Tato diplomová práce pojednává o právních a ekonomických aspektech ochrany spotřebitele se zaměřením na elektronický obchod. Teoretická část je zaměřena na seznámení s legislativní úpravou ochrany spotřebitele v České republice i v Evropské unii. V této části jsou také uvedeny instituce, které se zabývají ochranou spotřebitele. Praktická část diplomové práce je zaměřena na zhodnocení zjištěného stavu právních aspektů ochrany spotřebitele na elektronickém trhu. V poslední části práce jsou představeny návrhy na zlepšení ochrany spotřebitele.
Annotation in English
This master thesis deals with the legal and economic aspects of consumer protection with the focus on the electronic market. The theoretical part introduces consumer protection legislation both in the Czech Republic and in the European Union. It also includes consumer protection institutions. The practical part analyses the current state of legal aspects of con-sumer protection in the electronic market. The last section suggests the improvements in the field of consumer protection.
Keywords
ochrana spotřebitele, spotřebitel, elektronický obchod, spotřebitelská práva, právní aspekty, Evropská unie
Keywords in English
consumer protection, consumer, electronic market, consumer law, legal aspects, European Union
Length of the covering note
78 s. (103 163 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce pojednává o právních a ekonomických aspektech ochrany spotřebitele se zaměřením na elektronický obchod. Teoretická část je zaměřena na seznámení s legislativní úpravou ochrany spotřebitele v České republice i v Evropské unii. V této části jsou také uvedeny instituce, které se zabývají ochranou spotřebitele. Praktická část diplomové práce je zaměřena na zhodnocení zjištěného stavu právních aspektů ochrany spotřebitele na elektronickém trhu. V poslední části práce jsou představeny návrhy na zlepšení ochrany spotřebitele.
Annotation in English
This master thesis deals with the legal and economic aspects of consumer protection with the focus on the electronic market. The theoretical part introduces consumer protection legislation both in the Czech Republic and in the European Union. It also includes consumer protection institutions. The practical part analyses the current state of legal aspects of con-sumer protection in the electronic market. The last section suggests the improvements in the field of consumer protection.
Keywords
ochrana spotřebitele, spotřebitel, elektronický obchod, spotřebitelská práva, právní aspekty, Evropská unie
Keywords in English
consumer protection, consumer, electronic market, consumer law, legal aspects, European Union
Research Plan
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Charakterizujte základní principy a pojmy týkající se ochrany spotřebitele v EU a ČR.
Vymezte právní úpravu ochrany spotřebitele v ČR.
Praktická část
Analyzujte právní a ekonomické aspekty ochrany spotřebitele na elektronickém trhu v ČR v kontextu EU.
Proveďte zhodnocení zjištěného stavu právních a ekonomických aspektů ochrany spotřebitele na elektronickém trhu v ČR.
Představte návrhy na zlepšení právní ochrany spotřebitele na elektronickém trhu v ČR a zhodnoťte jejich ekonomické dopady.
Závěr
Research Plan
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Charakterizujte základní principy a pojmy týkající se ochrany spotřebitele v EU a ČR.
Vymezte právní úpravu ochrany spotřebitele v ČR.
Praktická část
Analyzujte právní a ekonomické aspekty ochrany spotřebitele na elektronickém trhu v ČR v kontextu EU.
Proveďte zhodnocení zjištěného stavu právních a ekonomických aspektů ochrany spotřebitele na elektronickém trhu v ČR.
Představte návrhy na zlepšení právní ochrany spotřebitele na elektronickém trhu v ČR a zhodnoťte jejich ekonomické dopady.
Závěr
Recommended resources
CHAFFEY, Dave. E-Business and E-Commerce Management: Strategy, Implementation and Practice. 4th ed. New York: FT Prentice Hall, 2009, 764 p. ISBN 02-737-1960-2.
MIKULÁŠKOVÁ, Petra a Mirek SEDLÁK. Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2015, 408 s. ISBN 978-80-251-4383-4.
ONDŘEJ, Jan. Spotřebitelské smlouvy a ochrana spotřebitele: ekonomické, právní a sociální aspekty. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2013, 365 s. ISBN 978-80-7400-446-9.
SCHNEIDER, Gary P. Electronic Commerce. 9th ed. Boston: Course Technology Cengage Learning, 2011, 627 p. ISBN 0-538-46924-2.
Recommended resources
CHAFFEY, Dave. E-Business and E-Commerce Management: Strategy, Implementation and Practice. 4th ed. New York: FT Prentice Hall, 2009, 764 p. ISBN 02-737-1960-2.
MIKULÁŠKOVÁ, Petra a Mirek SEDLÁK. Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2015, 408 s. ISBN 978-80-251-4383-4.
ONDŘEJ, Jan. Spotřebitelské smlouvy a ochrana spotřebitele: ekonomické, právní a sociální aspekty. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2013, 365 s. ISBN 978-80-7400-446-9.
SCHNEIDER, Gary P. Electronic Commerce. 9th ed. Boston: Course Technology Cengage Learning, 2011, 627 p. ISBN 0-538-46924-2.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Hodnocení vedoucího: 21 b.
Otázka vedoucího: Jako jedno z návrhových opatření zmiňujete zlepšení mezinárodní spolupráce, včetně konkrétních příkladů. Uveďte, jak konkrétně by tyto případy mohly být realizovány, a zda k tomu podle Vašeho názoru v dohledné době dojde.
Hodnocení: otázka zodpovězena
Hodnocení oponenta: 24 b.
Otázka oponenta: Může spotřebitel v rámci své ochrany uplatnit také trestně právní ochranu danou zákonem č. 40/2009 Sb.? Pokud ano, jakou?
Hodnocení: otázka zodpovězena
Otázka oponenta: Jak je řešena tato problematika v zákoně č. 89/2012 Sb.?
Hodnocení: otázka zodpovězena
Otázka (Ing. Macháček): Okomentujte uváděné tabulky v rámci analýzy nákupů po internetu v EU.