Cílem diplomové práce je analýza rozhodovacího procesu u volby použití hlasu mluvčího při tvorbě rozhlasové reklamy v konfrontaci se současným stavem, kdy, dle dostupných pramenů a současných výzkumných šetření, směřuje orientace zadavatelů i tvůrců rozhlaso-vé reklamy k preferenci mužského hlasu, a to i v případě genderově neutrálních produktů. Na základě kvalitativního šetření pak nejen odhalit příčiny současného přetrvávajícího sta-vu, ale rovněž odhalit důvody možných bariér pro efektivnější využívání ženského hlasu v rozhlasové reklamě.
Anotace v angličtině
In this study I seek to analyze the gendered way choices of voiceover are made in radio advertising. Literature and statistics suggest that male voice is given preference by both marketing agencies and their clients regardless of whether the product is targeting women or men. With the help of a qualitative study I have designed, I am going to uncover the reasons why the use of male voice in advertising is so prevalent. I also hope to outline the barriers to effective use of female voice in radio advertising and propose how they may be overcome.
Klíčová slova
Rozhlas, rozhlasová reklama, hlas mluvčího v rozhlasové reklamě, výroba reklamního spotu, mediální agentura, moderátor rozhlasového vysílání
Klíčová slova v angličtině
radio, radio advertisements, speaker's voice in radio advertising, advertising spot producti-on, media agency, marketing agency, radio broadcast presenter
Rozsah průvodní práce
99 s. (152 993)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je analýza rozhodovacího procesu u volby použití hlasu mluvčího při tvorbě rozhlasové reklamy v konfrontaci se současným stavem, kdy, dle dostupných pramenů a současných výzkumných šetření, směřuje orientace zadavatelů i tvůrců rozhlaso-vé reklamy k preferenci mužského hlasu, a to i v případě genderově neutrálních produktů. Na základě kvalitativního šetření pak nejen odhalit příčiny současného přetrvávajícího sta-vu, ale rovněž odhalit důvody možných bariér pro efektivnější využívání ženského hlasu v rozhlasové reklamě.
Anotace v angličtině
In this study I seek to analyze the gendered way choices of voiceover are made in radio advertising. Literature and statistics suggest that male voice is given preference by both marketing agencies and their clients regardless of whether the product is targeting women or men. With the help of a qualitative study I have designed, I am going to uncover the reasons why the use of male voice in advertising is so prevalent. I also hope to outline the barriers to effective use of female voice in radio advertising and propose how they may be overcome.
Klíčová slova
Rozhlas, rozhlasová reklama, hlas mluvčího v rozhlasové reklamě, výroba reklamního spotu, mediální agentura, moderátor rozhlasového vysílání
Klíčová slova v angličtině
radio, radio advertisements, speaker's voice in radio advertising, advertising spot producti-on, media agency, marketing agency, radio broadcast presenter
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o historii rozhlasu, o charakteristice rozhlasové reklamy a její zasazení mezi ostatní formy marketingové komunikace. Přibližte cílovou skupinu, u které bude realizován kvalitativní výzkum.
2. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte cíle práce. Stanovte teoretická východiska pro realizaci kvalitativního výzkumu k dané cílové skupině a nastavte výzkumnou otázku (případně otázky).
3. Realizujte kvalitativní výzkum formou rozhovorů s cílovou skupinou vedoucí ke zjištění odpovědi na výzkumnou otázku (případně otázky).
4. Na základě výsledných hodnot výzkumného šetření zodpovězte na výzkumnou otázku, případně vypracujte doporučení vedoucí k zefektivnění rozhlasové reklamy.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o historii rozhlasu, o charakteristice rozhlasové reklamy a její zasazení mezi ostatní formy marketingové komunikace. Přibližte cílovou skupinu, u které bude realizován kvalitativní výzkum.
2. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte cíle práce. Stanovte teoretická východiska pro realizaci kvalitativního výzkumu k dané cílové skupině a nastavte výzkumnou otázku (případně otázky).
3. Realizujte kvalitativní výzkum formou rozhovorů s cílovou skupinou vedoucí ke zjištění odpovědi na výzkumnou otázku (případně otázky).
4. Na základě výsledných hodnot výzkumného šetření zodpovězte na výzkumnou otázku, případně vypracujte doporučení vedoucí k zefektivnění rozhlasové reklamy.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, Radim (ed.). Žena a muž v marketingové komunikaci. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2010, 260 s. Protipóly marketingové komunikace. ISBN 978-80-904273-4-1.
GÖTTLICHOVÁ, Marcela. Rozhlasová reklama a její recipienti. 1. vydání. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2014, 192 stran. ISBN 978-80-87500-59-0.
KOZEL, Roman. Moderní marketingový výzkum: nové trendy, kvantitativní a kvalitativní metody a techniky, průběh a organizace, aplikace v praxi, přínosy a možnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 277 s. Expert (Grada). ISBN 80-247-0966-x.
KŘÍŽEK, Zdeněk a Ivan CRHA. Jak psát reklamní text. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 220 s. Manažer. ISBN 978-80-247-2452-2.
POSTLER Milan. Média v reklamě: televize, rozhlas, tisk. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2003. ISBN 978-80-245-0629-6
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012, 324 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, Radim (ed.). Žena a muž v marketingové komunikaci. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2010, 260 s. Protipóly marketingové komunikace. ISBN 978-80-904273-4-1.
GÖTTLICHOVÁ, Marcela. Rozhlasová reklama a její recipienti. 1. vydání. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2014, 192 stran. ISBN 978-80-87500-59-0.
KOZEL, Roman. Moderní marketingový výzkum: nové trendy, kvantitativní a kvalitativní metody a techniky, průběh a organizace, aplikace v praxi, přínosy a možnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 277 s. Expert (Grada). ISBN 80-247-0966-x.
KŘÍŽEK, Zdeněk a Ivan CRHA. Jak psát reklamní text. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 220 s. Manažer. ISBN 978-80-247-2452-2.
POSTLER Milan. Média v reklamě: televize, rozhlas, tisk. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2003. ISBN 978-80-245-0629-6
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012, 324 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent - dr. Svatava Navrátilová):
1. V několika případech jsou použity při realizaci reklam v rádiích hlasy moderátorů, zatímco v jiných rádiích je tato praxe, obvyklá spíše pro devadesátá léta, již překonaná. Jaká jsou pozitiva a negativa této praxe?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
2. Jakou šanci na přijetí mají vaše dvě hlavní doporučení z projektové části práce (s. 70-71)?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
3. Jak byste nahradila slovní spojení "nordická studie" ze strany 18 diplomové práce?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
Vedoucí práce PaedDr. Marcela Göttlichová se svém posudku studenty zeptala na tuto otázku:
4. Co pro Vás bylo stimulem ke změně pohledu na rozhlasovou reklamu v konfrontaci s bakalářskou prací a jaké zjištění v kontinuitě s tématem práce bylo pro Vás na základě předchozích zkušeností nejvíce překvapivé?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.