Tato bakalářská práce se věnuje problematice vzdělávání charitních pracovníků v sociálních službách a možností supervize jako doprovodné podpory v jejich náročném zaměstnání. Cílem výzkumu je zjistit, jaký je pohled pracovníků na zadaná témata. Zda se zaměstnanci účastní vzdělávacích kurzů, stáží a supervizí a zda jsou dle jejich názoru přínosné pro jejich práci nebo nejsou. V teoretické části se práce věnuje historickému i současnému významu charity v České republice, jejímu poslání a významu v kontextu státu a církve. Vysvětluje etický kodex charity jako základní pravidla, kterými se zaměstnanci ve své práci řídí. Popisuje nejčastější služby, které charita v České republice poskytuje, vysvětluje pojem celoživotní učení, vzdělávání a jeho význam. Popisuje řízení lidských zdrojů, pracovníka v sociálních službách, význam motivace a seberozvoje. Práce se dále věnuje významu supervize jako podpory práce v pomáhajících profesích. Praktická část nabízí analýzu kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření zaměřeného na pracovníky v sociálních službách vybrané oblastní charity. Analyzuje jejich pohled na profesní vzdělávání a jejich názor na supervizi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with issues of education of workers in welfare services and possibilities of supervision as a backing support for their demanding occupation. Purpose of the research is to find out what is the point of view of workers at the assigned topics. Whether the workers are active in educational courses, internships and supervisions, and according to their opinion whether the mentioned issues are beneficial for their work or not. The theoretical part defines historical and present purpose of Charity in the Czech Republic and also its mission and purpose in context with state and the church. It explains the ethical code as basic rules of Charity which the workers follow in their work. It describes the most common services which are provided by Charity in The Czech Republic, it also describes the concept of lifelong learning and education and its purpose. It clarifies human resources management, defines the person of worker in welfare services, purpose of motivation and personal growth. The thesis deals with purpose of supervision as a backing support in helping professions. The practical part of the thesis offers analysis of quantitative research on the basis of the questionnaire survey focused on workers in welfare services of the chosen Charity branch. It analysis their point of view on education and their opinions on supervision.
Klíčová slova
Charita České republiky, vzdělávání, celoživotní učení, pracovník v sociálních službách, supervize.
Klíčová slova v angličtině
Charity of the Czech Republic, education, lifelong learning, worker in welfare services, supervision.
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje problematice vzdělávání charitních pracovníků v sociálních službách a možností supervize jako doprovodné podpory v jejich náročném zaměstnání. Cílem výzkumu je zjistit, jaký je pohled pracovníků na zadaná témata. Zda se zaměstnanci účastní vzdělávacích kurzů, stáží a supervizí a zda jsou dle jejich názoru přínosné pro jejich práci nebo nejsou. V teoretické části se práce věnuje historickému i současnému významu charity v České republice, jejímu poslání a významu v kontextu státu a církve. Vysvětluje etický kodex charity jako základní pravidla, kterými se zaměstnanci ve své práci řídí. Popisuje nejčastější služby, které charita v České republice poskytuje, vysvětluje pojem celoživotní učení, vzdělávání a jeho význam. Popisuje řízení lidských zdrojů, pracovníka v sociálních službách, význam motivace a seberozvoje. Práce se dále věnuje významu supervize jako podpory práce v pomáhajících profesích. Praktická část nabízí analýzu kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření zaměřeného na pracovníky v sociálních službách vybrané oblastní charity. Analyzuje jejich pohled na profesní vzdělávání a jejich názor na supervizi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with issues of education of workers in welfare services and possibilities of supervision as a backing support for their demanding occupation. Purpose of the research is to find out what is the point of view of workers at the assigned topics. Whether the workers are active in educational courses, internships and supervisions, and according to their opinion whether the mentioned issues are beneficial for their work or not. The theoretical part defines historical and present purpose of Charity in the Czech Republic and also its mission and purpose in context with state and the church. It explains the ethical code as basic rules of Charity which the workers follow in their work. It describes the most common services which are provided by Charity in The Czech Republic, it also describes the concept of lifelong learning and education and its purpose. It clarifies human resources management, defines the person of worker in welfare services, purpose of motivation and personal growth. The thesis deals with purpose of supervision as a backing support in helping professions. The practical part of the thesis offers analysis of quantitative research on the basis of the questionnaire survey focused on workers in welfare services of the chosen Charity branch. It analysis their point of view on education and their opinions on supervision.
Klíčová slova
Charita České republiky, vzdělávání, celoživotní učení, pracovník v sociálních službách, supervize.
Klíčová slova v angličtině
Charity of the Czech Republic, education, lifelong learning, worker in welfare services, supervision.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální práce, vzdělávání a supervize.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální práce, vzdělávání a supervize.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese s předmluvou Jiřiny Šiklové. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
VÁVROVÁ, Soňa. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0087-1.
Seznam doporučené literatury
HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese s předmluvou Jiřiny Šiklové. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
VÁVROVÁ, Soňa. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0087-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou část práce, vymezila základní pojmy a dále se věnovala praktické části, kde popsala realizaci výzkumného šetření. Následně studentka uvedla výsledky výzkumu a doporučení pro praxi. Na závěr studentka odpovídala na otázky k obhajobě. Dr. Skarupská se vyjadřovala k teoretické části práce, kde název první kapitoly nekoresponduje s jejím obsahem, následně zazněly připomínky k praktické části práce. Dr. Suchánková ocenila přehlednost práce a realizaci předvýzkumu. Studentka adekvátně reagovala na otázky členů komise.