Diplomová práce se zaměřuje na využívání e-learningu při výuce na základní škole. Cílem této práce je navržení vhodného e-learningového systému na výuku vybraného předmětu. Řešení představuje vytvoření digitálních učebních materiálů pro 5. ročník přírodovědy v e-learningovém kurzu LMS Moodle. Materiály byly použity ve vyučovací hodině přírodovědy a tento výstup byl srovnán s výukou bez využití e-learningu. Práce rovněž obsahuje výsledky výzkumného šetření, pomocí kterého byly zjišťovány zkušenosti učitelů s využitím e-learningových nástrojů při výuce na zlínských základních školách. Součástí diplomové práce je také přehled e-learningových řešení, která jsou v současnosti na školách využívána.
Anotace v angličtině
This dissertation is focused on applying e-learning during class lessons at primary schools. The goal of this thesis is to design suitable e-learning system for teaching specific class lesson. Solution describes creating of digital learning materials for Natural science class on 5th grade of primary school in e-learning course LMS Moodle. Materials have been used during Natural science classes and results have been compared with classes without using e-learning materials. Thesis also includes results of survey, where teachers answered questions about their experience with using e-learning tools during classes at primary schools in Zlín. Another part of this thesis contains summary e-learning solutions, which are being used at primary schools.
Klíčová slova
e-learning, blended learning, učení a vyučování, e-learningový kurz, základní škola, digitální učební materiály, LMS, Moodle, výzkumné šetření
Klíčová slova v angličtině
e-learning, blended learning, learning and classes, e-learning course, primary school, digital learning materials, LMS, Moodle, survey
Rozsah průvodní práce
114 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na využívání e-learningu při výuce na základní škole. Cílem této práce je navržení vhodného e-learningového systému na výuku vybraného předmětu. Řešení představuje vytvoření digitálních učebních materiálů pro 5. ročník přírodovědy v e-learningovém kurzu LMS Moodle. Materiály byly použity ve vyučovací hodině přírodovědy a tento výstup byl srovnán s výukou bez využití e-learningu. Práce rovněž obsahuje výsledky výzkumného šetření, pomocí kterého byly zjišťovány zkušenosti učitelů s využitím e-learningových nástrojů při výuce na zlínských základních školách. Součástí diplomové práce je také přehled e-learningových řešení, která jsou v současnosti na školách využívána.
Anotace v angličtině
This dissertation is focused on applying e-learning during class lessons at primary schools. The goal of this thesis is to design suitable e-learning system for teaching specific class lesson. Solution describes creating of digital learning materials for Natural science class on 5th grade of primary school in e-learning course LMS Moodle. Materials have been used during Natural science classes and results have been compared with classes without using e-learning materials. Thesis also includes results of survey, where teachers answered questions about their experience with using e-learning tools during classes at primary schools in Zlín. Another part of this thesis contains summary e-learning solutions, which are being used at primary schools.
Klíčová slova
e-learning, blended learning, učení a vyučování, e-learningový kurz, základní škola, digitální učební materiály, LMS, Moodle, výzkumné šetření
Klíčová slova v angličtině
e-learning, blended learning, learning and classes, e-learning course, primary school, digital learning materials, LMS, Moodle, survey
Zásady pro vypracování
Popište co je e-learning a jaké jsou jeho možnosti vzhledem k výuce na základních školách.
Proveďte rešerši e-learningových řešení využívaných v současnosti na základních školách.
Pomocí dotazníku zjistěte zkušenosti učitelů s využitím e-learningových nástrojů při výuce.
Navrhněte vhodný e-learningový systém na výuku vybraného předmětu na základní škole.
Proveďte a vyhodnoťte výuku pomocí e-learningu a bez něj na vybrané reálné třídě.
Zásady pro vypracování
Popište co je e-learning a jaké jsou jeho možnosti vzhledem k výuce na základních školách.
Proveďte rešerši e-learningových řešení využívaných v současnosti na základních školách.
Pomocí dotazníku zjistěte zkušenosti učitelů s využitím e-learningových nástrojů při výuce.
Navrhněte vhodný e-learningový systém na výuku vybraného předmětu na základní škole.
Proveďte a vyhodnoťte výuku pomocí e-learningu a bez něj na vybrané reálné třídě.
Seznam doporučené literatury
ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, xix, 226 s. ISBN 978-80-7357-903-6.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Vyučování, učení a kvalita vzdělání pro 21. století. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013, 136 s. ISBN 978-80-7452-034-1.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 stran. ISBN 978-80-7478-768-3. DRLÍK, Martin. Moodle: kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 978-80-251-3759-8.
Seznam doporučené literatury
ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, xix, 226 s. ISBN 978-80-7357-903-6.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Vyučování, učení a kvalita vzdělání pro 21. století. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013, 136 s. ISBN 978-80-7452-034-1.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 stran. ISBN 978-80-7478-768-3. DRLÍK, Martin. Moodle: kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 978-80-251-3759-8.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka nejprve seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Na této diplomové práci velmi oceňuji především zpracované elektronické materiály a velmi precizní přístup studentky ke zpracování práce. Práce může sloužit jako doplněk výuky Přírodovědy v pátem ročníku základní školy
nebo posloužit jako návod, jak chystat e-learningové materiály pro podobné kurzy na základní, ale také střední škole. (doc. Vojtěšek)
V praktické části DP je patrný podíl práce studentky v konkrétních návrzích na výuku pomocí e-learningu ve vyučovacím procesu na základní škole. Návrhy studentky jsou dobře uchopitelné a použitelné v praxi. V závěru praktické části studentka provedla výzkumné šetření,
které může podat představu o vhodnosti takového řešení a zájmu učitelů o implementaci této metody. (dr. Sedláček)
Píšete, že e-learning se nejlépe používá na 1. stupni. Nebo myslíte jen 5. ročník? Jde to bez učitele? (doc. Botek)
Na prvním stupni se nejvíce používá interaktivní tabule. (dr. Janalík)
Vždy je lepší používat u dotazníku stupnici místo voleb ano/ne. Víte z psychologie s kterým druhem učení
se e-learning spojuje? (doc. Novotná)
Vaše práce se mi líbí, vykazuje aktuální přístup k řešení, který bývá používán v rámci evropských projektů. Proč jste zvolila výuku přírodopisu, pro studenta učitelství informatiky je to neobvyklé téma.
Proč je vaše realizace na serveru Výuka na FAI? Je to proto,že škola pro které bylo řešení určeno, zatím LMS Moodle nepoužívá? (dr. Perůtka)
Studentka pružně reagovala a všechny dotazy správně zodpověděla.