Akademická půda i klinické prostředí v nemocnicích jsou náročnou oblastí, kde studenti zakouší stres, který může být vystupňován až v chronickou úzkost. Klinické prostředí je pak studenty popisováno jako nejvíce stresující záležitost při studiu ošetřovatelství. Významnou strategií pro snížení studentské úzkosti
a k podpoře efektivní adaptace je vytvoření propojeného a funkčního systému mentorů a studentských týmů, supervizorů a vytvoření pozitivního pracovního prostředí.
Anotace v angličtině
Theoretical nursing studies and clinical training might be really demanding and stressful for many students. Clinical practice performed in hospitals is the larger part of nursing education. Furthermore, nursing undergraduate students have been describing clinical practice as one of the most stressful and anxiety producing components of the whole nursing program. The role of clinical supervison, nurse teachers, pairs of undregraduate students supervising one another and positive clinical learning environment belong to significant and interventional strategies decreasing nursing students´stress and anxiety.
Klíčová slova
Studium ošetřovatelství, klinická praxe, studenti ošetřovatelství, klinické výukové prostředí, stres, úzkost, intervenční strategie
Akademická půda i klinické prostředí v nemocnicích jsou náročnou oblastí, kde studenti zakouší stres, který může být vystupňován až v chronickou úzkost. Klinické prostředí je pak studenty popisováno jako nejvíce stresující záležitost při studiu ošetřovatelství. Významnou strategií pro snížení studentské úzkosti
a k podpoře efektivní adaptace je vytvoření propojeného a funkčního systému mentorů a studentských týmů, supervizorů a vytvoření pozitivního pracovního prostředí.
Anotace v angličtině
Theoretical nursing studies and clinical training might be really demanding and stressful for many students. Clinical practice performed in hospitals is the larger part of nursing education. Furthermore, nursing undergraduate students have been describing clinical practice as one of the most stressful and anxiety producing components of the whole nursing program. The role of clinical supervison, nurse teachers, pairs of undregraduate students supervising one another and positive clinical learning environment belong to significant and interventional strategies decreasing nursing students´stress and anxiety.
Klíčová slova
Studium ošetřovatelství, klinická praxe, studenti ošetřovatelství, klinické výukové prostředí, stres, úzkost, intervenční strategie
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti vysokoškolského vzdělávání v ošetřovatelství.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu metodou dotazníkového šetření doplněné strukturovanými rozhovory.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti vysokoškolského vzdělávání v ošetřovatelství.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu metodou dotazníkového šetření doplněné strukturovanými rozhovory.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HONZÁK, Radkin. Svépomocná příručka sestry: (psychothriller). První vydání. Praha: Galén, 2015, 257 s. ISBN 978-80-7492-142-1.
KRÁTKÁ, Anna, Jana KUTNOHORSKÁ, Martina CICHÁ a kol. Ošetřovatelství - morální umění. Praha: Grada Publishing, 2011, 263 s. ISBN 97880-2474201-4.
KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. První vydání. Praha: Grada, 2010, 206 s. ISBN 978-80-247-3224-4.
KALVACH, Zdeněk a kol. Respektování lidské důstojnosti. Příručka pro odbornou výuku, výchovu a výcvik studentů lékařských zdravotnických a zdravotně sociálních oborů. Praha: Cesta domů, 2004, 63 s. ISBN 80-239-4334-0.
MOSCARITOLO, Linda M. et al. Interventional strategies to decrease nursing student anxiety in the clinical learning environment. Journal of nursing education [online], 2009, vol. 48, no. 1, pp. 17-23. ISSN 0379-8577.
Seznam doporučené literatury
HONZÁK, Radkin. Svépomocná příručka sestry: (psychothriller). První vydání. Praha: Galén, 2015, 257 s. ISBN 978-80-7492-142-1.
KRÁTKÁ, Anna, Jana KUTNOHORSKÁ, Martina CICHÁ a kol. Ošetřovatelství - morální umění. Praha: Grada Publishing, 2011, 263 s. ISBN 97880-2474201-4.
KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. První vydání. Praha: Grada, 2010, 206 s. ISBN 978-80-247-3224-4.
KALVACH, Zdeněk a kol. Respektování lidské důstojnosti. Příručka pro odbornou výuku, výchovu a výcvik studentů lékařských zdravotnických a zdravotně sociálních oborů. Praha: Cesta domů, 2004, 63 s. ISBN 80-239-4334-0.
MOSCARITOLO, Linda M. et al. Interventional strategies to decrease nursing student anxiety in the clinical learning environment. Journal of nursing education [online], 2009, vol. 48, no. 1, pp. 17-23. ISSN 0379-8577.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jaká hlavní doporučení pro realizaci prezenční formy studia oboru Všeobecná sestra vyplývají z Vaší práce?
Jaké impulsy pro další práci přináší Vaše studie?
Studentka erudovaně a přesvědčivě prezentovala svoji bakalářskou práci. Na dotazy komise odpovídala přiléhavě.Práce byla navržena na ocenění komise SZZ.