Tato diplomová práce je zaměřena na využití ICT prostředků, Internetu a výukových pro-gramů na střední odborné škole, a sice na Střední průmyslové škole strojnické ve Vsetíně, a také na výuku informatiky na této škole. Výuka informatiky ve strojírenství má svá výrazná specifika. Musí být laděna vždy s ohledem na danou problematiku i software a je v ní žá-doucí zachovat určitý směr v postupu výuky. Na začátku této práce je uvedena obecná teo-rie a pojmy pro uvedení do dané problematiky. Pak pomocí dotazníků, které jsou předlože-ny studentům různých oborů a ročníků, zjišťuji rozsah využití ICT prostředků a kvalitu výuky informatiky na této škole. Vyplněné dotazníky jsou vyhodnocené, graficky znázor-něné a vysvětlené. Podrobnější informace o výzkumu i o studiu na této škole jako např. vyplněné dotazníky, učební osnovy či Výroční zpráva jsou doloženy v příloze.
Anotace v angličtině
This diploma dissertation discusses the usage of ICT tools, of the the Internet and of tuto-rial programmes at a secondary school, namely at the Vocational School of Engineering in Vsetín, as well as teaching IT subjects at this school. Teaching information technology in the context of machine engineering is highly specific. It must always be tuned with referen-ce to specific problems and to specific software, and it is necessary to keep a distinct di-rection in the process of education. The first part of the study introduces the theoretical and notional background of the given problems. Then, by means of questionnaires, which were submitted to students of different grades and specializations, information is gathered on the ICT tools usage range and on the quality of IT-education at this school. The data obtai-ned are analyzed, diagrammatized and explained. More detailed information on the issues discussed in the work including filled-out questionnaires, the curriculum and the Annu-al Report of the Vocational School are enclosed in the Appendix.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, informatika, internet, učitel, student
Klíčová slova v angličtině
information and communication technologies, IT, the Internet, teacher, student
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na využití ICT prostředků, Internetu a výukových pro-gramů na střední odborné škole, a sice na Střední průmyslové škole strojnické ve Vsetíně, a také na výuku informatiky na této škole. Výuka informatiky ve strojírenství má svá výrazná specifika. Musí být laděna vždy s ohledem na danou problematiku i software a je v ní žá-doucí zachovat určitý směr v postupu výuky. Na začátku této práce je uvedena obecná teo-rie a pojmy pro uvedení do dané problematiky. Pak pomocí dotazníků, které jsou předlože-ny studentům různých oborů a ročníků, zjišťuji rozsah využití ICT prostředků a kvalitu výuky informatiky na této škole. Vyplněné dotazníky jsou vyhodnocené, graficky znázor-něné a vysvětlené. Podrobnější informace o výzkumu i o studiu na této škole jako např. vyplněné dotazníky, učební osnovy či Výroční zpráva jsou doloženy v příloze.
Anotace v angličtině
This diploma dissertation discusses the usage of ICT tools, of the the Internet and of tuto-rial programmes at a secondary school, namely at the Vocational School of Engineering in Vsetín, as well as teaching IT subjects at this school. Teaching information technology in the context of machine engineering is highly specific. It must always be tuned with referen-ce to specific problems and to specific software, and it is necessary to keep a distinct di-rection in the process of education. The first part of the study introduces the theoretical and notional background of the given problems. Then, by means of questionnaires, which were submitted to students of different grades and specializations, information is gathered on the ICT tools usage range and on the quality of IT-education at this school. The data obtai-ned are analyzed, diagrammatized and explained. More detailed information on the issues discussed in the work including filled-out questionnaires, the curriculum and the Annu-al Report of the Vocational School are enclosed in the Appendix.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, informatika, internet, učitel, student
Klíčová slova v angličtině
information and communication technologies, IT, the Internet, teacher, student
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce
2. Charakteristika výzkumného souboru
3. Provedení výzkumu na příslušné škole formou dotazníků
4 Samostatné zpracování a vyhodnocení výsledků.
5. Celkové zhodnocení výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce
2. Charakteristika výzkumného souboru
3. Provedení výzkumu na příslušné škole formou dotazníků
4 Samostatné zpracování a vyhodnocení výsledků.
5. Celkové zhodnocení výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Čandík, M. Chudý Š. Didaktika informatiky. Zlín 2005
Brdička, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, o.s.
Burianová, E. Vybrané kapitoly z didaktiky informatiky. Ostrava 2003
Čandík, M. Chudý Š. Didaktika informatiky. Zlín 2005
Brdička, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, o.s.
Burianová, E. Vybrané kapitoly z didaktiky informatiky. Ostrava 2003
Diplomant prezentoval výsledky, kterých dosáhl při řešení své diplomové práce. Součástí prezentace byla i praktická ukázka. Po seznámení s posudky vedoucího a oponenta komise položila tyto dotazy:
1. Jaký je rozdíl mezi didaktikou a didaktickou informatikou? Uveďte základní rozdíly.
2. Dotaz na objektivizaci některých položek dotazníků, které konstruovala v rámci empirické části DP.
Diplomant odpověděl všechny položené dotazy.