Tato práce se zabývá tématem dětí z dětských domovů a faktory, které ovlivňují jejich výsledky ve škole. Teoretická část bakalářské práce všeobecně pojednává o historii, funkcích, rizicích, koncepci a specifikacích ústavní péče a výchovy dětí a mládeže. Poté se blíže zaměřuje na vývojové fáze dítěte ve školním věku ve vztahu k ústavní péči. Na závěr se teoretická část zabývá přímo vybranými faktory ovlivňujícími školní výsledky dětí z dětských domovů. Praktická část zkoumá, v jaké míře dle respondentů ovlivňují vybrané faktory školní výsledky dětí v dětských domovech v České republice. Využit je kvantitativní výzkum s dotazníky vytvořenými pro vychovatele pracujícími s dětmi v dětských domovech.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s work is focused on childrens from children´s home and on factors that influence their school results. This paper also deals with history, functions, risks, concept and specification of institutional care and institutional upbringing of children and teenagers in theoretical part. Then work focuses on developmental phases of child in school years in relation to institutional care. Finally theoretic part concerns about selected factors which influences school results of children from children´s home. Practical part investigates extent of influence of selected factors on child´s school results in children´s homes in Czech Republic. This paper uses quantity research with questionnaires for educators who work with children in children´s homes.
Klíčová slova
ústavní péče, ústavní výchova, dětský domov, vývojová psychologie, vzdělávání dětí v dětských domovech, prostředí dětského domova, rodinné prostředí
Klíčová slova v angličtině
intitutional care, institutional upbringing, children´s home, developmental psychology, education of children in children´s home, environment of children´s home, family environment
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá tématem dětí z dětských domovů a faktory, které ovlivňují jejich výsledky ve škole. Teoretická část bakalářské práce všeobecně pojednává o historii, funkcích, rizicích, koncepci a specifikacích ústavní péče a výchovy dětí a mládeže. Poté se blíže zaměřuje na vývojové fáze dítěte ve školním věku ve vztahu k ústavní péči. Na závěr se teoretická část zabývá přímo vybranými faktory ovlivňujícími školní výsledky dětí z dětských domovů. Praktická část zkoumá, v jaké míře dle respondentů ovlivňují vybrané faktory školní výsledky dětí v dětských domovech v České republice. Využit je kvantitativní výzkum s dotazníky vytvořenými pro vychovatele pracujícími s dětmi v dětských domovech.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s work is focused on childrens from children´s home and on factors that influence their school results. This paper also deals with history, functions, risks, concept and specification of institutional care and institutional upbringing of children and teenagers in theoretical part. Then work focuses on developmental phases of child in school years in relation to institutional care. Finally theoretic part concerns about selected factors which influences school results of children from children´s home. Practical part investigates extent of influence of selected factors on child´s school results in children´s homes in Czech Republic. This paper uses quantity research with questionnaires for educators who work with children in children´s homes.
Klíčová slova
ústavní péče, ústavní výchova, dětský domov, vývojová psychologie, vzdělávání dětí v dětských domovech, prostředí dětského domova, rodinné prostředí
Klíčová slova v angličtině
intitutional care, institutional upbringing, children´s home, developmental psychology, education of children in children´s home, environment of children´s home, family environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dětských domovů, školních výsledků dětí z dětských domovů a jednotlivých faktorů ovlivňujících školní výsledky dětí z dětských domovů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dětských domovů, školních výsledků dětí z dětských domovů a jednotlivých faktorů ovlivňujících školní výsledky dětí z dětských domovů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Teórie sociálnej pedagogiky: edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. 1. vyd. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť Slovenskej akadémie vied, 2011, 182 s. ISBN 978-80-970675-0-2.
BUBLEOVÁ, Věduna, Jiří KOVAŘÍK a Zdeněk MATĚJČEK. Pozdní následky psychické deprivace subdeprivace. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 1997. 69 s. ISBN 80-85121-89-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-08-7.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Teórie sociálnej pedagogiky: edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. 1. vyd. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť Slovenskej akadémie vied, 2011, 182 s. ISBN 978-80-970675-0-2.
BUBLEOVÁ, Věduna, Jiří KOVAŘÍK a Zdeněk MATĚJČEK. Pozdní následky psychické deprivace subdeprivace. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 1997. 69 s. ISBN 80-85121-89-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-08-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, blíže se zaměřila na vymezení praktické části a zvolené metodologie. Prezentovala výzkumné otázky, design výzkumu a dále představila výsledky dle výzkumných otázek. Následně byla uvedena doporučení pro praxi a odpovědi na otázky oponenta a vedoucí práce. Na závěr studentka odpovídala na otázky členů zkušební komise. K práci se vyjádřila dr. Petr Šafránková, která ocenila volbu tématu a dále se dotazovala na náhodný výběr, který byl v práci použitý. V rámci diskuze se vyjádřila dr. Suchánková, která ocenila průběh obhajoby i téma a komentovala vybrané faktory.