Diplomová práce prezentuje projekt testování použitelnosti webových stránek vybraného e-shopu. Cílem práce je navrhnout nový vzhled e-shopu, tak aby splňoval trendy současného e-commerce. Navržený design je vytvořen na základě teoretických a praktických poznatků, které jsou vysvětleny v příslušných kapitolách.
Všechny oblasti výzkumu jsou testovány s ohledem na zvýšení počtu objednávek, vracejících se zákazníků a získání nových. Vstupní data k zjištění analýzy současné situace e-shopu jsou použita z nástroje Google Analytics. Zjištěné nedostatky jsou odhaleny na základě uživatelského testování a heuristické analýzy. Celý projekt je podroben analýze rizik, času a nákladů.
Hlavním přínosem tohoto výzkumu je pomoc s nalezením toho, co není v souladu s použitelností webových stránek a na základě výsledků je možné navrhnout řešení, které bude vytvořeno přesně na míru tomuto e-shopu.
Celá studie je velmi významná díky zaměření na oblast internetového marketingu e-shopu v rámci B2C. Tato oblast se zdá být méně zkoumaná ve srovnání s jinými studiemi zabýva-jícími se internetovým marketingem.
Anotace v angličtině
Master thesis presents the project of web usability testing for a chosen e-shop. Its purpose is to design new layout which will meet the current e-commerce trends. Proposed design is created based on the theoretical and analytical knowledge that is described in relevant chapters.
All areas of the research will be tested considering the increase of the number of orders, returning customers and attracting new customers. The input data of the current situation analysis of the e-shop are used from Google Analytics tool. Identified shortcomings are revealed through user testing and heuristic analysis. The project is submitted to risk, time and cost analysis.
The main contribution of this research is to help with finding things that are not in accord-ance with the web usability and based on the outputs it is possible to propose solution that is tailored for the e-shop.
The study is important especially for its focus on the internet marketing field of B2C of e-shops. This area seems not to be researched so much in comparison to other studies dealing with internet marketing.
Klíčová slova
e-commerce, e-shop, použitelnost, uživatel, uživatelské testování, heuristická analýza, web design, internet marketing
Klíčová slova v angličtině
e-commerce, e-shop, usability, user, user testing, heuristic analysis, web design, internet marketing
Rozsah průvodní práce
97
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce prezentuje projekt testování použitelnosti webových stránek vybraného e-shopu. Cílem práce je navrhnout nový vzhled e-shopu, tak aby splňoval trendy současného e-commerce. Navržený design je vytvořen na základě teoretických a praktických poznatků, které jsou vysvětleny v příslušných kapitolách.
Všechny oblasti výzkumu jsou testovány s ohledem na zvýšení počtu objednávek, vracejících se zákazníků a získání nových. Vstupní data k zjištění analýzy současné situace e-shopu jsou použita z nástroje Google Analytics. Zjištěné nedostatky jsou odhaleny na základě uživatelského testování a heuristické analýzy. Celý projekt je podroben analýze rizik, času a nákladů.
Hlavním přínosem tohoto výzkumu je pomoc s nalezením toho, co není v souladu s použitelností webových stránek a na základě výsledků je možné navrhnout řešení, které bude vytvořeno přesně na míru tomuto e-shopu.
Celá studie je velmi významná díky zaměření na oblast internetového marketingu e-shopu v rámci B2C. Tato oblast se zdá být méně zkoumaná ve srovnání s jinými studiemi zabýva-jícími se internetovým marketingem.
Anotace v angličtině
Master thesis presents the project of web usability testing for a chosen e-shop. Its purpose is to design new layout which will meet the current e-commerce trends. Proposed design is created based on the theoretical and analytical knowledge that is described in relevant chapters.
All areas of the research will be tested considering the increase of the number of orders, returning customers and attracting new customers. The input data of the current situation analysis of the e-shop are used from Google Analytics tool. Identified shortcomings are revealed through user testing and heuristic analysis. The project is submitted to risk, time and cost analysis.
The main contribution of this research is to help with finding things that are not in accord-ance with the web usability and based on the outputs it is possible to propose solution that is tailored for the e-shop.
The study is important especially for its focus on the internet marketing field of B2C of e-shops. This area seems not to be researched so much in comparison to other studies dealing with internet marketing.
Klíčová slova
e-commerce, e-shop, použitelnost, uživatel, uživatelské testování, heuristická analýza, web design, internet marketing
Klíčová slova v angličtině
e-commerce, e-shop, usability, user, user testing, heuristic analysis, web design, internet marketing
Zásady pro vypracování
Introduction
Define the objectives and the application methods used in the Master thesis.
Theoretical part
Compile the theoretical information about web usability testing.
Practical part
Complete the analysis of current situation of the e-shop by web usability testing.
Prepare the project of web usability testing for the e-shop.
Submit the project to risk and cost analysis.
Conclusion
Zásady pro vypracování
Introduction
Define the objectives and the application methods used in the Master thesis.
Theoretical part
Compile the theoretical information about web usability testing.
Practical part
Complete the analysis of current situation of the e-shop by web usability testing.
Prepare the project of web usability testing for the e-shop.
Submit the project to risk and cost analysis.
Conclusion
Seznam doporučené literatury
BARNUM, Carol M. Usability testing essentials: ready, set-- test. Amsterdam: Elsevier/Morgan Kaufmann, c2011, 382 p. ISBN 978-0-12-375092-1.
KRUG, Steve. Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability. 3rd edition. USA: New Riders, c2014, 216 p. ISBN-13 978-0-321-96551-6.
KUNIAVSKY, Mike. Smart things: ubiquitous computing user experience design. Amsterdam: Elsevier/Morgan Kaufmann, c2010, 318 p. ISBN 978-0-12-374899-7.
Seznam doporučené literatury
BARNUM, Carol M. Usability testing essentials: ready, set-- test. Amsterdam: Elsevier/Morgan Kaufmann, c2011, 382 p. ISBN 978-0-12-375092-1.
KRUG, Steve. Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability. 3rd edition. USA: New Riders, c2014, 216 p. ISBN-13 978-0-321-96551-6.
KUNIAVSKY, Mike. Smart things: ubiquitous computing user experience design. Amsterdam: Elsevier/Morgan Kaufmann, c2010, 318 p. ISBN 978-0-12-374899-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
VEDOUCÍ: Assoc. Prof. Pilík 26 b
What is the connection between web usability and neuromarketing? ANSWERED COMPLETELY
OPONENT: Dr. Kramoliš 25 b
What level of responsivity does have the e-shop (fully, partly, some pages only, what devices)? ANSWERED COMPLETELY
Are you going to use A/B testing to verify meet the project, if yes how much it will costs? ANSWERED COMPLETELY
What is the speed of loading the web page according to user requirements? Do you consider the website's performance? (I recommend a tool at: www.webpagetest.org) ANSWERED COMPLETELY
Dr. Vaněk: Who is the adiminstrator of the e-shop? Have you consider the e-shop administration testing? What kind of platform is used for the e-shop? ANSWERED COMPLETELY
Assoc. Prof. Gregar: Are owners of the e-shop fine with the total cost? What about the risk analysis? ANSWERED COMPLETELY