Každý učitel uvažuje o své pedagogické činnosti a hledá cesty, jak ji vylepšit. Tyto úvahy lze označit termínem sebereflexe. Cílem této práce je zjistit, v čem spočívají podobnosti a rozdíly v sebereflexi učitelů v různých stupních profesní dráhy. Teoretická část práce obsahuje obecný popis pedagogické činnosti, sebereflexe učitelů s důrazem na její metody a také charakteristiku jednotlivých fází profesní dráhy učitelů v souvislosti se sebereflexí. Praktická část popisuje výzkum, který byl proveden mezi začínajícími a zkušenými učiteli.
Anotace v angličtině
Every teacher reflects on their pedagogical activity and looks for ways how to improve it. These reflections are called self-evaluation. The aim of this work is to find out if there are any similarities and differences of teacher self-evaluation during teacher career path. The theoretical part contains general description of pedagogical activity, teacher self-evaluation with the emphasis on its methods and also characteristics of each teacher career path in connection with self-evaluation. The practical part describes research that was done between beginning and expert teachers.
Klíčová slova
pedagogická činnost, sebereflexe, profesní dráha učitelů
Klíčová slova v angličtině
pedagogical activity, teacher self-evaluation, teacher career path
Rozsah průvodní práce
44 s., 14 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Každý učitel uvažuje o své pedagogické činnosti a hledá cesty, jak ji vylepšit. Tyto úvahy lze označit termínem sebereflexe. Cílem této práce je zjistit, v čem spočívají podobnosti a rozdíly v sebereflexi učitelů v různých stupních profesní dráhy. Teoretická část práce obsahuje obecný popis pedagogické činnosti, sebereflexe učitelů s důrazem na její metody a také charakteristiku jednotlivých fází profesní dráhy učitelů v souvislosti se sebereflexí. Praktická část popisuje výzkum, který byl proveden mezi začínajícími a zkušenými učiteli.
Anotace v angličtině
Every teacher reflects on their pedagogical activity and looks for ways how to improve it. These reflections are called self-evaluation. The aim of this work is to find out if there are any similarities and differences of teacher self-evaluation during teacher career path. The theoretical part contains general description of pedagogical activity, teacher self-evaluation with the emphasis on its methods and also characteristics of each teacher career path in connection with self-evaluation. The practical part describes research that was done between beginning and expert teachers.
Klíčová slova
pedagogická činnost, sebereflexe, profesní dráha učitelů
Klíčová slova v angličtině
pedagogical activity, teacher self-evaluation, teacher career path
Zásady pro vypracování
1) Proveďte analýzu literárních pramenů k problematice sebereflexe. Zrekapitulujte současný stav studia sebereflexe učitelů a jejího uplatnění v pedagogické činnosti.
2) Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek proveďte výzkum mezi učiteli ve fázi profesního startu a zkušenými učiteli.
3) Proveďte analýzu získaných empirických údajů a formulujte, v čem spočívají podobnosti a rozdíly v sebereflexi učitelů v různých fázích profesního vývoje.
Zásady pro vypracování
1) Proveďte analýzu literárních pramenů k problematice sebereflexe. Zrekapitulujte současný stav studia sebereflexe učitelů a jejího uplatnění v pedagogické činnosti.
2) Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek proveďte výzkum mezi učiteli ve fázi profesního startu a zkušenými učiteli.
3) Proveďte analýzu získaných empirických údajů a formulujte, v čem spočívají podobnosti a rozdíly v sebereflexi učitelů v různých fázích profesního vývoje.
Seznam doporučené literatury
FIALOVÁ, H., MAŇÁK, J., STRACH, J., ŠIMONÍK, O., ŠŤÁVA, J., ŠVEC, V. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-1308-7.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: HANEX, 2002. ISBN 80-85783-20-7.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele (cesty k lepšímu vyučování). Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-978-X.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 43, 1993, č. 2, s. 155 - 164.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I., Sociální psychologie. Praha: ISV - nakladatelství, 1997. ISBN 80-85866-20-X.
Seznam doporučené literatury
FIALOVÁ, H., MAŇÁK, J., STRACH, J., ŠIMONÍK, O., ŠŤÁVA, J., ŠVEC, V. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-1308-7.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: HANEX, 2002. ISBN 80-85783-20-7.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele (cesty k lepšímu vyučování). Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-978-X.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 43, 1993, č. 2, s. 155 - 164.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I., Sociální psychologie. Praha: ISV - nakladatelství, 1997. ISBN 80-85866-20-X.