Tato práce je zaměřena na efektivitu využití prostředků ICT z pohledu žáka a učitele a dále se bude věnovat Internetu jako zdroji pro získávání informací. Je to zaměřeno na žáky a učitele na základních školách. Snažím se zde nejdříve teoreticky objasnit informace, které se týkají informační gramotnosti, Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělá-vání, výpočetního vybavení na školách a Internetu. Prostředky ICT většinou využívají lidé, kteří jsou informačně gramotní. Toto je problémem v našem školství, protože informačně gramotných učitelů je jen jedna třetina.
V rámci této práce byl proveden výzkum, který je zaměřen na jednu základní školu. Tato škole je Základní škola ve Valašských Kloboukách. Výzkum byl proveden formou dotaz-níků, zvlášť pro učitele a zvlášť pro žáky.
Anotace v angličtině
This work focuses on the effectiveness of ICT use from the teacher´s as well as the stu-dent´s point of view. Further attention is paid to the use of the Internet as a source of information. These issues are studied in the context of primary school education, namely among the pupils and teachers at primary schools. The first part theoretically discusses the facts and findings concerning computer competency, The General Education Program for Primary Education, IT equipment at schools, and the Internet. ICT tools are mostly used by people who are computer-competent, which is a problem at our schools, because only one third of all teachers are computer-competent.
The study includes a research survey carried out at one of the schools, namely the Valašské Klobouky Primary School. The data for the survey were collected using two separate ques-tionnaires, for teachers and for pupils.
computer, information and communication technology, General Education Program, the Internet, pupil, teacher
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na efektivitu využití prostředků ICT z pohledu žáka a učitele a dále se bude věnovat Internetu jako zdroji pro získávání informací. Je to zaměřeno na žáky a učitele na základních školách. Snažím se zde nejdříve teoreticky objasnit informace, které se týkají informační gramotnosti, Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělá-vání, výpočetního vybavení na školách a Internetu. Prostředky ICT většinou využívají lidé, kteří jsou informačně gramotní. Toto je problémem v našem školství, protože informačně gramotných učitelů je jen jedna třetina.
V rámci této práce byl proveden výzkum, který je zaměřen na jednu základní školu. Tato škole je Základní škola ve Valašských Kloboukách. Výzkum byl proveden formou dotaz-níků, zvlášť pro učitele a zvlášť pro žáky.
Anotace v angličtině
This work focuses on the effectiveness of ICT use from the teacher´s as well as the stu-dent´s point of view. Further attention is paid to the use of the Internet as a source of information. These issues are studied in the context of primary school education, namely among the pupils and teachers at primary schools. The first part theoretically discusses the facts and findings concerning computer competency, The General Education Program for Primary Education, IT equipment at schools, and the Internet. ICT tools are mostly used by people who are computer-competent, which is a problem at our schools, because only one third of all teachers are computer-competent.
The study includes a research survey carried out at one of the schools, namely the Valašské Klobouky Primary School. The data for the survey were collected using two separate ques-tionnaires, for teachers and for pupils.
computer, information and communication technology, General Education Program, the Internet, pupil, teacher
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce
2. Charakteristika výzkumného souboru
3. Provedení výzkumu na příslušné škole formou dotazníků
4 Samostatné zpracování a vyhodnocení výsledků.
5. Celkové zhodnocení výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce
2. Charakteristika výzkumného souboru
3. Provedení výzkumu na příslušné škole formou dotazníků
4 Samostatné zpracování a vyhodnocení výsledků.
5. Celkové zhodnocení výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Čandík, M. Chudý Š. Didaktika informatiky. Zlín 2005
Brdička, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, o.s.
Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha 1988
Burianová, E. Vybrané kapitoly z didaktiky informatiky. Ostrava 2003
Burianová, E. Úvod do didaktiky informatiky. Ostrava 2003
Seznam doporučené literatury
Čandík, M. Chudý Š. Didaktika informatiky. Zlín 2005
Brdička, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, o.s.
Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha 1988
Burianová, E. Vybrané kapitoly z didaktiky informatiky. Ostrava 2003
Burianová, E. Úvod do didaktiky informatiky. Ostrava 2003
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval výsledky, kterých dosáhl při řešení své bakalářské práce. Součástí prezentace byla i praktická ukázka. Po seznámení s posudky vedoucího a oponenta komise položila tyto dotazy:
1. Grafy a tabulky jen vizualizují výsledky. Co jsou pro Vás "hmatatelné" výsledky výzkumu z pohledu praxe? (Rámcový vzdělávací program.)
2. Jaký je rozdíl mezi RVP a ŠVP?
3. Jak byste didakticky zhodnotila úvodní stránku prezentace?
4. Seznámila jste se s obsahem a rozsahem zmíněných kurzů Z a P?
5. Vysvětlete hlouběji uvedenou definici informační gramotnosti.
6. Jak dopadla akce Internet do škol?
Diplomant zodpověděl všechny položené dotazy.