jejich blízkými prožívána. Teoretická část bakalářské práce se zabývá thanatologií jako vědním oborem. Vymezuje základní pojmy a objasňuje její vznik a vývoj v historických souvislostech. Dále se práce zabývá stářím jako životním obdobím, se kterým thanatologie nejvíce souvisí. Nabízí popis stáří, jako závěrečné životní etapy z hlediska vývojové psychologie. Hledá souvislosti s touto životní etapou a možností edukace v oblasti thanatologie. Na základě vymezení teoretických východisek předkládá práce empirický kvalitativní výzkum. Cílem výzkumu je zjištění, zda zúčastnění procesu umírání pociťují absenci edukace v oblasti thanatologie, zda by ocenili teoretickou přípravu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the thanatology. It is specific for the need and meaning of education in this area from the view of the dying people, their relatives or the nursing staff. Our work is especially focused on the relatives of the dying. Thanatology is not very socially accepted science because its subject of research is decided to be the less pleasant life period. However, it's inseparable part of live. It has significant influence on the perception of the process of dying from the perspective of dying and their loved ones. Theoretical part deals with thanatalogy as a science. It defines basic terms and clarifies its formation and evolution in historical coherency. This bachelor thesis further addresses with age as a period of live which is the most associated to this science. It also describes age from the psychological point of view and strives to find continuity between this live period and thanatology. It offers quality empirical research which goal is to discover if dying would appreciate previous theoretical preliminary.
Klíčová slova
Thanatologie, edukace, stáří, smrt, umírání, životní krize, rodina
Klíčová slova v angličtině
Thanatology, education, age, death, dying, life crisis, family
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti thanatologie a gerontologie, vývojové etapy stáří.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů s vybranými respondenty.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti thanatologie a gerontologie, vývojové etapy stáří.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů s vybranými respondenty.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FUNK, Karel. Provázení stářím a umíráním, aneb, O prolínání obou světů. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2014, 319 s. Adam a Eva. ISBN 978-80-87580-70-7.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 1. vyd. Praha: Galén, c2000, 191 s. ISBN 80-7262-034-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
VÁVROVÁ, Soňa. Doprovázení v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 978-80-262-0087-1.
Seznam doporučené literatury
FUNK, Karel. Provázení stářím a umíráním, aneb, O prolínání obou světů. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2014, 319 s. Adam a Eva. ISBN 978-80-87580-70-7.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 1. vyd. Praha: Galén, c2000, 191 s. ISBN 80-7262-034-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
VÁVROVÁ, Soňa. Doprovázení v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 978-80-262-0087-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vymezila teoretická východiska práce, dále uvedla motivaci k volbě tématu. Blíže specifikovala praktickou část práce, kde představila cíle, realizaci výzkumného šetření - výzkumný problém, cíle, strategie a výzkumný soubor. Dále byly prezentovány závěry bakalářské práce vzhledem ke stanoveným výzkumným otázkám. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě od vedoucí a oponenta práce, uvedla také doporučení pro praxi. Dr. Včelařová se vyjadřovala k závěrům práce, diskuze byla zaměřene na problematiku thanalogie v rámci edukace žáků středních škol. Předsedkyně komise se vyjadřovala k závěrům práce a jejich realizaci v praxi, doc. Haburajová Ilavská ocenila volbu tématu a jeho potenciál. Studentka byla dobře připravená a na otázky členů komise dokázala adekvátně odpovídat.