Tato práce se zabývá problematikou vlivu učitelovy osobnosti na klima školní třídy. Jejím hlavním úkolem je nastínit, jak osobnostní charakteristiky učitele ovlivňují podmínky, ve kterých probíhá výuka. Opírá se o výzkum provedený v reálném školním prostředí a zahr-nuje pohled jak studentů, tak také učitelů. Předmětem zájmu je osobnost učitele obecně, ale zabývá se také osobností třídního učitele.
Anotace v angličtině
This Thesis engages in the teacher´s personality and the influence of the teacher´s persona-lity to the climate of the school class. The main target is to show the personality qualities or skills of the teacher, which can positive or negative influence conditions of the teaching. This Thesis is based on the research in the real school conditions and includes the per-spective of students and teachers, too. This Thesis interests in the personality of the teacher generally, but it engages in the personality of the class master, too.
Klíčová slova
klima školní třídy, výzkum klimatu, učitelská profese, osobnost učitele, schopnost, motivace, temperament, charakter
Klíčová slova v angličtině
climate of the school class, research of the climate, teacher´s proffesion, teacher´s personality, skill, motivation, temperament, character
Rozsah průvodní práce
53 s., 43 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá problematikou vlivu učitelovy osobnosti na klima školní třídy. Jejím hlavním úkolem je nastínit, jak osobnostní charakteristiky učitele ovlivňují podmínky, ve kterých probíhá výuka. Opírá se o výzkum provedený v reálném školním prostředí a zahr-nuje pohled jak studentů, tak také učitelů. Předmětem zájmu je osobnost učitele obecně, ale zabývá se také osobností třídního učitele.
Anotace v angličtině
This Thesis engages in the teacher´s personality and the influence of the teacher´s persona-lity to the climate of the school class. The main target is to show the personality qualities or skills of the teacher, which can positive or negative influence conditions of the teaching. This Thesis is based on the research in the real school conditions and includes the per-spective of students and teachers, too. This Thesis interests in the personality of the teacher generally, but it engages in the personality of the class master, too.
Klíčová slova
klima školní třídy, výzkum klimatu, učitelská profese, osobnost učitele, schopnost, motivace, temperament, charakter
Klíčová slova v angličtině
climate of the school class, research of the climate, teacher´s proffesion, teacher´s personality, skill, motivation, temperament, character
Zásady pro vypracování
1) Proveďte analýzu literárních pramenů k danému tématu a na jeho základě zrekapitulujte současný stav poznání v oblasti klimatu školní třídy a vlivu, který na něj má osobnost učitele.
2) Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek proveďte výzkum v konkrétní třídě na vybrané střední škole.
3) Na základě empirických údajů získaných analýzou formulujte, které faktory na straně učitele a jakým způsobem ovlivňují klima školní třídy. Dále navrhněte opatření pro zkvalitnění třídního klimatu cestou modifikace těchto faktorů.
Zásady pro vypracování
1) Proveďte analýzu literárních pramenů k danému tématu a na jeho základě zrekapitulujte současný stav poznání v oblasti klimatu školní třídy a vlivu, který na něj má osobnost učitele.
2) Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek proveďte výzkum v konkrétní třídě na vybrané střední škole.
3) Na základě empirických údajů získaných analýzou formulujte, které faktory na straně učitele a jakým způsobem ovlivňují klima školní třídy. Dále navrhněte opatření pro zkvalitnění třídního klimatu cestou modifikace těchto faktorů.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-534-3.
GRECMANOVÁ, H. a kol. Obecná pedagogika II. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-24-X.
Grecmanová, H. Charakteristika výzkumu vyučovacího klimatu. Univerzita Palackého, Olomouc. Web site: http://pedagog.upol.cz/eped1.2002/mimo/clanek/08.htm.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-429-X.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele (cesty k lepšímu vyučování). Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J. Učitel - současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-534-3.
GRECMANOVÁ, H. a kol. Obecná pedagogika II. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-24-X.
Grecmanová, H. Charakteristika výzkumu vyučovacího klimatu. Univerzita Palackého, Olomouc. Web site: http://pedagog.upol.cz/eped1.2002/mimo/clanek/08.htm.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-429-X.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele (cesty k lepšímu vyučování). Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J. Učitel - současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.