Diplomová práca sa venuje problematike informačných systémov na českých základných školách. V teoretickej časti je uvedená legislatíva spolu s povinnou dokumentáciou, ktorú škola musí viesť pri svojej prevádzke. Stručne definujem pojem informačný systém. Je tu tiež vytvorený prehľad informačných systémov, ktoré môžu byť použité v českých školách. Ďalej sú v práci popísané funkcie týchto systémov a ich možnosti, ktoré sú využiteľné v českých školách. Praktická časť obsahuje spracovaný a vyhodnotený rozsiahly dotazníkový prieskum, ktorého cieľom bolo zmapovanie stavu informačných sytémov na českých základných školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the problem of information systems at Czech elementary schools. The theoretical part is presented legislation with mandatory documentation that the school must process. Briefly define what is information system. There's also created an overview of information systems, which can be used in Czech schools. Furthermore, the work described functions of these systems and their options, which are useful in Czech schools. The practical part contains the processing and evaluation of extensive survey, which aimed to mapping the state of information systems on the Czech elementary schools.
information systems, legislation, documentation, survey, analysis
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
SK
Anotace
Diplomová práca sa venuje problematike informačných systémov na českých základných školách. V teoretickej časti je uvedená legislatíva spolu s povinnou dokumentáciou, ktorú škola musí viesť pri svojej prevádzke. Stručne definujem pojem informačný systém. Je tu tiež vytvorený prehľad informačných systémov, ktoré môžu byť použité v českých školách. Ďalej sú v práci popísané funkcie týchto systémov a ich možnosti, ktoré sú využiteľné v českých školách. Praktická časť obsahuje spracovaný a vyhodnotený rozsiahly dotazníkový prieskum, ktorého cieľom bolo zmapovanie stavu informačných sytémov na českých základných školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the problem of information systems at Czech elementary schools. The theoretical part is presented legislation with mandatory documentation that the school must process. Briefly define what is information system. There's also created an overview of information systems, which can be used in Czech schools. Furthermore, the work described functions of these systems and their options, which are useful in Czech schools. The practical part contains the processing and evaluation of extensive survey, which aimed to mapping the state of information systems on the Czech elementary schools.
information systems, legislation, documentation, survey, analysis
Zásady pro vypracování
Zmapujte a popište procesy reálného prostředí školy, které je možné efektivně řešit pomocí informačních systémů.
Vytvořte přehled informačních systémů vhodných pro použití v prostředí českých škol.
V teoretické části se věnujte také legislativním požadavkům na zpracování a uložení dat (např. školní matriky) v rámci informačního systému.
Zpracujte rozsáhlý dotazníkový průzkum, jehož cílem bude zmapování stavu a využití informačních systémů v českých školách.
Vyhodnoťte data získaná dotazníkovým průzkumem, popište a zhodnoťte současný stav a na jejich základě také doporučte vhodné oblasti nasazení informačních systémů v českých školách.
Zásady pro vypracování
Zmapujte a popište procesy reálného prostředí školy, které je možné efektivně řešit pomocí informačních systémů.
Vytvořte přehled informačních systémů vhodných pro použití v prostředí českých škol.
V teoretické části se věnujte také legislativním požadavkům na zpracování a uložení dat (např. školní matriky) v rámci informačního systému.
Zpracujte rozsáhlý dotazníkový průzkum, jehož cílem bude zmapování stavu a využití informačních systémů v českých školách.
Vyhodnoťte data získaná dotazníkovým průzkumem, popište a zhodnoťte současný stav a na jejich základě také doporučte vhodné oblasti nasazení informačních systémů v českých školách.
Seznam doporučené literatury
BASL, Josef a MGR.,. Informační systémy škol specifická oblast využití manažerských informačních systémů. Ikaros \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2006, ročník 10, číslo 12 \matsymb{lbrack}cit. 2015-12-15\matsymb{rbrack}. urn:nbn:cz:ik-12277. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/12277
BUŘITA, Ladislav. Information systems in education. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing, 2014, 60 stran. ISBN 978-3-659-58237-0.
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 164 s. ISBN 80-244-0676-4.
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Řízení základní školy v letech 1990-2007. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 123 s. ISBN 978-80-244-2036-3.
Školský zákon: zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání : stav k 1.1.2010. 2., přeprac. vyd. Třinec: RESK, 2010, 267 s. ISBN 978-80-904324-1-3.
TROJANOVÁ, Irena. Ředitel a střední management školy: průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 171 s. ISBN 978-80-262-0591-3.
Seznam doporučené literatury
BASL, Josef a MGR.,. Informační systémy škol specifická oblast využití manažerských informačních systémů. Ikaros \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2006, ročník 10, číslo 12 \matsymb{lbrack}cit. 2015-12-15\matsymb{rbrack}. urn:nbn:cz:ik-12277. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/12277
BUŘITA, Ladislav. Information systems in education. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing, 2014, 60 stran. ISBN 978-3-659-58237-0.
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 164 s. ISBN 80-244-0676-4.
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Řízení základní školy v letech 1990-2007. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 123 s. ISBN 978-80-244-2036-3.
Školský zákon: zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání : stav k 1.1.2010. 2., přeprac. vyd. Třinec: RESK, 2010, 267 s. ISBN 978-80-904324-1-3.
TROJANOVÁ, Irena. Ředitel a střední management školy: průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 171 s. ISBN 978-80-262-0591-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Existují (třeba i cizojazyčné) freeware nebo open source řešení použitelné ve školách? Myslíte, že by centrální nákup jednotného systému pro všechny školy vedl ke zlepšení stavu využívání informačních systémů? (ing. Bezděk)
Samotné doporučení na základě získaných informací mohlo být zpracováno detailněji a více zaměřeno na to, jak jsou respondenti spokojeni s využitím konkrétních informačních systémů v konkrétních oblastech. (dr. Vala)
Jste odborník na IS. Můžete zdůvodnit proč vybrat konrétní IS pro danou školu? Charakterizujte systém Bakaláři,
jeho jednotlivé moduly a v čem pomáhá vyučujícím a řediteli? Jak se jmenuje modul pro zpracování známek? Uvedl jste moduly základní nebo rozšířené verze? (doc. Botek)
Kde se dá sehnat tak rozsáhlá databáze škol? Byla v databázi jedna škola jedna e-mailová adresa? Graf v posledním snímku prezentace se mi nezdal korektně zvolený. (dr. Sysala)
Student všechny dotazy zodpověděl a k připomínkám se vyjádřil.