Diplomová práce se zabývá webem společnosti Rodinné centrum Voříšek. V teoretické části jsou objasněny hlavní pojmy vztahující se k marketingu a on-line komunikaci. Jsou vysvětleny základní problematiky webdesignu a user experience, možné nástroje používané v on-line prezentacích, jejich specifika, výhody a nevýhody. Představeny budou způsoby testování webu s důrazem na uživatelské testování použitelnosti.
Praktická část diplomové práce obsahuje popis realizovaného uživatelského testování webů Rodinného centra Voříšek a dalších konkurenčních společností. Sledovány jsou funkční prvky a detaily webů, které uživatelé hodnotí kladně, aby mohly být případně použity a přispět k nastavení lepšího, uživatelsky přívětivého webu.
Účelem práce je optimalizace uživatelského prožitku webu Rodinného centra Voříšek, a proto bude hlavním cílem analýzy zjistit, kde jsou překážky v používání a nedostatečné využívání možných nástrojů, které by uživateli pomohly v orientaci a získávání informací, jež potřebuje pro rozhodnutí ke koupi služeb centra. Z těchto důvodů jsou sledovány také konkurenční weby pro komparaci prostředí webu a jako inspirace pro výběr a nastavení funkčních prvků. Na základě výsledků testování jsou předložena v projektové části doporučení pro Centrumvorisek.cz, jež se týkají nejen samotného webdesignu, ale také vhod-nosti využití funkcionalit, které mohou být pro klienta přínosné.
Anotace v angličtině
The master thesis concerns with the company website of the Voříšek Family Center. In the theoretical part of the thesis, key marketing and on-line communication terms are explained and defined. Essential webdesign and user experience problematic is explained and potential on-line presentation tools (including its specifics, pros and cons) are presented. This part includes website testing scenarios focused on user experience testing as well.
The practical part of the thesis concerns with concrete user experience testing of Voříšek Family Center website and other competitive companies. The aim is to assess, which functionalities and other competitive website details that are positively embraced by end users, may be reused by Voříšek Family Center website to enhance the end user experience.
The overall goal of this study is to propose optimization of the Voříšek Family Center website from user experience point of view. Hence, the website analysis and testing is focused on identification of the key obstacles in user orientation, navigation and information provided regarding Family Center services. To be able to compare the analysis results with the best-practice, also competitive website functionalities were assessed. Based on the identified bottlenecks of as-is solution and best-practices, the optimization of the Voříšek Family Center website is proposed with main focus on webdesign and functionalities enhancing the web user experience.
Usability testing of web sites, on-line communication, user experience, UX design, web-design, ergonomics web sites, internet, marketing.
Rozsah průvodní práce
126 s. (192 805 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá webem společnosti Rodinné centrum Voříšek. V teoretické části jsou objasněny hlavní pojmy vztahující se k marketingu a on-line komunikaci. Jsou vysvětleny základní problematiky webdesignu a user experience, možné nástroje používané v on-line prezentacích, jejich specifika, výhody a nevýhody. Představeny budou způsoby testování webu s důrazem na uživatelské testování použitelnosti.
Praktická část diplomové práce obsahuje popis realizovaného uživatelského testování webů Rodinného centra Voříšek a dalších konkurenčních společností. Sledovány jsou funkční prvky a detaily webů, které uživatelé hodnotí kladně, aby mohly být případně použity a přispět k nastavení lepšího, uživatelsky přívětivého webu.
Účelem práce je optimalizace uživatelského prožitku webu Rodinného centra Voříšek, a proto bude hlavním cílem analýzy zjistit, kde jsou překážky v používání a nedostatečné využívání možných nástrojů, které by uživateli pomohly v orientaci a získávání informací, jež potřebuje pro rozhodnutí ke koupi služeb centra. Z těchto důvodů jsou sledovány také konkurenční weby pro komparaci prostředí webu a jako inspirace pro výběr a nastavení funkčních prvků. Na základě výsledků testování jsou předložena v projektové části doporučení pro Centrumvorisek.cz, jež se týkají nejen samotného webdesignu, ale také vhod-nosti využití funkcionalit, které mohou být pro klienta přínosné.
Anotace v angličtině
The master thesis concerns with the company website of the Voříšek Family Center. In the theoretical part of the thesis, key marketing and on-line communication terms are explained and defined. Essential webdesign and user experience problematic is explained and potential on-line presentation tools (including its specifics, pros and cons) are presented. This part includes website testing scenarios focused on user experience testing as well.
The practical part of the thesis concerns with concrete user experience testing of Voříšek Family Center website and other competitive companies. The aim is to assess, which functionalities and other competitive website details that are positively embraced by end users, may be reused by Voříšek Family Center website to enhance the end user experience.
The overall goal of this study is to propose optimization of the Voříšek Family Center website from user experience point of view. Hence, the website analysis and testing is focused on identification of the key obstacles in user orientation, navigation and information provided regarding Family Center services. To be able to compare the analysis results with the best-practice, also competitive website functionalities were assessed. Based on the identified bottlenecks of as-is solution and best-practices, the optimization of the Voříšek Family Center website is proposed with main focus on webdesign and functionalities enhancing the web user experience.
Usability testing of web sites, on-line communication, user experience, UX design, web-design, ergonomics web sites, internet, marketing.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši odborné literatury věnující se problematice webdesignu, webovým prezentacím, UX a zákaznicky orientovaného marketingu a marketingu obecně.
