Ústředním pojmem této práce je transformace. V teoretické části se jej snažím vysvětlit v obecné rovině a následně ve spojitosti s designem a módou. Dále se v teoretické části věnuji pojmu upcycling, zamýšlím se nad významem transformovatelných výrobků a pokouším se definovat cílovou skupinu. V práci průběžně uvádím příklady transformova-telných výrobků, které se snažím podrobit objektivnímu hodnocení.
V praktické části popisuji průběh tvorby kolekce. Na základě získaných teoretických po-znatků se pokouším nalézt promyšlené, funkční a estetické řešení transformace, které aplikuji ve své kolekci.
Anotace v angličtině
The key concept of this thesis is transformation. In the theoretical part, I aim to explain it both in in general terms and in relation to design and fashion. The next focus of that part is ´upcycling´, I reflect on the role of transformable products and try to define their target group. Throughout the thesis, I list examples of transformable products with an attempt to give their objective assessment.
In the practical part, I describe the process of creating the collection. Based on obtained theoretical findings, I aim to find sophisticated functional and esthetical approach to transformation and apply this in my collection.
Klíčová slova
transformace, upcycling, transformovatelný design, design, móda, funkce, forma
Klíčová slova v angličtině
transformation, upcycling, transformable design, design, fashion, functionality, form
Rozsah průvodní práce
95
Jazyk
CZ
Anotace
Ústředním pojmem této práce je transformace. V teoretické části se jej snažím vysvětlit v obecné rovině a následně ve spojitosti s designem a módou. Dále se v teoretické části věnuji pojmu upcycling, zamýšlím se nad významem transformovatelných výrobků a pokouším se definovat cílovou skupinu. V práci průběžně uvádím příklady transformova-telných výrobků, které se snažím podrobit objektivnímu hodnocení.
V praktické části popisuji průběh tvorby kolekce. Na základě získaných teoretických po-znatků se pokouším nalézt promyšlené, funkční a estetické řešení transformace, které aplikuji ve své kolekci.
Anotace v angličtině
The key concept of this thesis is transformation. In the theoretical part, I aim to explain it both in in general terms and in relation to design and fashion. The next focus of that part is ´upcycling´, I reflect on the role of transformable products and try to define their target group. Throughout the thesis, I list examples of transformable products with an attempt to give their objective assessment.
In the practical part, I describe the process of creating the collection. Based on obtained theoretical findings, I aim to find sophisticated functional and esthetical approach to transformation and apply this in my collection.
Klíčová slova
transformace, upcycling, transformovatelný design, design, móda, funkce, forma
Klíčová slova v angličtině
transformation, upcycling, transformable design, design, fashion, functionality, form
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Vysvětlete pojmy: transformace, transformace v módě i transformace v designu. Zamyslete se nad významem transformovatelných výrobků pro uživatele. Definujte cílovou zákaznickou skupinu pro různé typy transformovatelných výrobků a přínos pro jejich životní styl. Uveďte zdařilé i nezdařilé příklady z oblasti módy a designu.
2. Praktická část:
Navrhněte a vypracujte kolekci tří párů obuvi a tří doplňků, jenž lze funkčně i esteticky transformovat. Definujte vaši cílovou zákaznickou skupinu. Pro celkové řešení této kolekce navrhněte i vhodné řešení ukládání transformovatelných částí. Řešení doplňte kresebnými návrhy v rozsahu 15 normo stran, písemnou zprávou o rozsahu 25 normo stran + obrazové přílohy, doložte střihové řešení i technický popis.
Součástí práce je prezentace na CD-ROM ve dvou vyhotoveních a dále odevzdáte poster 100 x 70 cm v tištěné podobě. Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v českém a anglickém jazyce, rok obhajoby, osobní email, osobní web, telefon. Přiložte i osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Vysvětlete pojmy: transformace, transformace v módě i transformace v designu. Zamyslete se nad významem transformovatelných výrobků pro uživatele. Definujte cílovou zákaznickou skupinu pro různé typy transformovatelných výrobků a přínos pro jejich životní styl. Uveďte zdařilé i nezdařilé příklady z oblasti módy a designu.
2. Praktická část:
Navrhněte a vypracujte kolekci tří párů obuvi a tří doplňků, jenž lze funkčně i esteticky transformovat. Definujte vaši cílovou zákaznickou skupinu. Pro celkové řešení této kolekce navrhněte i vhodné řešení ukládání transformovatelných částí. Řešení doplňte kresebnými návrhy v rozsahu 15 normo stran, písemnou zprávou o rozsahu 25 normo stran + obrazové přílohy, doložte střihové řešení i technický popis.
Součástí práce je prezentace na CD-ROM ve dvou vyhotoveních a dále odevzdáte poster 100 x 70 cm v tištěné podobě. Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v českém a anglickém jazyce, rok obhajoby, osobní email, osobní web, telefon. Přiložte i osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
PILLOTON, Emily. Design revolution: 100 products that empower people. New York, NY: D.A.P./Distributed Art Publishers, c2009, 303 p. ISBN 19-330-4595-7.
ABERCROMBIE, Stanley. A philosophy of interior design. 1st ed. New York: Harper, c1990, x, 180 p. ISBN 00-643-0194-X.
CARLSON, David. Make Design Matter: A Little Red Book About How to. Amsterdam: BIS Publishers, 2012. ISBN 9063693044.
LOW, Soozhee. Transformative Design. United Kingdom: LuLu, 2008. ISBN 9781409239574.
VIOLETTE, Robert, Judith CLARK, Susannah FRANKEL a Pamela GOLBIN. Hussein Chalayan. New York: Rizzoli, 2011, 276 p. ISBN 08-478-3386-0.
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. V českém jazyce vyd. 2., dopl. a rev. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009, 172 s. T. ISBN 978-80-86863-28-3.
HLAVÁČKOVÁ, Konstantina. Česká móda 1940-1970: zrcadlo doby. 1. vyd. Praha: Olympia, c2000, 125 s. T. ISBN 80-703-3017-1.
Seznam doporučené literatury
PILLOTON, Emily. Design revolution: 100 products that empower people. New York, NY: D.A.P./Distributed Art Publishers, c2009, 303 p. ISBN 19-330-4595-7.
ABERCROMBIE, Stanley. A philosophy of interior design. 1st ed. New York: Harper, c1990, x, 180 p. ISBN 00-643-0194-X.
CARLSON, David. Make Design Matter: A Little Red Book About How to. Amsterdam: BIS Publishers, 2012. ISBN 9063693044.
LOW, Soozhee. Transformative Design. United Kingdom: LuLu, 2008. ISBN 9781409239574.
VIOLETTE, Robert, Judith CLARK, Susannah FRANKEL a Pamela GOLBIN. Hussein Chalayan. New York: Rizzoli, 2011, 276 p. ISBN 08-478-3386-0.
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. V českém jazyce vyd. 2., dopl. a rev. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009, 172 s. T. ISBN 978-80-86863-28-3.
HLAVÁČKOVÁ, Konstantina. Česká móda 1940-1970: zrcadlo doby. 1. vyd. Praha: Olympia, c2000, 125 s. T. ISBN 80-703-3017-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Sofistikovaný profesionální průběh obhajoby. Nápadité a originální myšlenky vtisknuté do designu obuvi a galanterie. Mají profesionální řemeslné vypracování, které prochází celou diplomovou prací. Komise nepokládala další doplňující otázky.