Tato práce je zaměřena na implementaci nástrojů pro výuku programování a robotiky v zájmových kroužcích a příměstských táborech, pořádaných pro žáky základních škol. V první části práce je popsán aktuální stav nástrojů a systémů, které je možné použít při výuce. V praktické části popisuji svoji implementaci nových rozšířujících modulů systému Espruino a následně také některá vzorová řešení, využívající různé moduly senzorů a aktuátorů, které jsou snadno dostupné v České republice.
Annotation in English
This master thesis is focused on tools for teaching programming and robotics in hobby groups and camps for elementary schools students. In the first part, I describe the current state of the art of tools and systems which can be used for teaching. In second part, I show my extensions and modules of the Espruino system and then some example programs which use sensor modules and actuators which are easily available on the market in Czech republic.
Tato práce je zaměřena na implementaci nástrojů pro výuku programování a robotiky v zájmových kroužcích a příměstských táborech, pořádaných pro žáky základních škol. V první části práce je popsán aktuální stav nástrojů a systémů, které je možné použít při výuce. V praktické části popisuji svoji implementaci nových rozšířujících modulů systému Espruino a následně také některá vzorová řešení, využívající různé moduly senzorů a aktuátorů, které jsou snadno dostupné v České republice.
Annotation in English
This master thesis is focused on tools for teaching programming and robotics in hobby groups and camps for elementary schools students. In the first part, I describe the current state of the art of tools and systems which can be used for teaching. In second part, I show my extensions and modules of the Espruino system and then some example programs which use sensor modules and actuators which are easily available on the market in Czech republic.
Prostudujte bezplatné systémy pro výuku programování a robotiky, podporující vizuální programovací jazyky.
Porovnejte uvedené systémy s prostředím Espruino, především s ohledem na možnost použití levných HW komponent pro stavbu robotů.
Analyzujte existující moduly a ovladače levných HW komponent pro systém Espruino.
Navrhněte sadu úloh pro výuku programování a robotiky v prostředí Espruino.
Implementujte moduly a ovladače HW komponent, které sada úloh využívá a s jejich pomocí vytvořte vzorová řešení těchto úloh.
Research Plan
Prostudujte bezplatné systémy pro výuku programování a robotiky, podporující vizuální programovací jazyky.
Porovnejte uvedené systémy s prostředím Espruino, především s ohledem na možnost použití levných HW komponent pro stavbu robotů.
Analyzujte existující moduly a ovladače levných HW komponent pro systém Espruino.
Navrhněte sadu úloh pro výuku programování a robotiky v prostředí Espruino.
Implementujte moduly a ovladače HW komponent, které sada úloh využívá a s jejich pomocí vytvořte vzorová řešení těchto úloh.
Recommended resources
PŠENČÍKOVÁ, Jana. Algoritmizace. Vyd. 2. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, 128 s. ISBN 978-80-7402-034-6.
PARK, Eun Jung. Lego Mindstorms EV3: stavíme a programujeme roboty. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2015, 373 s. ISBN 978-80-251-4385-8.
WRÓBLEWSKI, Piotr. Algoritmy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2015, 367 s. ISBN 978-80-251-4126-7.
ŽÁRA, Ondřej. JavaScript: programátorské techniky a webové technologie. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2015, 180 stran. ISBN 978-80-251-4573-9.
VYSTAVĚL, Radek. Moderní programování: pro začátečníky. Ondřejov: moderníProgramování, 2007, 2 sv. ISBN 978-80-903951-0-7.
Programování pro děti: naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 159 s. ISBN 978-80-251-3809-0.
HYLMAR, Radek. Programování pro úplné začátečníky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 248 s. ISBN 978-80-251-2129-0.
ÚŘEDNÍČEK, Zdeněk. Robotika \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. Zlín, 2012 \matsymb{lbrack}cit. 2016-01-28\matsymb{rbrack}. ISBN 9788074542237. Dostupné z: http://digilib.k.utb.cz/handle/10563/18589. Univerzita T. Bati ve Zlíně.
Recommended resources
PŠENČÍKOVÁ, Jana. Algoritmizace. Vyd. 2. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, 128 s. ISBN 978-80-7402-034-6.
PARK, Eun Jung. Lego Mindstorms EV3: stavíme a programujeme roboty. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2015, 373 s. ISBN 978-80-251-4385-8.
WRÓBLEWSKI, Piotr. Algoritmy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2015, 367 s. ISBN 978-80-251-4126-7.
ŽÁRA, Ondřej. JavaScript: programátorské techniky a webové technologie. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2015, 180 stran. ISBN 978-80-251-4573-9.
VYSTAVĚL, Radek. Moderní programování: pro začátečníky. Ondřejov: moderníProgramování, 2007, 2 sv. ISBN 978-80-903951-0-7.
Programování pro děti: naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 159 s. ISBN 978-80-251-3809-0.
HYLMAR, Radek. Programování pro úplné začátečníky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 248 s. ISBN 978-80-251-2129-0.
ÚŘEDNÍČEK, Zdeněk. Robotika \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. Zlín, 2012 \matsymb{lbrack}cit. 2016-01-28\matsymb{rbrack}. ISBN 9788074542237. Dostupné z: http://digilib.k.utb.cz/handle/10563/18589. Univerzita T. Bati ve Zlíně.
Enclosed appendices
1 CD
Appendices bound in thesis
illustrations
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace nebyla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise během diskuze vznesla k obhajobě následující dotazy:
1. Jakou máte představu o dalším rozšíření mezi děti? (prof. Ošmera)
2. Jaká je ekonomická stránka věci? (prof. Ošmera)
3. Přemýšlel jste i o způsobu propagace? (prof. Ošmera)
4. Pro jakou věkovou kategorii je Váš systém určen? (Dr. Martinek)
Student na položené dotazy reagoval pohotově a zodpověděl je v plném rozsahu.