2. Objasněte doporučený postup testování použitelnosti a vymezte uživatelsky vhodnou podobu informativního webu a použití vhodných funkčních nástrojů.
3. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte cíl práce, výzkumnou otázku a metody práce.
4. Realizujte uživatelské testování použitelnosti webu a dvou konkurenčních webů a analyzujte a popište stav webů.
5. Na základě výsledků testu a analýzy odpovězte na výzkumnou otázku a doporučte změny k lepší použitelnosti s doplněním vhodných funkcionalit a webdesignem pro uživatelskou optimalizaci webu.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši odborné literatury věnující se problematice webdesignu, webovým prezentacím, UX a zákaznicky orientovaného marketingu a marketingu obecně.
2. Objasněte doporučený postup testování použitelnosti a vymezte uživatelsky vhodnou podobu informativního webu a použití vhodných funkčních nástrojů.
3. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte cíl práce, výzkumnou otázku a metody práce.
4. Realizujte uživatelské testování použitelnosti webu a dvou konkurenčních webů a analyzujte a popište stav webů.
5. Na základě výsledků testu a analýzy odpovězte na výzkumnou otázku a doporučte změny k lepší použitelnosti s doplněním vhodných funkcionalit a webdesignem pro uživatelskou optimalizaci webu.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Stephen P. Přitažlivý interaktivní design: jak vytvářet uživatelsky přívětivé produkty. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 240 s. ISBN 978-80-251-3722-2.
BOWLES, Cennydd a James BOX. Undercover user experience: learn how to do great UX work with tiny budgets, no time, and limited support. Berkeley, CA: New Riders, c2011, vii, 183 p. Voices that matter. ISBN 03-217-1990-5.
ECCHER, Clint. Profesionální webdesign: techniky a vzorová řešení pro XHTML a CSS. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 672 s., [16] s. barev. příl. ISBN 978-80-251-2677-6.
HAMEL, Gary. Na čem dnes záleží: jak vyhrát ve světě neustálých změn, dravé konkurence a nezastavitelné inovace. 1. vyd. Praha: PeopleComm, 2013, 311 s. ISBN 978-80-904890-6-6.
KRUG, Steve. Nenuťte uživatele přemýšlet!: praktický průvodce testováním a opravou chyb použitelnosti webu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 165 s. ISBN 978-80-251-2923-4.
KRUG, Steve. Web design: nenuťte uživatele přemýšlet!. 2. aktualiz. vyd. Překlad Jan Škvařil. Brno: Computer Press, 2006, 167 s. ISBN 80-251-1291-8.
LYNCH, Patrick J a Sarah HORTON. Základní průvodce webdesignem: obecné principy tvorby webových stránek. V českém jazyce vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2004, xiv, 224 s. ISBN 8086815056.
NIELSEN, Jakob. Web.Design. 1. vyd. Praha: SoftPress, 2002, 382 s. ISBN 8086497275.
POWELL, Thomas A. Web design: kompletní průvodce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, xxviii, 818 s. ISBN 80-7226-949-6.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Stephen P. Přitažlivý interaktivní design: jak vytvářet uživatelsky přívětivé produkty. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 240 s. ISBN 978-80-251-3722-2.
BOWLES, Cennydd a James BOX. Undercover user experience: learn how to do great UX work with tiny budgets, no time, and limited support. Berkeley, CA: New Riders, c2011, vii, 183 p. Voices that matter. ISBN 03-217-1990-5.
ECCHER, Clint. Profesionální webdesign: techniky a vzorová řešení pro XHTML a CSS. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 672 s., [16] s. barev. příl. ISBN 978-80-251-2677-6.
HAMEL, Gary. Na čem dnes záleží: jak vyhrát ve světě neustálých změn, dravé konkurence a nezastavitelné inovace. 1. vyd. Praha: PeopleComm, 2013, 311 s. ISBN 978-80-904890-6-6.
KRUG, Steve. Nenuťte uživatele přemýšlet!: praktický průvodce testováním a opravou chyb použitelnosti webu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 165 s. ISBN 978-80-251-2923-4.
KRUG, Steve. Web design: nenuťte uživatele přemýšlet!. 2. aktualiz. vyd. Překlad Jan Škvařil. Brno: Computer Press, 2006, 167 s. ISBN 80-251-1291-8.
LYNCH, Patrick J a Sarah HORTON. Základní průvodce webdesignem: obecné principy tvorby webových stránek. V českém jazyce vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2004, xiv, 224 s. ISBN 8086815056.
NIELSEN, Jakob. Web.Design. 1. vyd. Praha: SoftPress, 2002, 382 s. ISBN 8086497275.
POWELL, Thomas A. Web design: kompletní průvodce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, xxviii, 818 s. ISBN 80-7226-949-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou/diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (Mgr. Marvan):
" Domníváte se, že výběr participantů z Brna a okolí mohl negativně ovlivnit kvalitu výsledků testování použitelnosti, když centrum sídlí v Praze? Odpověď prosím odůvodněte.
" O jaké průzkumné metody byste doplnila uživatelské testování použitelnosti, pokud byste chtěla získat další informace o stávajícím použití webu centra Voříšek? Prosím zdůvodněte.
" V jakém časovém intervalu byste doporučila opakování uživatelského testování a proč?
V posudku vedoucího byly položeny tyto otázky (Dr. Šula):